Vilken är Sveriges/Världens flackaste backe?

Dustbin_Dan

Medlem
Vilken backe är flackast i Sverige?
Vilken backe är flackast i hela världen?

Vem här har åkt flackast backe?

Om man åker baklänges i chocken är det då så flackt att man åker baklänges? Alltså antibrant?

Rent fysiskt så måste chocken ha en rak motsvarighget som är tvärt om, alltså antichocken. Antichocken existerar i så fall på det fjälls baksida, oavsett lutning eftersom summan av allt ständigt är 0.

Trots att du åker baklänges i chocken så förblir chockens lutning konstant, i förhållande till dig själv skulle det kunna upplevas som om lutningen är spegelvänd. Men det är den inte, för i så fall måste antichocken också spegelvändas, och då skulle du helt plötsligt befinna dig i antichocken, vilket inte går eftersom chocken och antichocken består av materia och är därmed låsta i tid och rum och kan inte bara byta plats hur som helst.

Att chocken och antichocken existerar kan förklaras så här:
Antag att man gräver upp hela chocken och antichocken och dumpar allt i havet. Då är både ckocken och antichocken borta och summan av allt är lika med noll.

Nja...hamnar då inte allt på havets botten?
Hur e summan av allt 0? E det det för att allt har en baksida eller? =) framsidans + e lika mkt som baksidans -?

Eftersom det är Noljas måste man ju ge mothugg:

Gräv bara bort Chocken. Ta till rejält - snåla nu inte med spaden när du ändå har dragit upp den ur ryggan.. Resultatet blir inte att allt försvinner som man skulle kunna tro. Inte heller står det en antichock kvar och ståtar. Nej nej. Trots dina ansträngningar så är allt du har erhållit en ännu brantare Chocken. En brantare Chocken innebär ju naturligtvis en större chock. Därmed bevisat att man genom att ta bort material kan göra nånting större.

I Idre gäller ju som bekant som vanligt egna naturlagar. Inte bara med tanke på ovanstående resonemang utan även på grund av att de där faktiskt kan bygga skidanläggningar utan vare sig berg eller lutning. Detta underverk skall ju enligt uppgift ske mellan Idre och Fjätervålen.

(Iofs får de ju med detta stolliga tilltag med stor sannolikhet till både rikets och planetens flackaste ned(?)fart, vilket ju var det ursprungliga temat för denna ljumma diskurs. Accepteras framtida projekt såsom svar på frågeställningen får den väl anses utredd...)

Tyvärr är inte kvantfysiken applicerbar på materia i störra utsträckning än några få atomer i taget (eller ändå mindre partiklar). Alltså kan man inte relatera ett helt berg och ett hav till den.
Du finner snarare din lösning någonstans i relativitetsteorin.

Lycka till!

dustbin_dan måste fan vara cp i huvudet eller någonting. även om det är ironi så är det inte särskilt lycket skämt eller vad han nu tänkte att han skulle göra sig rolig över.

Själv hade jag en trevlig afton med laggen på förra veckan, backen var så brant att den var helt horisontell. Trots att jag hade helt nyvallat gled jag ingenting, fattar inte varför! måste vallat fel eller något.

otäckt var det allt....

ännu ett riktigt dåligt försök på att starta en tråd..!!

ngn jävla transport sträcka är väl flackast..eller..

en av det korkaste frågorna jag hört..

Kvantfysiken är lagar, eller kanske rättare sagt sannolikheter, som beskriver atomer och andra partiklar. Tvärtemot vad du säger så är ju själva poängen med kvantfysiken att man VET aldrig EXAKT när/om något kommer hända. Ex en atom sönderfalla. Man kan bara beräkna sannolikheten för det.

Det är en annan sorts fysik än den som beskriver gravitation och krafter osv, vilket går att beräkna väldigt exakt. Krafterna på kvantnivå är också helt annorlunda. Om du tänker på hur mkt kraft det är som håller ihop en atom, men hur mycket materia det krävs för att generera lite ordentlig dragninskraft tex.

Sen den där professorn som anser att allting alltid blir noll... ja det vet jag ingenting om...

Blankrad > Jasså, ge ett exempel på några "lärda" och ett ungefärligt årtal.

Mig veterligen såg både pythagoréerna (500-talet f.kr.) och Aristoteles (300-talet f.kr.)
jorden som ett klot, tankar som gick i arv till Ptolemaios och sedan antogs av katolska
kyrkan.

