Vilken bräda ska man egentligen ha?

olebole

Medlem
Vet att det varit uppe många ggr förut men jag får verkligen inte rätt på det här. Jag hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig med mitt lilla "problem"
Ska ha en ny bräda innan sportlovet så det börjar bli bråttom nu
Var inne på Stadium och blev tipsad om en extrem med flow-bindningar. Är detta något att ha?
Vet inte riktigt vad modellerna hette men jag tror det var nån döskalle på brädan.
Jag åker helst offpist och gärna en svart backe lite då och då.

Ska jag slå till på extrembrädan?
Eller finns det något annat som passar bättre?

försök att vara lite självkritisk när du skriver ett inlägg här. om du nu läser det du skivit och sätter dig i en läsares situation (alltså på andra sidan). vad skulle DU svara på detta inlägget?

vi förstår vad du är ute efter men frågan är väldigt grått ställd. det är väldigt svårt för oss att svara på denna frågan OM vi inte:

1. har kört eller kör på/med extrembrädor.

2. har kört eller kör med flowbindningar.

men självklart skall vi försöka svara så gott och konstruktivt vi kan.

...

själv har jag aldrig kört på extrem men har endast hört positiva saker om dessa brädor. bra kantgrepp brukar vara det jag oftast hör. när jag kännt och klämt på brädor från extrem så känns det gedigna och bra gjorda om man nu skall jämföra med andra märken så är nog extrem ett rätt bra märke,

försök att lägga ca: 4000:- (orginalpris) minst på en bräda för då får du lite av de bättre materialen i brädan, bättre glasfiber, bättre belag och bättre kärna (generellt) under 4000:- så blir det ofta väldigt enkla brädor (med vissa undantag)

får du brädan på rea så är det bara superbra för din ekonomi. (jag själv köpte just en bräda som var sänkt från 4000 till 1500 :)

... extreme gör bra brädor.... men passar judet denna till dig? ta reda på exakt vad modellel heter så skall du få mer precis hjälp.

...

angående Flow så finns det nog tre läger ..

1. älska flow,, åka med flow

2. hata flow .. vägra åka eller prata om flow

3. vadå flow?

....

de som åker med flowbindningar tycker ju säkert att de sitter superbra och är väldigt lätta att ta på och av.. när jag jobbade med snowboard i några år så testade jag (i butiken) flowbindningar och jag tyckte inte att jag satt fast alls lika bra som med ina vanliga strap-bindningar. sen fick jag fixa och dona hela tiden för att få in skon i bindningen... jag gillar inte flow.

det positiva med flow är att de är så himla lätta att ta av och på.. men dagens strap-bindningar är inte så himla svåra de heller... klart att det tar 10 sekunder längre tid.. men det får man igen (enligt mig ) i själva åkningen när skorna sitter fast till 100% och man kan koncentrera sig på åkningen.. detta är givetvis min alldeles egna åsikt om flow och jag har inte testat dem i backen.

....

klart att det verkar vara en okej set-up -... extrem + flow... men jag hade satsat på en annan bindning.. sen handlar det om hur mycket pengar du vill lägga ut etc etc etc..

... hoppa att det hjälpe lite (men jag tror att det blev tvärtom)

.. det är en okej set-up helt enkelt

/Pinn

hehe.. pinn ahar fan rätt pm flow.. själv hör jag till dom som tycker att dom sitter som skit:P dom e inge sköna helt enkelt.. extrem gör däremot så jävla sköna brädor.. jag kör nu bl a på en extrem enlight.. det e en kolfiber bräda osm e helt underbar att köra offpist med och den fuinkar överallt, men inte så jävla bra i poarlken dock men du verkar ju inte ska köra där:P enlight brädan går loss på typ 6000 men det värt det.. och jag skulle lätt satsa på ett par andra bindningar.. ett par hårda, eftersom du vill ha en offpist bräda så komer brädan vara ganska hård.. burton cartel bindnigarna har jag på min och det e lätt värt dom pengarna..

/A

skall du ha hårda bindningar så kan du köra Cartel från Burton.. de är hårda och rätt bra.. men är du ute efter nått som är snäppet bättre så ta en titt på Burtons P1 carbon.. där är det högsta kvalitet och så jäfla sköna :)

/Pinn

Ändrade mig i sista sekunden och köpte en dinosaurs will die med union-bindningar. Fick en riktigt bra deal tror jag!
Någon som har någon erfarenhet av dessa märken?

bindningarna (märket) hittade jag --> http://www.unionbindingcompany.com/

brädmärket hittade jag också ---> http://www.dinosaurswilldie.com/

det känns som om D.W.D märket är VÄLDIGT liiitet och jag har aldrig hört talas om.. hoppas att den e superskön att åka med..

Bindningarna har jag sett reklam för men vet inget om dem.

(det jag tänker på är Om den skulle gå sönder är det lätt att reklamera då märket inte finns i Sverige (tror jag) (de säljs ju bara till usa och canada (enligt sidan)) finns bindningarna att få tag på i Sverige och är det lätt att hitta resevdelar till dem ?)

annars ere ju bara att köra hårt och ha kul, använd hjälm :)

/Pinn

Hah, får nog hålla med Pinn här, fungerar det så e det väl super... om du köpt de i sverige och det visar sig vara skit som bara pajjar, kan du väl gå o snacka med dom som sålde de

Eftersom att "Flow bindningar" ändå är på tal... så får jag väl ta o fråga om dom bara har en sorts bindningar? inte sett såna med toestrap, osv... ;s bara en "sort" eller en viss design.... med ett tjockt band och inte 2 ist...

// LiptoN^

..

japps.. Liptoon.

FLOW är liksom en sak för sig.. en hel kappa som täcker hela foten (nästan) och som lägger trycket fördelat över hela foten istället för på två punkter som de "vanliga" strap-bindningarna gör.

detta tror jag var deras ursprungliga idé . att fördela trycket bättre samt att få till en bindning som man kom lätt i och ur och det har de ju lyckats med.

det negativa jag hör om FLOW är väl bara att man inte sitter fast alls på samma sköna sätt som med ett par strap-bindningar. sen är det inte samma sköna hälgrepp i flow som i "vanliga" bindningar. men detta är endast vad jag har hört.

jag skulle inte byta till flow om ja så fick 10.000kr / år ... det är MIN inställning.

/Pinn

vet... jag har ett par flowbindningar på min freeride bräda justnu... det e strängt som bara den i liften osv, men när man åker är det väl sådär... hade iofs aldrig kunnat tänka mig att hoppa o åka i rails osv med dom, känns knepigt bara...

Jag har kört flow i flera år och jag har precis köpt ett par Burton P1 bindningar. Jag saknar flowet med flow men när man väl fått på sig P1:orna så är det en ENORM skillnad.

Så jag finns inte med i pinns flowlista =P

Jag älskar flowet i flow!
Jag hatar åkandet med flow!

Jag älskar åkandet i en strap!
Jag hatar flowet i en strap (när man åker med skidkompisar)
Däremot i parken gillar jag strap för man kan sitta ner i en lutande backe och ta på sig dom.

När man ska försöka stå stilla och ta på sig en flowbindning i en sluttning ser man ungefär ut som bambi som ska försöka stå på isen. Då är det lättare att ta på bindningen i farten.

Tillbaka
Topp