Vilken Arcteryxbyxa ska jag välja?

Har just suttit en timme i telefon med Arcteryx kundtjänst och lyssnat på någon som läst innantill från samma webbsida som jag själv läst på men inte hittat svaren på mina frågor (vilket jag också meddelade norskan jag pratade med). Däremot meddelade hon att alla byxor är jättebra. Samtalet spelades in "för utbildningssyfte", hoppas någon lyssnar igenom det.

Efter den frustrerande upplevelsen tänkte därför kolla om det är någon här som kanske vet svaret på mina frågor...

Jag har tittat på deras olika bib:ar, mer specifikt

Theta SV
Alpha SV
Stinger
Sabre
Lithic

Jag vill ha ett par byxor avsedda för skidåkning, allt annat är sekundärt (inklusive after-ski). Jag vill inte ha någon slags baggy snowboard "fit", däremot ska de vara slitstarka. Spontant känns Theta SV som ett bra alternativ. Alpha verkar primärt vara avsedd för klättring så den kan jag kanske utesluta. Däremot listas Stinger och Sabre som "whiteline" dvs skidåkning men på bilder och i beskrivning verkar de vara ganska vida (Norskan hade någon utläggning om att det behövs luft mellan lagren för att isolera eller transportera fukt eller vad hon svamlade om, det tror jag inte på. Dvs det behövs ingen extravolym utan man vill ha så liten volym som möjligt så länge man kan röra sig obehindrat.). Lithics fördelar relativt de andra är ganska oklara. Någon som kan sprida lite ljus över detta?

Shit vilken informativ hemsida Arcetryx har! Hur svårt kan det vara, till och med 2 personer misslyckas, att plocka fram informationen du letar efter.

Du kan ju börja med att stryka Stinger och Sabre - Båda passar väldigt stort för att få plats med löjligt tjocka lager undertill. Personligen så tycker jag man klarar sig med max 2 lager på benen så länge man är aktiv. Det är ju givetvis en helt annan historia om man tänker sig passivt användande.

Lithic är en tävlingstopptursbyxa. Den har inte Goretex Pro, och har heller inte membran över allt utan bara på utsatta områden. Stryk

Theta - Nu börjar det likna något! Hög bib (mycket bra om man har en relativt kort jacka). Har deras XPD-fit, vilket innebär lite lösare passform än athletic, men fortfarande ordentligt formsydd. Tuff kvalité, fokus på hållbarhet.

Alpha - Athletic fit, hängslen upp till brösthöjd, tillåter en kort jacka som i sin tur tillåter klättersele. Detta är dock inget måste... Lite mer fokus på lättviksmaterial. Skulle tro att den är dyrast.

Personligen hade jag nog valt Theta, känns som en bra medelväg, annars är det väl bara att lyfta röven ur kontorsstolen och dra och prova någonstans.

Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta när jag läste frågan apropå https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=16062 och se där, det verkar som att jag hade rätt hela tiden.

Enligt https://www.freeride.se/photo/view.php?id=7688 passar L-T av den årsmodell tråden handlar om till någon som mäter 84 cm gren-vrist. När jag mäter det måttet på byxorna som var aktuella i den tråden är det också nästan exakt 84 cm (låter jag den hänga i sin egen vikt blir det knappt 84 cm, drar jag lite i den så blir det drygt 84 cm). Däremot, enligt http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?EN/men-s-expedition-fit-bottom-sizing-chart passar årets L-T till någon med 86 cm mellan gren och vrist men numera är byxan 91,2 cm lång.

T innebar tidigare 5 cm skillnad jämfört med R, en skillnad som nu ökat med mer än 50% till 7,6 cm och samtidigt som rekommenderad kroppslängd ökat 2 cm har de alltså förlängt modellen med 7,2 cm (84 -> 91,2). För att sätta 7,2 cm i relation till något så är skillnaden mellan rekommenderat gren-vristmått för XS-R och XXL-R 5 cm! Jag upprepar, rekommenderat benmått för användaren för Extra Small är 77 cm, Extra Extra Large är 82 cm! (För att vara rättvis, XS, S och M har samma benlängd (77), L och XL har samma (79) så man kan också säga att skillnaden mellan M och XXL är 5 cm men det är ändå bara 5 cm på fyra storlekar).

Som framgick av min gamla tråd har jag en helt normal kroppsbyggnad (BMI mellan 20 och 25) och då kan man rimligen förvänta sig att om bredden är lagom bör en extra lång modell inte vara för kort - är den det har leverantören schabblat i designen på ett sätt som är mer eller mindre omöjligt att förutse. Hur ska man stående på heltäckningsmatta i en klädbutik ens komma i närheten av att kunna simulera rörelsemönstret och krafter från olika håll man utsätter sin utrustning för vid skidåkning eller när man hänger i ett rep? Någonstans är det tillverkarens ansvar att ha testat sina grejor innan de lanseras. Bevisligen hade Arc'teryx inte gjort det i tillräcklig mån 2003, då hade de inte behövt göra dessa ganska stora designändringar med tiden.

Hade förväntat mig ett gäng trollaktiga svar på föregående inlägg men jag får väl bumpa den andra tråden istället för att få lite reaktioner.

Tillbaka
Topp