Vilken Bredd På Midjan Är Lämplig?

snortpowder

Ny medlem
Tjenare!

Sitter just nu och tittar ut genom fönstret och längtar efter den första flingan. Men det verkar som om jag och alla ni andra vintersports älskare får vänta ett tag till, den förbasskade värmen försvinner ju aldrig!

Men medans jag väntar på snön kan jag ju åtminstonde ladda upp för sesongen med ett par nya fetinglagg.

Jag har en fråga till er som verkligen kan det här. Vilken bredd är lämplig för mig, kör o princip bara off-pist men det händer väl någon gång då och då att jag forvillar mig ut i pisten. Jag är ganska tung, 85 kg och det är inte fett 184 cm lång och kör med alla mina kilon, kör mer på fraft än teknik. Så vilken bredd ska jag ha på skidan?

Ni är varmt välkommna med förslag på skidor!

Tack på förhand!

Om du menar allvar med din åkning och att dina 85 kilo inte är fett kan du få köpa mina Big Daddys. 107 i midjan och står pall för det mesta, skulle kanske passa dig...

Beror på vart du vill åka off-pist. Sverige= ca 90 i midja Alperna= 100+ Nordamerika=120+
Sen är allt beronde på smak och tycke.

Mycket sväng? Hendryx eller Extrem

Bara ta dig fram i pisten? K2 Pontoon eller dp 138 eller Spatula

Breda men inte så mycket sväng? dp 120 elle Nya Big Daddy eller Dynastar XXL

//Mr Mute

Senast ändrad:
I sverige upp till 95mm.
I Alperna upp till 110mm.
I Alaska upp snowboards.

Men vem vet.....skidor är ju personligt. Skulle gärna prova ett par med 118 i midja som går bra i pisten :D

Det här med midjebredd är ju lite urholkat, man kan hitta alla bredder för alla åkstilar. Det är ju många jänkare som köper Sumo 175 (125mm) till frugan för att även hon skall få uppleva lite flyt...

De lite mer extrema straightline-skidorna är ju oftast inte så feta utan ligger runt 105 +-5, typ Rossignol BSquad Pro, 4frnt EHP, Head Supermojo...

Jag skulle tipsa om någonting runt 110, kanske lite mer om du känner för det... DPskis har två modeller som kan passa dig, dels Wailern med 105 i midja, och även Lotus 120 som är ett riktigt pudermonster, som du även kan få i en hårdare flex om du nu är så macho som du säger... Mitt tips är nog Lotusen i flex 3... http://www.dpskis.com/pages/skis/lotus/120

Carled: Du har inte kört på dp-skidorna va? För då skulle du inte rekommedera den för pist åkning skulle jag tro. Ingen svängradie och inte kul alls i pist. Men sköna i off-pisten iofs. Fast sen beror det på vart i världen du vill åka off-pist oxå så klart. Sverige, Alperna, USA, Canada?

Blackriver: jo då dom är grymt sköna i pisten. Men formulerade om mig lite bara så de blev bättre :P

//Mr Mute

Jag skulle nog satsa på 100+ ialafall.
Dock så brukar alldrig ett par off-pistskidor med 100+ i midja funka specielt bra i pisten.

BigAir sa:
Jag skulle nog satsa på 100+ ialafall.
Dock så brukar alldrig ett par off-pistskidor med 100+ i midja funka specielt bra i pisten.
Snälla pojkar kan ni inte lära er att stava???

//Hasse

Har du möjlighet att testa innan du köper tycker jag att du ska kolla på Armada ANT, som är ett styvare alternativ till en Gotama, Heads nya Mojo 105 eller EHP 190 alternativt om du ska till något väldigt trevligt ställe 193. Hundra är det nya åttio!

Hasse sa:
Carled: Du har inte kört på dp-skidorna va? För då skulle du inte rekommedera den för pist åkning skulle jag tro. Ingen svängradie och inte kul alls i pist.
Menvafan Hasse, vem har sagt att man måste svänga i pisten???

Glisseur: Min mamma har sagt att man måste svänga och helst kunna svänga tight. Så har jag hört av dom stora killarna att tjejer gillar det. Och man åker väl skidor för att få tjejer eller?

Hasse the myt the Mr Mute

Snödjup

Tillbaka
Topp