Vilka twintips för offpist (skog) + jibbing?

Flashen

Ny medlem
Hej,
Letar som sagt efter ett par twins för att ha som offpistkomplement till mina 191cm Mantra. De skall användas för lite lätt jibbing samt att ha som offpistskida för skogen. Således bör de vara smidiga och lättåkta. Ett plus om de även funkar hyggligt i pisten. Hade tänkt mig en midja på ca. 85-90mm. Är själv 195cm lång......vad skall man satsa på?

Letar själv efter liknande skida. Det jag letar efter är en skogs skida som skall köras i fernies puderskogar men som inte är pest i pist. Min allround skida är en Karma mao så letar jag efter en lite mjukare och lite fetare skida.

Jag förstår inte ritktigt vadför du vill ha en skida att kompletera mantran men ändå vara i samma storleksklass.

Men men...

Det jag lutar åt är en Scott P4 eller en Rossi Steeze. Båda skall vara väldigt smidiga för sin storlek dock så är Steezen kanske lite för fet för din smak då den mäter in på 110mm.

Tex

Tycker inte Mantran i 191cm är den allra enklaste skidan att manövrera i lite tätare skog.
Passar bättre på lite ytor. Skulle vilja haft en mer lättåkt och lättsvängd skida med twintip. Som lite Völklfan så har jag sneglat lite på Bridgen men inte hittat några recensioner på den än. Har också tittat på Scott P3 eller P4......

Yes, K2 PE verkar vara en kanonskida med bra kvalitet.....kanske i smalaste laget.

Igentligen så kan du ju också göra det enkelt för dig och köra med Gotama. Den är ju mjukare än vad Mantran är. Karma och Mantra är rätt lika och jag kan hålla med dig att det är lite bökigt när det blir trångt.

Bridgen skall mer eller mindre vara en Karma. Skulle inte rekommendera det. Gotama är bättre val för det du är ute efter men P4an skall vara ännu smidigare än Gotaman i skog.

Jag själv har tänkt att byta från Völkl efter rätt många år på Völkl pga att dom flyttat till Kina. Vill inte ha Kinesiska skidor.

Hmm......ok. Frågan är ju också vilken längd......de troliga valet runt 190cm eller om man skall hoppa ned till runt 185cm för att få lite tightare radie samt lättare skida.

Alla Völkls skidor görs inte i Kina. De dyraste modellerna görs i Straubing fortfarande. Tror att Mantran görs där......är ej säker dock.

Hendryx ;)

Flashen: Tyvärr så görs alla Völkl freerideskidor i Kina från och med i år enligt Völkl sjläv.

//H

Senast ändrad:
Är helt säker på att Racetiger och Tigershark görs i Straubing. Även vissa freeridemodeller.

Ja sant att de görs där men inga freeride modell vad de säger.

Mantra vet jag att de görs i Kina och Gotaman oxå..

//H

Tillbaka
Topp