R0b_head
Bara för att jag får mer svar på min fråga än vad du får på din, så behöver du inte bli ledsen och ge dig på diverse lågvattenmärken som att tillskriva mig mentalt handikapp. Tar dock inte detta som en förolämpning då några av de skönaste människor jag träffat hade ovannämnda diagnos.

Jme
Citat "-en av det korkaste frågorna jag hört.."
Då har du inte läst särskilt många inlägg här.....
Verkar som några av dom skarpaste hjärnorna på forumet tagit sig tid och svara. Med både fysisk och filosofisk inriktning.

Jag är inte särskilt insatt i kvantfysik men kan iaf säga att materia och anit-materia inte finns i lika stora delar.
Iaf enligt 2004 nobelpristagare i fysik så finns det 5& materia 25& antimateria och resterande är så kallad mörkenergi.

Jag kan väldigt lite om kvantfysik och tänker inte lägga mig i er fina diskussion

Alvis >

En del Greker var före sin tid.
Men det var inte en allmän vedertagen idé att den var rund.
De flesta hävdade motsatsen.

För de flesta tänkare i Grekland och de invånare där så
var jorden platt och cirkelrund. Centrum för jorden låg i
Apollotemplet i Delphi och var utmärkt med en sten som man kallade för
"omphalos" - världens navel.

Thales från Miletos ofta ansedd som den förste filosofen,
och som antog att alltings ursprung var vatten, menade att jorden var en platt
skiva som flyter på vatten.

Anaximander, astronomins fader kallad, var en av de första som ifrågasatte
den platta världsbilden. Han ansåg att jorden hade formen av en cylinder,
tre gånger så hög som bred, och som svävade fritt i världsalltets mitt "
därför att den inte hade anledning att flytta sig därifrån"

Katolska kyrkan däremot hade så sent som under medeltiden ett antal verk
som avbildade jorden som en form av "skiva".

Tron på en platt jord levde kvar länge. Så länge att Ludvig XV år 1735,
på förslag av franska vetenskapsakademien, bekostade två expeditioner:
en till Quito i dåvarande Peru och en till Tornedalen i Sverige för att
ta reda på vilken form jorden hade.

Hursomhelst håller jag med om att de gamla grekerna hade koll på läget!

" Många lärda var helt säkra för inte så länge sedan att jorden var platt..."

- du måste snacka om akademiker från Skåne i så fall.

Ingen yta kan vara platt. Bara mer eller mindre jämn. En yta kan te sig platt, men bannemig inte vara det. Inom spjutspetsutvecklingen av baser för halvledare har man lyckats få fram väldigt plana ytor, men de är naturligtvis fortfarande oändligt långt ifrån vad man skulle kunna kalla platt.

Varför ska alla sitta och braga om deras kunskaper och hur mycket dom kan på ett j***a internet forum som egentligen har med vintersport att göra, inte gamla greker. Skriv en bok istället...

Dustbin_Dan>>

Du bör skaffa en skidguide eller ngt för att hitta världens flackaste backe.

om nu det är så jävla interisant.
=/

Jme-
Jag kan väl få låna din skidguide så får du låna min ordbok så du kan slå upp vad "interisant" betyder. För jag förstår inte riktigt.

Bjud inte på sådana straffsparkar!

Okej, ta inte illa upp men om du inte förstår vad jag menar bör du nog inte syssla med skidåkningen eftersom att det kräver lite hjärnceller vilket du verkar vara befriad ifrån.

satsa på samma yrka som mr.bean..bara kolla på tavlor en hel dag, eller kanske som stig helmer, prvoa brödrostar..Verkar ju inte kräva så mkt intelligens så de passar nog dej perfekt

/

om alla skulle märka ord i de här forumet skulle alla trådar ha massa sådana här inlägg. Det framgick vad han menade och de är huvudsaken enligt mig

hörni ni ni era knasbollar och klappträn!
om man åker baklänges i en backe så är ju backen åt andra hållet men om man då vänder sig om o tittar uppåt medans man åker baklänges så skiter det sig totalt!

vem har åkt backen med längst backe med lägst fallhöjd? och föresten vem brys sig igentligen om det? kan ju fråga nån pensionär eller något som har tid att beskåda 'backen' och kanske vågar sig på att åka den, för vem vill inte uppleva en adrenalin kick av den större sorten genom att åka den flackaste backen i världen!?

