Smoooth!!! experimenterar ibland med bredden och har försökt tighta upp det för jag inbillar mig att vissa saker skall ga bättre sa - men det känns alltid fel och slutar med att jag flyttar ut igen... och jag har aldrig lyckats fatta varför hehe - men där satt den - den fysiska förklaringen som jag inte hade lyckats lista ut själv - perfekt!Ingooo sa:du hamnar i en "stående" position vilket försämrar din balans, höjer kroppens tyngdpunkt och försvårar att fånga upp stötar och landningar med knäna.
Stämmer bra med bidningarna och disken, står iaf FS på sidan på bidningarna och antar det står för Freestyle.Ingooo sa:Spikeis, gissar att du har denna skruvdisk: http://www.sputniksnowboardshop.com...on-4x4-channel-binding-disc-black-15308-p.gif och du har denna bindning: http://global.burton.com/mens-bindi...pd.html?dwvar_232233_variationColor=232233001
ser ut som det på bilden iaf och då kan du vrida den 90 grader och flytta den längre in... för på bilden har du skjutit bindningen mot tåkanten vilket ifs är bra om det centrerar dina boots men vill du få så tight stance som möjligt så får du vrida - och ja det funkar utan problem på din bräda och med dessa bindningar. Du ser ju att plattan har en massa olika hål, dom är till för att ytterligare justera bindningen om brädans skruvhål inte räcker till. Om du fortfarande inte kommer på hur man gör får du nog be en kompis komma över och vissa dig eller kolla på alla hundratals videos på youtube som visar hur man sätter på en bindning på en bräda
Sen vill jag verkligen inte kritisera dig men det måste vara fel med 59 cm som minsta stance, dom flesta brädor har 59-60 cm som max stance! Jag har haft brädor med stance upp till 68 cm men det fanns ändå möjlighet att få ned den under 59 cm om man vill, har du mätt utan bindningar och va har din bräda för maxstance i så fall? På Firelys hemsida står det att din brädas stance är 58 cm och det brukar vara hålen i mitten. Fast den sidan ska vi nog inte lita på... Hur som helst kan du ju leta lite på nätet efter info angående stance (t.ex. http://grind.tactics.com/snowboard-buyers-guides/how-to-set-up-a-snowboard eller http://www.shayboarder.com/2007/10/snowboard-stance.html)
Och vikitgast av allt, låt ingen berätta för dig vilken stance du ska ha! Alla dessa från knät till golvet eller mellan axlarna stämmer INTE! Stance är helt personligt och du ska helt enkelt köra det som känns bäst för dig och bekvämast, prova gärna olika stance tills du hittar en som passar dig. Men akta dig för att stå för tight, det gör att du hamnar i en "stående" position vilket försämrar din balans, höjer kroppens tyngdpunkt och försvårar att fånga upp stötar och landningar med knäna. Tänk på att man åker med böjda knä och inte ståendes, så mät din stance utifrån det. Hur brett står du när du gör knäböj eller upphopp? -> Det är din naturliga och stabila position. 52 cm låter mycket smalt... testa minst 55 cm som Thomsson har, annars kommer du bara ramla mera och lära sig hoppa kommer bli mycket svårare.
Angående det här med rocker, reverse camber, bananatech, osv så handlar det om olika "spann" på brädor. Tänka inte fördjupa mig mera i det, googla bara lite, men du har ju som sagt redan en bräda med rocker (dina har rocker från bindningarna ut och flat mellan bindningarna) som redan gör att du får mycket mindre kanthugg än en "vanlig" bräda. Om du trots det fortfarande tycker att du får mycket kanthugg med din rockerbräda så får du nog titta på en Bataleon med TBT (Lobster är ointressant för dig då det är rena parkbrädor).
Smaksak om man skall lösa det genom att skaffa utrustning som minskar risken för det eller genom att jobba pa brädkontrollen - jag skulle föresla att öva pa det senare eftersom det ger dig mer i längden, men det förhindrar naturligtvis inte att du har en bräda som minskar risken ocksa.Spikeis sa:Enda gången jag tycker jag får högg med min bräda är, när jag snurrar i backen som jag gör imellan åt och tycker är kul och ibland när jag bara glider rakt ner, rakt fram så kan den högga tag ibland.
Antar detta skulle ändra sig med TBT bräda, men som jag sa tidigare inlägg sitter och läser runt lite om alla olika och kollar även in ändra märken nu och typer av snowboard och inte bara bateleon.
1 cm hit o dit, väldigt brett som smalast i alla fall. Man kan ju undra hur dom som gjorde den tänkte...linder sa:ser dock ut som det är 57cm, då du har 0 centrerat över första hålet och inte i mitten på plattan där 58 är, du borde då alltså mäta från brickan (alltså runt 1 på måttbandet där den är nu)
detta om man räknar som jag gör iaf
Lycka till med brädan och skriv direkt när du provat den!
lol, Såhär:snow_flake sa:1 cm hit o dit, väldigt brett som smalast i alla fall. Man kan ju undra hur dom som gjorde den tänkte...
haha yeah ;D t9 for life!riccweee sa:Gangstah
G'd up from the Feet up, T9 CREwwEWwW lol :D 4 LiFEdeltab0arder sa:haha yeah ;D t9 for life!
lol, instämmer till 100%IngemarH79 sa:Batazion 95% av dina inlägg på forumet den senaste tiden har bestått av skit och ingenting. Skärp dig och sluta spama alla trådar med TBT, speciellt eftersom du enligt egen utsago inte är så duktig på att åka.
Ville bara droppa en kunskapsbomb här. Ericsson stavas det.BataZion sa:Jag hade T9 på en eriksson telefon jag hade innan dom hette sonyeriksson och jag vet inte hur många här som hade en egen lur när jag hade t9 på den =P
lol, precis, gör helt klart mer ont än gott som det är nu, har alltid varit helt o,k med bataleon tills BataZion började härja såå :PIngooo sa:försök att ge lite mera konstruktiva svar utifrån dina erfarenheter, tror du hjälper Bataleon mycket mera då![]()
Precis det jag känt ett tag, tur att det inte bara var jag dåriccweee sa:lol, precis, gör helt klart mer ont än gott som det är nu, har alltid varit helt o,k med bataleon tills BataZion började härja såå :PIngooo sa:försök att ge lite mera konstruktiva svar utifrån dina erfarenheter, tror du hjälper Bataleon mycket mera då![]()
IngemarH79 sa:Det är inte så noga, har säkert någon snabbvallning från fabrik. Håller ca. 1-2 åkdagar.
Tackar för svarcofffe sa:Jo så ska de vatesta på +15 -15
Jag började med +13 -15 men ändra sen till från -15 till -13 så det skulle bli mer likt i switch,
så det är bara att testa sig fram:P
värsta balansgången, jag har alltid varit rädd för det och hållit mig vid säg -3 till -6, och nu har jag fotproblem (inte orsakat av det) och det känns som att omkring -10 är bättre för foten, men antagligen inte för knät. Crazy.linder sa:Har du för stor vinkel kan du få ont i knäna![]()