Vilken Bataleon bräda

Vilken Bataleon bräda
Jag kommer nog alltid att vara noob i mina egna ögon med tanke på att man aldrig blir färdig lärd i nått och att det alltid finns mer och lära. Jag kommer dela av mig av mina åsikter endån!

Vilken Bataleon bräda
Ja visst. Men försök vara lite mer objektiv i dina utlåtanden, börjar bli lite uttjatat med "Flow och Bataleon är bäst" i alla trådar. ;)

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
du hamnar i en "stående" position vilket försämrar din balans, höjer kroppens tyngdpunkt och försvårar att fånga upp stötar och landningar med knäna.
Smoooth!!! experimenterar ibland med bredden och har försökt tighta upp det för jag inbillar mig att vissa saker skall ga bättre sa - men det känns alltid fel och slutar med att jag flyttar ut igen... och jag har aldrig lyckats fatta varför hehe - men där satt den - den fysiska förklaringen som jag inte hade lyckats lista ut själv - perfekt!

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
Spikeis, gissar att du har denna skruvdisk: http://www.sputniksnowboardshop.com...on-4x4-channel-binding-disc-black-15308-p.gif och du har denna bindning: http://global.burton.com/mens-bindi...pd.html?dwvar_232233_variationColor=232233001
ser ut som det på bilden iaf och då kan du vrida den 90 grader och flytta den längre in... för på bilden har du skjutit bindningen mot tåkanten vilket ifs är bra om det centrerar dina boots men vill du få så tight stance som möjligt så får du vrida - och ja det funkar utan problem på din bräda och med dessa bindningar. Du ser ju att plattan har en massa olika hål, dom är till för att ytterligare justera bindningen om brädans skruvhål inte räcker till. Om du fortfarande inte kommer på hur man gör får du nog be en kompis komma över och vissa dig eller kolla på alla hundratals videos på youtube som visar hur man sätter på en bindning på en bräda ;)
Sen vill jag verkligen inte kritisera dig men det måste vara fel med 59 cm som minsta stance, dom flesta brädor har 59-60 cm som max stance! Jag har haft brädor med stance upp till 68 cm men det fanns ändå möjlighet att få ned den under 59 cm om man vill, har du mätt utan bindningar och va har din bräda för maxstance i så fall? På Firelys hemsida står det att din brädas stance är 58 cm och det brukar vara hålen i mitten. Fast den sidan ska vi nog inte lita på... Hur som helst kan du ju leta lite på nätet efter info angående stance (t.ex. http://grind.tactics.com/snowboard-buyers-guides/how-to-set-up-a-snowboard eller http://www.shayboarder.com/2007/10/snowboard-stance.html)

Och vikitgast av allt, låt ingen berätta för dig vilken stance du ska ha! Alla dessa från knät till golvet eller mellan axlarna stämmer INTE! Stance är helt personligt och du ska helt enkelt köra det som känns bäst för dig och bekvämast, prova gärna olika stance tills du hittar en som passar dig. Men akta dig för att stå för tight, det gör att du hamnar i en "stående" position vilket försämrar din balans, höjer kroppens tyngdpunkt och försvårar att fånga upp stötar och landningar med knäna. Tänk på att man åker med böjda knä och inte ståendes, så mät din stance utifrån det. Hur brett står du när du gör knäböj eller upphopp? -> Det är din naturliga och stabila position. 52 cm låter mycket smalt... testa minst 55 cm som Thomsson har, annars kommer du bara ramla mera och lära sig hoppa kommer bli mycket svårare.

Angående det här med rocker, reverse camber, bananatech, osv så handlar det om olika "spann" på brädor. Tänka inte fördjupa mig mera i det, googla bara lite, men du har ju som sagt redan en bräda med rocker (dina har rocker från bindningarna ut och flat mellan bindningarna) som redan gör att du får mycket mindre kanthugg än en "vanlig" bräda. Om du trots det fortfarande tycker att du får mycket kanthugg med din rockerbräda så får du nog titta på en Bataleon med TBT (Lobster är ointressant för dig då det är rena parkbrädor).
Stämmer bra med bidningarna och disken, står iaf FS på sidan på bidningarna och antar det står för Freestyle.
Ska försöka vrida 90 grader och se hur det går och blir, tackar för hjälpen och tipset, ska se hur det går och ska mäta mellan skruvhålen och se hur långt det är.