Ok ber om ursäkt för ordmärkandet, det var lågt!

Men jag fattar inte vad som är så jävla upphetsande med min ursprungliga fråga. Uppfattas det som kränkande på något sätt hos vissa? Eftersom man kallas för saker som t.o.m. bryter mot forumreglerna.

"dustbin_dan måste fan vara cp i huvudet eller någonting"

"eftersom att det kräver lite hjärnceller vilket du verkar vara befriad ifrån"

"Verkar ju inte kräva så mkt intelligens så de passar nog dej perfekt"

Läggdags.

Okej, Men asså världen flackaste backe!? kom igen.. Om inte jag är helt ute och cyklar så är väl en världens flackaste backe inte en backe..?! eftersom att den måste vara überflack

Btw, varför vill man veta ngt sånt.?

PS: vilken är världens kortaste backe? =/

//

Noljas: Som sagt hellre diskutera en tråd som denna... än, "Vilka twintips är fetas" eller "Vilka skidor är häftigast"
Allt heder åt ironin!!
Mer sånt inom skidåkningen!
Varför måste alla ta allt så jävla allvarligt? Hoppas att alla förstår att det är inte den som har festast utrustning som är häftigast utan den som har skönast stil!

Underbart!

Helt sjuk fråga, perfekt ställd. Med extra knorr. Som får helt oväntade, genomtänkta och välskrivna svar.
Svar som får mig att sitta på kontorsstolen och småskratta redan kl. 8 på morgonkvisten.
Högsta betyg till såväl Dustbin som till Er som tänkt till och svarat. Tack!

Ni som bara svarar, och förmodligen gör mesta här i livet, utan att tänka. Det är dags att börja med det. Att tänka. Annars skrumpnar snart hjärnan bort och då är det försent. Fram till dess bör ni hålla er till trådar med få rader och enkla ord. Så ni inte råkar ut för prestationsångest som hindrar hjärnans utveckling. Lycka till!

Instämmer med GNU, denna tråd får mig att åter tro på freeride som ett forum för relevent livså-, navel- och fjärr-skådning.

Tyvärr är mina kunskaper i kvantfysik begränsade, men som någon nämnde så är teorin svår att tilläma på ett helt berg. Annars är det ju högs otillfredsställande att vi behöver använda olika teorier när vi skall bedömma vilken fart vi behöver för att landa en switch 720, när vi medelst ett sannolikshtsteoretiskt trick skall lura ut den siste vodka-kvarken ur glaset, när vi skall beräkna hur mycket yngre vi blir om vi åker störtlopp hela livet jämfört med om vi svänger respektive när vi skall formulera ett elektromagnetiskt fält som lurar alla liftkortsautomater att just vi alltid har full behörighet till backen i fråga.

Vi får helt enkelt hoppas på den 11-dimensionella så kallade M-teorin (efterträdare till den enbart 10-dimensionella strängteorin). Denna teori är unifierande, dvs dvs tänkt att omfatta alla de andra teorierna inom fysiken (dvs behandla alla typer av fält, gravitation, elektromagnetism etc). Den skidåkare som först inkorporerar M-teorin i sin åkning kommer antagligen få ett mycket stort försprång, tänk bara på alla nya roationsaxlar man kan använda sig av i sina hopp när man ha 11 dimesioner att rotera i jämför med bara 3. Visserligen begränsar symmetrierna i de så kallade Calabi-Yao-mängfalder som M-teorin utspelar sig i en del, men dessa symmetrier borde också kunna utnyttjas i åkningen (jämför en en quarterpipe med en halfpipe, som ju har en symmetriaxel längs pipens botten så fattar ni direkt).

Annars är det ju lite jobbigt när man tänker för mycket fysik när man åker. T ex så säger Heisenbergs osäkerhetsrelation att vi inte samtidigt kan veta positionen på åkaren och åkarens fart. Detta ställer givetvis till problem om man t ex skall hoppa då vi ju gärna både vill ha rätt fart och dessutom hamna rätt i position, dvs träffa hoppet och inte åka bredvid.

Måste säga att parallellen till kvantfysiken var ett totalt slöseri med tid.
Det hade (om det nu verkligen är nödvändigt) räckt med att säga att för varje uppförsbacke finns det på det stora hela sett en nerförsbacke.
Sen kan jag visserligen hålla med om att motsatsen till något borde vara en anitnågot men låt oss inte tillämpa det på lutningar.

