Vilken bindn. till GS-skida (behövs raceplatta)?

Steffo

Ny medlem
Hej alla,
Ok efter mååånga turer så har jag äntligen (puh) klart med ny skida inför nästa säsong. Har till slut köpt ett par 2012 Stöckli laser GS i 180cm.
Skall ju också köpa bindning till dessa. Jag väger ca 92 kilo och gillar att köra med bra fart :-). Dock har jag barn vilket gör att jag kommer spendera en del tid i barnbackar med dem (låg fart). Har vad gäller lämplig bindning tittat på Look px 15 racing maxiflex, Salomon x16 lab och salomon z14 lab.
Vore schysst ifall någon med välgrundade åsikter kom med lite input (även andra förslag än mina) om lämplig/lämpligast bindning till skidorna. Räcker det med att köpa själva bindningen eller behöver man också någon slags platta mellan bindning och skida?
Tack på förhand/Stefan

Vid hård kantning finns en risk att pjäxan kommer att ligga i snön så du tappar greppet utan platta

fredric83 sa:
Vid hård kantning finns en risk att pjäxan kommer att ligga i snön så du tappar greppet utan platta
Har du ngt lämpligt förslag på platta? Vart köper man dem? Har försökt kolla på nätet men med magert resultat.

Magngan sa:
Tror dom funkar till alla, dvs man borrar dom efter vald bindning
Har precis hittat plattorna till ditt första alt. VIST heter företaget tydligen och finns i Italien.
Såg också detta: bindingfreedom.com men vet inte om dess tillför så mycket förutom att det är lättare att byta bindning på skidan (vilket iofs är coolt).

Steffo sa:
Hej alla,
Ok efter mååånga turer så har jag äntligen (puh) klart med ny skida inför nästa säsong. Har till slut köpt ett par 2012 Stöckli laser GS i 180cm.
Skall ju också köpa bindning till dessa. Jag väger ca 92 kilo och gillar att köra med bra fart :-). Dock har jag barn vilket gör att jag kommer spendera en del tid i barnbackar med dem (låg fart). Har vad gäller lämplig bindning tittat på Look px 15 racing maxiflex, Salomon x16 lab och salomon z14 lab.
Vore schysst ifall någon med välgrundade åsikter kom med lite input (även andra förslag än mina) om lämplig/lämpligast bindning till skidorna. Räcker det med att köpa själva bindningen eller behöver man också någon slags platta mellan bindning och skida?
Tack på förhand/Stefan
Coolt! Bestämde mig idag också för samma skida. På dem sitter det VIST bindningar (med raceplatta) :)

Senast ändrad:
molleee sa:
Steffo sa:
Hej alla,
Tack på förhand/Stefan
Coolt! Bestämde mig idag också för samma skida. På dem sitter det VIST bindningar (med raceplatta) :)
Ok! Beställde först ett par Stöckl SX från USA men efter mkt strul blev det till slut GS-varianten från antonsport.no (vilket jag tror passar mig än bättre). skall hämta dem i Oslo på torsdag.
Mina skidor är dock "flat" därav tråden.

Ok, hade du köpt dem via svensk återförsäljare hade ja kunnat ordna Tyrolia Marker eller Salomon plattor gratis.
Nu får du fixa det själv, lycka till med dina nya skidor

Senast ändrad:
fredric83 sa:
Ok, hade du köpt dem via svensk återförsäljare hade ja kunnat ordna Tyrolia Marker eller Salomon plattor gratis.
Jag har inga problem alls med att köpa till raceplatta till skidorna.

Steffo sa:
Har till slut köpt ett par 2012 Stöckli laser GS i 180cm.
Grattis! :)

Steffo sa:
Vore schysst ifall någon med välgrundade åsikter kom med lite input (även andra förslag än mina) om lämplig/lämpligast bindning till skidorna.
Bindningar är ju, till stor del, en smaksak. Rent generellt brukar ju diskussionen stå mellan salomons racebindningar och look/rossi pivot-bindningar och vara, egentligen, hugget som stucket. (aka vilka är bäst? led zeppelin vs black sabbath?)
Dessutom ser man ju alla existerande märken användas ganska hårt i världscupen så håller man sig till topoftheline-bindningar så...
Steffo sa:
Räcker det med att köpa själva bindningen eller behöver man också någon slags platta mellan bindning och skida?
Tack på förhand/Stefan
Plattor är inte ett måste men nästan.
Du vill ha plattor för att "kunna bygga vinklar och krafter", som Ylva Nowén skulle ha sagt.
Beroende på smak, tycke och allting annat så står valet mellan plattor med dämpning eller utan, där det senare är vanligare på SL-lagg än GS men fortfarande en smaksak så länge man inte mäter hundradelar.
Plattor brukar gå att hitta billigt, tex på tyska och österrikiska ebay, och man bör inte behöva betala överpriser i svenska webshopar som på länken ovan.
Kontakta din lokala alpinklubb och köp ett par 4-5 år gamla racelagg och plocka platta och bindningar ifrån det paret? Ofta har raceåkare som säljer av förra årets lagg nån platta med bindningar som bara "ligger och skräpar".

-snö
/r

Senast ändrad:
fredric83 sa:
Är du agent eller liknande för Stöckli månntro? Jag har nämligen en fundering...

Tack för tips rabbit!
Är ju ingen panik med vare sig bindning eller plattor då säsongen är över för min del.
Undrar så till sist om salomon x16 lab är för "hårig" bindning för mina 92kg... din-skalan börjar på 9....verkar vara bra kvalite annars (mkt metall i den).

En marker computer 16 med en marke wc platta, hade jag förslagit. Du måste ha en platta till den skidan för att komma upp från snön, är en så pass fin skida så det är inget du ska spara på utan gå all in!

Steffo sa:
Tack för tips rabbit!
Är ju ingen panik med vare sig bindning eller plattor då säsongen är över för min del.
Undrar så till sist om salomon x16 lab är för "hårig" bindning för mina 92kg... din-skalan börjar på 9....verkar vara bra kvalite annars (mkt metall i den).
Jag har svårt att tro att den skulle vara för "hårig" för 92kg. BSL är ju också en faktor så om du har gigantiska fötter och riktigt ömtåliga knän kanske?
Du bör ju hålla dig ifrån att ta långsamma vridfall i barnbacken men det brukar ju sällan ingå i planerna ändå.
Eller? ;)

-peace
/r

JolineJ sa:
En marker computer 16 med en marke wc platta, hade jag förslagit. Du måste ha en platta till den skidan för att komma upp från snön, är en så pass fin skida så det är inget du ska spara på utan gå all in!
Japp, jag vill inte snåla här utan ha så bra bindning/platta som möjligt! :-)

Ok, Markers racebindningar med platta verkar helt klart intressant.
Vist-plattorna verkar ju vara top of the line. Ser att de även tillverkar bindningar. Är det ngn som har lite koll på deras bindningar om de är bra? Finns vädligt lite info om dessa på nätet. Tycker att de påminner lite till utseendet om salomon...

Tillbaka
Topp