Vilken film är bäst för skidfoto??

Luuuthman

Ny medlem
har sen jag skaffade mig en systemkamera i våras mest plåtat svartvitt, men eftersom jag brukar fota mkt skidåkning på vintern undrar jag vilken film som är bäst(tidigare har jag matchat skitkamera med skitfilm)?

scenario, solsken o snö (mkt ljust med andra ord) hur långt ner kan man gå, ISO 100-50, för skarpa bilder utan panorering?

Jag tycker inte att Velvia är helt hundra för skidfoto. Den har väldigt mättade färger och hög kontrast. Dessutom är tonomfånget ganska litet (men det gäller dia i största allmänhet, fast Velvia är allt annat än förlåtande). Den finns bara i ISO 50, men det brukar räcka om det är soligt. Och om det snöar så blir det snyggare med s/v-film. Tycker jag iaf. En annan hake med Velvia är att den kan vara svår att skanna in i datorn.

Jag skulle satsa på Provia 100F. Den har också ett fint korn och är väldigt skarp med neutrala färger. Ger lite mer naturtroga bilder än Velvia, å det extra steget är ju alltid skönt att ha. Provian är en hel massa skidfotografers standardfilm.

Vilken film som är bäst för skidfoto beror mest på vad du vill få ut av bilderna. Dia har högre upplösning och klarare färger samt högre kontrast än neg film men har mycket lägre exponerings marginal. Med negfilm kan du felexponera 2 steg och det går fortfarande att rädda medans 1 steg felexponering med dia bara är att kasta.
Ska du plåta i alperna funkar följande regel nästan alltid: 1/1000 med bländare 5,6 & iso 100 film (Gäller vid sol och klarblå himmel). Filmtips! Köp konsument versionen av proffsfilmerna så kommer du undan mycket billigare. T.ex Fuji Provia heter i konsument versionen Fuji Sensia.

Använd dia, det blir mycket bättre resultat då. Velvia 100 skulle ha kommit för någon månad sen men jag tror den har blivit försenad. Den ska enligt Fuji ha det finaste kornet på marknaden och samtidigt ha kvar de intensiva och krispiga färgerna som velvia 50. Det låter grymt, hoppas bara att dom har rätt. Provia 100 är annars en bra film. Tycker däremot inte att du ska fota med Sensia, det skiljer förmycket i kvallité jämfört med proffsfilmen. Beställ filmen i 10-pack via nätet så blir det inte så farlig dyrt.

/Daniel

Glöm Daniel Js kommentar att sensian skulle vara så mycket sämre än provian. Att en viss Vincent Skoglund har använt sensia borde säga en hel del.

Välj så låg ISO som ljuset tillåter. Gärna 25 vid fint väder, om det fortfarande finns. Blir finare färger då.

BMFG, om man kör med så stor bländare lär de ju bli rätt kort skärpedjup. så de gäller alltså o gå upp i ISO om man ska ha stort skärpedjup(vilket kan vara önskvärt i situationer med stor natur)...

om jag fattat rätt ska man alltså helst köra med dia, men om man vill ha negfärg, vad ska man köra med då??
får testa lite antar jag...

Dia förespråkas har, eftersom detta ju ger bättre kvalitet. Vad jag då vill framhålla är möjligheten att fota med mellanformat istället. Därigenom kan du plötsligt göra affisch av ditt livs bild.

det fanns en gammal negativare som hette Kodak Elite, med iso från 25 och uppåt tror jag. Hoppas den finns kvar idag. För den var riktigt bra för att vara negativ.
Men skall du börja fota skidåkning för fotointressets skull och lite mer seriöst så är det faktiskt dia som gäller. Pröva en rulle och se, sen kommer du aldrig att vilja ta i en negativrulle igen...
..jag lovar
/SH

Ska du ta naturbilder utan skidåkare så behöver du ju inte köra på 1/1000 utan kanske t ex 1/125 och då får du ju bl 16 vilket ger långt skärpedjup. I de fall du ska plåta "stor natur" med åkare i så kommer ju åkaren att vara så långt bort från kameran att skärpedjupet räcker både till åkaren och till bakgrunden.

va o köpte en diafilm idag(sensia 400) bara för o träna med. så att när de väl gäller så skiter man inte de totalt. vilket jag troligen komemr o göra de första rullarna ändå, men va fan. övning ger färdighet...

har icke råd att köpa mellanformatskamera...annrs skulel de ju vara ganska kul=)

BMFG och alla andra.

Jag håller fast vid att Sensia är mycket sämre än Provia. Sensian har inte samma färgmättnad som provian, den är inte lika finkornig, den har inte lika bra kontrast som provian. Att sen Vincent Skoglund andvänder den, det kan hända men det gör ju inte att filmen blir bättre. Fördelen med Sensian är att den inte är riktigt lika exponerningskänslig som provian, den kräver alltså inte lika mycket av din kamera. Sensian är också lite billigare än Provian men inte speciellt mycket. För att få lite bättre pris på Provian måste man köpa den i 5 el 10-pack.

Nu har däremot Fuji Velvia 100 kommit, den lär vara super. Läs mer om den på fotosidan.se

/Daniel

Daniel J
"Sensian är också lite billigare än Provian men inte speciellt mycket"

Det billigaste jag hittat provian för var 70kr/st jämfört med 39 för sensian. Tycker det är ganska stor prisskillnad. Berätta gärna var du hittat provian billigare.

Provia 100F finns på hegethorns.se för 64kr/st om man köper 10pack. Där kostar också Sensia 100 39kr/st om man inhandlar ett 10pack. Skilljer alltså 25kr på 36 bilder vilket inte är så farligt om man jämför det färdiga resultatet.

Tycker egentligen att man ska köra Velvia 100F i stället för Provian, den är nog sneppet bättre för skidfoto skulle jag tro. Velvian kostar också 64kr/st om man köper den i 10pack på hegethorns.

/Daniel

Tillbaka
Topp