Okej tack för tipset om stance, ska testa mig fram och se vad jag vill ha, just nu iaf den stancen jag har är jobbigt för knäna, kan vara att jag är ovan eller något också :)
Enda gången jag tycker jag får högg med min bräda är, när jag snurrar i backen som jag gör imellan åt och tycker är kul och ibland när jag bara glider rakt ner, rakt fram så kan den högga tag ibland.
Antar detta skulle ändra sig med TBT bräda, men som jag sa tidigare inlägg sitter och läser runt lite om alla olika och kollar även in ändra märken nu och typer av snowboard och inte bara bateleon.

Vilken Bataleon bräda
Spikeis sa:
Enda gången jag tycker jag får högg med min bräda är, när jag snurrar i backen som jag gör imellan åt och tycker är kul och ibland när jag bara glider rakt ner, rakt fram så kan den högga tag ibland.
Antar detta skulle ändra sig med TBT bräda, men som jag sa tidigare inlägg sitter och läser runt lite om alla olika och kollar även in ändra märken nu och typer av snowboard och inte bara bateleon.
Smaksak om man skall lösa det genom att skaffa utrustning som minskar risken för det eller genom att jobba pa brädkontrollen - jag skulle föresla att öva pa det senare eftersom det ger dig mer i längden, men det förhindrar naturligtvis inte att du har en bräda som minskar risken ocksa.

Vilken Bataleon bräda
Jag tycker du ska leta upp nån som har en Bataleon lr till och med en B-goliat du skulle kunna få testa. Läsa till sig kan va bra men man får endå inte känslan lr va man ska säga. Testa is the shit. Du får komma upp till Åre i början av december i år och testa massa olika brädor gratis =P
Jag intervjuad Bataleon, Lib tech och Salemon från den här säsongens skidtestarhelg och jag tycker dom alla tre förklarar bra i videon vad dom olika brädena e bra för och har och etc. Men som sagt inget slår att få stå på dom och känna vad dom presterar. Alla gillar inte kyckling gryta vissa gillar även spagetti och köttfärssås. Och vart vill jag komma med det smaken e som baken HÅRIG.

Vilken Bataleon bräda
Jag ändrade om botten plattan som du sa att jag skulle göra och flyttade.
Fick ner den 1cm, så 58cm brett står jag.
Lägger upp bilder som visar också.

e0o7es.jpg

9jlls2.jpg

Beställde precis en Bataleon Snowboard "Goliath - 157 Wide"

Så om den hinner komma innan helgen, så ska jag prova den ihelgen och se vad den går för :)

Vilken Bataleon bräda
Blir nog ett lyckat köp!

Du måste ha nån T9 wannabe bräda nu, höhöhöhö....

Vilken Bataleon bräda
ser dock ut som det är 57cm, då du har 0 centrerat över första hålet och inte i mitten på plattan där 58 är, du borde då alltså mäta från brickan (alltså runt 1 på måttbandet där den är nu)

detta om man räknar som jag gör iaf ;)

Lycka till med brädan och skriv direkt när du provat den!

Vilken Bataleon bräda
linder sa:
ser dock ut som det är 57cm, då du har 0 centrerat över första hålet och inte i mitten på plattan där 58 är, du borde då alltså mäta från brickan (alltså runt 1 på måttbandet där den är nu)

detta om man räknar som jag gör iaf ;)

Lycka till med brädan och skriv direkt när du provat den!
1 cm hit o dit, väldigt brett som smalast i alla fall. Man kan ju undra hur dom som gjorde den tänkte...

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
snow_flake sa:
1 cm hit o dit, väldigt brett som smalast i alla fall. Man kan ju undra hur dom som gjorde den tänkte...
lol, Såhär:
"shit, står dom inte ens 59cm e dom inte Gangstah nog att åka bräda, vi kör 59cm mini stance, sounds good..."
vilka bär. lol

Vilken Bataleon bräda
IngemarH79 sa:
Batazion 95% av dina inlägg på forumet den senaste tiden har bestått av skit och ingenting. Skärp dig och sluta spama alla trådar med TBT, speciellt eftersom du enligt egen utsago inte är så duktig på att åka.
lol, instämmer till 100%

Vilken Bataleon bräda
Angående all förvirring om Helgasons Lobster snowboards så sa dom sähär i en TWSnow intervju:

Everyone's talking about Lobster Snowboards. How did it all come about? What's your role in the company?