Som Nojlas sa där uppe, allt går att beskriva med kvantfysik. Frågan är dock om man verkligen behöver det...

...då tycker jag tidsdilitation är mer aktuellt.

"interisant" att kemi kommer på tal, varför inte en snabb grundkurs i Waalsbindningar mm för att se vilka olika typer av bindningar vi har i vår lilla chock, detta kan ju bli en lite hemuppgift att placera rätt ämne i choken till dess riktiga (mest troliga) bindningsform.

De mest förekommande bindningarna mellan atomer är jonbindning, polär och opolär kovalent bindning, metallbindning, dipol-dipolbindning, vätebindning och van der Waalsbindningar.
Av dessa bindningar är jonbindningar, kovalenta bindningar och metallbindningar starkare än de övriga.

Med jonbindning menas den elektriska dragningskraften mellan joner av motsatt
laddning och förekommer således i jonföreningar. Med kovalent bindning menar
man att två atomer i en molekyl binds samman av ett eller flera gemensamma
elektronpar. I en molekyl med fler än två atomer finns alltså flera kovalenta
bindningar.

De kovalenta bindningarna kan vara opolära eller polära beroende
på att varje atomslag har olika stor dragningskraft på de gemensamma
elektronerna, olika värde på elektronegativitet. Skillnaden i elektronegativitet
avgör om en bindning är polär eller opolär. Mellan atomer av samma grundämne
är skillnaden noll och då är bindningen opolär. Skillnad som är större än noll ger
en polär kovalent bindning, men om skillnaden i elektronegativitet är större än
ett visst värde medför det att de bindande elektronerna helt övergår till det ämne
som har det största värdet på elektronegativitet då bildas joner och dessa binds
samman av jonbindning.

Metallbindning kan beskrivas så att atomerna i en metall ligger tätt intill
varandra och de yttersta elektronerna, valenselektronerna, kan röra sig över flera
atomer. De kallas delokaliserade elektroner och är de elektroner som rör sig när
man lägger på en spänning. ”Metaller leder ström”. Mellan molekyler finns svagare krafter som håller samman dessa till flytande eller fast form.

I gaser kan man teoretiskt tänka sig att man inte har några sammanhållande
krafter mellan molekylerna, s.k. ideal gas. De sammanhållande krafterna kan
vara olika starka och beror på molekylernas geometriska form och om molekylerna är dipoler eller inte. De svagaste kallas van der Waalsbindningar, de är mycket svaga, ibland sägs de vara temporära. Därefter kommer dipoldipolbindning. som namnet antyder förekommer de mellan molekyler som är dipoler och därefter vätebindningar, som är ett specialfall av dipol-dipolbindning och finns mellan molekyler där väte och ett starkt elektronegativt ämne är kovalent bundna till varandra.

Vad kan nu choken bestå av?

Leder! (geologisk information om området kring chocken kan hämtas från SGU)

nja, måste nog invända mot det senaste inlägget. allt går INTE att förklara med kvantfysik. det är det som är en av fysikens stora utmaningar i dagsläget - att förklara "stora" händelser såsom universums tillblivelse med kvantfysiken samt att med relativitetsteorin beskriva "små" händelser, dvs på kvarknivå.

löser vi det här och nu blir det ta mej fan att släpa sig till nobelfesten nästa år och ta emot pris (samt att försöka hitta en plats nära madeleine...)

i övrigt måste jag säga att tråden är en av de mer intressanta på riktigt länge. särskilt alla som gör sig besväret att hetsa upp sig och klaga...

ps. jag invänder uppenbarligen inte mot det inlägget ovanför mitt utan det som är ovanför det som är ovanför mitt. glasklart, inte sant? ds.

lämna nu den elvadimensionella supergravitation utanför det här för det orkar jag inte med...

jag tycker att det är ruggigt kul läsning alltså. kan inte klaga...

själv är jag ung och ovetande och inte så insatt i kvantfysik och big-bang-teorier, men om det finns någon som kan förklara för mig skulle jag bli mycket tacksam. man vill ju veta mer liksom, och det ena leder till det andra och det kan kanske tillomed ha något att göra med skidåkning, man kan kanske helt enkelt bli en bättre skidåkare.

dessutom, så här i juletider, borde man inte trycka ner varandra.
"Make Love, Not War"

//Blom

Snödjup

Tillbaka
Topp