Vilken bindning på Black Crows Anima

lassemix

Medlem

Har ett par Anima som ska få sig en bindning monterad men jag har lite funderingar. Vad tror forumet om att montera dessa Dynafit FT. Grejjar dessa bindningar att överföra krafterna? Denna setup ska användas till liftnära turer så vikten struntar vi i denna gång. Har lättare grejjor när anmarsen är lång. De som står på menyn att montera är antingen dessa FT, Marker KingPin eller Salomons Shift som kommer i höst. Tankar från er?

Jag har kört på anima 194 med kingpin hela vintern. Kört fort, hoppat stort och litar på kingpin till 110%. Men...
Har haft en utlösning där jag fick lite mycket bakåtvikt vid ett dropp och en då jag brände ner i en isig slalom bana så fort som de bara gick. De är de enda två gångerna på ca 100 skiddagar i år som en vanlig bindning förmodligen inte hade släppt.

Ena skidan löste inte ut en gång när den borde vilket resulterade i 2 veckors vila med ömt knä, kanske hade hänt med en vanlig bindning också ifs...

Dock så ser ingen anledning till att inte köra på Salomons Shift, speciellt om du inte bryr dig om vikten.

Senast ändrad:
Jag har oxå kört anima 194 med kingpin denna säsong. Har dock precis skruvat av och sålt bindningarna.

Suget på shift blev för stort. Gillar kingpin. Den har känts stabil, 90% av tiden. Har haft en dubbelutlösning i en storslamomsväng när underlaget blev lite stökigt. Riktigt otrevligt men mest egot som fick sig en törn. Sen har jag haft en incident där jag hade önskat att skidan löst ut. Gillar att shiften kombinerat det bästa från en alpin och turbindning.

På turskidorna sitter det nu ATK freeraider 14 :)

Problemet med utlösning är vanligt, ibland är den för tidig ibland kommer den inte alls... Var försiktiga med alkoholen och ställ bindningarna korrekt.

Har KingPin på ett annat par å har inte haft några mankemang bortsett en bruten handled denna säsong men det skyller jag inte på hårdvaran. Shift......mest en reflektion över att handla första serien barnsjukdomar, etc. nåväl det blir nog en shift.
Vad tror ni på FTn är den ett alternativ? Fördelen med den är att den ligger i kartongen i verkstan redo att monteras ?

lassemix sa:
Har KingPin på ett annat par å har inte haft några mankemang bortsett en bruten handled denna säsong men det skyller jag inte på hårdvaran. Shift......mest en reflektion över att handla första serien barnsjukdomar, etc. nåväl det blir nog en shift.
Vad tror ni på FTn är den ett alternativ? Fördelen med den är att den ligger i kartongen i verkstan redo att monteras ?
Är det en 2.0? Ser ut som den gamla. Och den skulle inte jag använda för liftnära åkning. En 2.0 skull ejag dock kunna tänka mig att ge en chans innan jag öppnar plånboken för en shift

Senast ändrad:
Jag har en Anima med cirka 200 dagar i bagaget, den har blivit borrad för många gånger haha..

Började med en Duke men tycker inte om höjden som medkommer med rambindngar.

Fick sedan en Kingpin gratis(hade aldrig lagt de pengarna på den bindningen då jag tycker att det är skräp, men det har jag klargjort i många trådar) som fick ungefär 50 skiddagar. Den har tjuvlöst i pister när den absolut inte får lösa. Den har löst i hälen vid stora dropp när jag tumlat med skidan som bara suttit fast i tådelen vilket inte alls är bra.
Till slut så knäcktes häldelen när jag var på tur långt ifrån systemet.

Monterade sedan en Beast 14 som nu har ungefär 100 skiddagar.
Minus med Beast är som alla vet inget platt gångläge samt hästskon.
Utöver det är det en fantastisk bindning.

Instämmer med
@Pillard. Jag skulle inte monterat din FT eftersom att det är den äldre utan roterbar tådel så pallar den inte åkningen på en Anima precis som att Kingpin inte gör det.
Däremot FT 2.0 såvida 12 DIN räcker för dig.

Vipec/Tecton ska vara bra bindningar framförallt när det kommer till säkerhet eftersom att tådelen är elastisk och löser vid nog kraft.
Huruvida den pallar själva åkningen lämnar jag till folk som har fler ån 5 skiddagar på dem.

Alternativ 1: Köp en FT 2.0
Alternativ 2: Köp en Beast 14
Alternativ 3: Vänta och köp en Shift

Vad du än gör, köp inte Kingpin. Din FT är inte sämre än en sådan.

Toppen! Tack för alla reflektioner.
FT är den äldre så den får bo kvar i kartongen ställer undan skidorna i väntan på Shiften.

Tillbaka
Topp