Eiki: We always wanted to be on the same team. We wanted to travel together all the time, but it's tough nowadays. So, when I broke my back our agent got a call from Bataleon Snowboards asking if we would be stoked on making a new brand using their TBT shape. I flew to meet up with those guys the day after, and we decided to do this! That was a week before X Games, so we managed to start a company, come up with a name, logo, and few board graphics in 3 days—and we shipped a board to Halldór so he could use it on X Games! So, it happened super fast [laughs]!

Halldór: Yeah, it was pretty random. We just got such a good opportunity that it would have been stupid of us not to at least try it out. It happened the week before X Games, and we planned the whole thing on like two days, so it was next-level last-minute! Our role in the company is to tell them how we want the boards and how we want the graphics, but I'm stoked on how everything has turned out so far. It's going to be a lot of fun to try out something new and see what happens. We actually started a belt brand as well, called 7-9-13. 7-9-13 is the lucky number everyone uses in Iceland. It's the code for “knock on wood", so when you don't have the wood to knock on you can just say, 7-9-13.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
Jag hade T9 på en eriksson telefon jag hade innan dom hette sonyeriksson och jag vet inte hur många här som hade en egen lur när jag hade t9 på den =P
Ville bara droppa en kunskapsbomb här. Ericsson stavas det.
Annars så håller jag stenhårt med IngemarH79. Dina inlägg är helt sjukt okunniga och du vet inte ens själv vad TBT är känns det som.

Vilken Bataleon bräda
Spikeis, stancen på bilden är 57 cm som linder sa men det är ändå helt galet, men släng upp den blocket direkt så kommer säkert nån gangsta köpa den, släng på lite T9 klibbers också :) fast 159 är nog lite för lång för den rätta T9 stylen...
Hur som helst kul att du har bestämt dig och du kommer säkert bli toknöjd med din Goliath Wide. Jag har bara gott att säga om Bataleon då jag själv har kört på dom i många år... Dom underlättar dessutom enormt för nybörjare så du kommer utvecklas snabbare :)

Vilken Bataleon bräda
haha Batazion, dina inlägg är för roliga, du gillar verkligen att reta folk här inne...
Jag är gillar nog Bataleon minst lika mycket som du men är fullt medveten om att det inte är allas cup of tea och att det även finns andra bra boards där ute som är riktigt bra också. Kan helt förstå att vissa föredrar en rocker om man bara vill pressa skiten ur sina boards på rails eller vill flyta extremt bra i puder t.ex. Alla gillar olika och det bästa är såklart att testa en massa olika boards på en testhelg, dom finns lite här och var och inte bara i Åre. Så istället för att skriva en massa groupie-inlägg och reta upp alla på freeride försök att ge lite mera konstruktiva svar utifrån dina erfarenheter, tror du hjälper Bataleon mycket mera då :)

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
försök att ge lite mera konstruktiva svar utifrån dina erfarenheter, tror du hjälper Bataleon mycket mera då :)
lol, precis, gör helt klart mer ont än gott som det är nu, har alltid varit helt o,k med bataleon tills BataZion började härja såå :P

Vilken Bataleon bräda
yep! men även innan batazions brand image destruktion sa tappade bataleon i mina ögon creddz den dagen man sag att halva frankrike körde pa hyrbrädor fran bataleon... inte sa sexigt..

Vilken Bataleon bräda
riccweee sa:
Ingooo sa:
försök att ge lite mera konstruktiva svar utifrån dina erfarenheter, tror du hjälper Bataleon mycket mera då :)
lol, precis, gör helt klart mer ont än gott som det är nu, har alltid varit helt o,k med bataleon tills BataZion började härja såå :P
Precis det jag känt ett tag, tur att det inte bara var jag då :cool:

Vilken Bataleon bräda
ska precis åka iväg och hämta snowboarden nu, så har en liten fråga bara.
Kommer jag behöva valla den ? eller är den vallad reda när den är ny?

Vilken Bataleon bräda
Det är inte så noga, har säkert någon snabbvallning från fabrik. Håller ca. 1-2 åkdagar.

Vilken Bataleon bräda
okej tackar :)
nu till min sista fråga, jag har kört på stancen +15 +3 innan och tänkte testa något annat nu och tänkte fråga om någon har något förslag? tänkte testa duck stance(?) tror jag den heter, vad ska man ha då? +15 och -15 eller vad är en bra start? antar också att fötterna ska stå så här
_ _
\ _\ /_ / <--- så ska dom stå va? så dom pekar ut mot varsin tail(?) av brädan?

Vilken Bataleon bräda
Jo så ska de va:) testa på +15 -15

Jag började med +13 -15 men ändra sen till från -15 till -13 så det skulle bli mer likt i switch,
så det är bara att testa sig fram:P

Vilken Bataleon bräda
cofffe sa:
Jo så ska de va:) testa på +15 -15

Jag började med +13 -15 men ändra sen till från -15 till -13 så det skulle bli mer likt i switch,
så det är bara att testa sig fram:P
Tackar för svar
okej, jag testade +15 -15 :), ska se hur det går imorgon.
tar med mig verktygen så jag kan ändra när jag är vid backen om jag vill gå tillbaka till +15 +något isf :)

edit: till dom andra som hängt med i tråden, jag tog 53-54 cm brett nu, ska se hur det går. Bör vara mycket skönare än 58-59cm iaf som min förra hade

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
har du stått +15 +3 så kanske du får minska din framfot lite nu när du kör duckstans

troligt att +10 -10 fungerar

Har du för stor vinkel kan du få ont i knäna :)

edit: jag har gått ner till +12 -12 men kommer nog prova +10 -10 nästa säsong ...

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Precis, jag tycker 15 15 är för stort och har hoppat ner till 6 6.

Jag tänkte efter: "Hur står jag när jag är utan planka" kollade ner på fötterna och knäna och märkte att dem var lite vinklade naturligt(Ofc) och utgick från det.

Vilken Bataleon bräda
linder sa:
Har du för stor vinkel kan du få ont i knäna :)
värsta balansgången, jag har alltid varit rädd för det och hållit mig vid säg -3 till -6, och nu har jag fotproblem (inte orsakat av det) och det känns som att omkring -10 är bättre för foten, men antagligen inte för knät. Crazy.

Vilken Bataleon bräda
Nu när vi snackar vinklar är lite osäker tror jag, kör nog på +21 -21? om man räknar 3 grader för varje streck?

Fast har trot att det var +13 -13 :-o

Jag är regular och tar först 15 grader sen blir de två streck till vänster på disken vilket jag har trot har varit 13,

Men sen läste jag lite mer om vinklar eller fick svar av coldis nån tråd jag skrev innan han skrev typ att man räknar typ 3 grader för varje streck alltså typ 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21.....

Jag skrev att jag räknar 15 och två streck bakåt alltså åt vänster, han måste trot att jag räknar 15 och två streck åt höger för det kan bli bakåt beronde hur man ser det på eller:P

Tkr vinklarna är rätt bra iaf men tror jag ska gå ner lite kanske för det känns lite ont ibland när man gör tweakade blunts.

Kanske inte så viktigt då men undrar bara om jag har missupfattat hela med graderna? kan vara lite trög ibland :P

Vilken Bataleon bräda
efter att stått lite på den inne med boots på sig och testat och kollat och kollat vad jag tycker är skönast att stå utan bräda, så kom jag fram till +9 -9 känns skönare än +15 -15, så testar 9 och känns det som det är för mycket i backen imorgon så blir det nog +6 -6, får isf testa mig fram lite vad jag kommer köra.
Kommer återkomma imorgon om snowboarden hur jag tyckte den var och funkar för mig, kommer ju åka 6-8h imorgon och borde räcka för att känna på snowboarden och se om jag älskar den eller så

Vilken Bataleon bräda
Var en grymt skön snowboard att åka på.
Väldigt nöjd med mitt köp och +9 -9 var skönt att köra på, ska testa +6 -6 en gång och se hur det känns, annars kommer jag nog gå tillbaka till 9.
Tackar för all hjälp allihopa

Tillbaka
Topp