Perkal sa:
Får jag fråga hur duktig du är i parken? Snurrar du om kring och har dig railar du? Isåfall är Alpha en riktigt fin skida som du borde testa och åka på. Har själv varit inne på Alphan men insåg att jag inte skulle flyta om kring på den då jag väger 85kg, så vart en JJ för mig istället men eftersom du väger 65 kg borde den nog klara av att bära dig uppe om du inte tänkt köra några jätte dumpar. Alphan är ganksa kvick i svängarna så du borde nog kunna undvika att åka in i träd med den.
Men, MEN om du inte är någon satsare i parken eller åker switch eller är ute efter några jätte dumpar. Kanske du borde kolla på en lite bredare Carving skida? Visst är det lite coolar med att ha en Twintip eller fet rockerskida, det tycker jag också. Men om man spenderar störtsa tiden i Sverige och inte har några planer på att satsa galet i parken eller leta puder så tror jag ju att du kommer ha det bra mycket roligare på en vanlig carvingskida.
Jag var själv 16 för 2 år sedan och jag bestämde mig för att köpa ett par JJ för att dom var ganska all around. Och med en 16årings ekonomi så har man inte råd till två par skidor, men eftersom jag trivdes på JJen och klarade av att köra på bra i pisten med den så köpte jag den. Men det gjorde jag endast för att jag visste att det kommer att bli alpresor och annat gott ganska ofta, men det var ändå en rejäl chansing för min del. Men hade jag inte vetat det hade jag aldrig köpt den utan gått på Alphan eller en carvingskida, det säger jag idag, 2 år senare jävligt mer mogen i skallen vågar jag säga och vet att pengar inte växer på träd. Hade jag varit 16år och skulle köpa nya skidor och jag visste att jag bara skulle åka i sverige hade nog ändå köpt JJen eftersom den är tuff cool och ovanlig. Men nu två år senare skulle jag ångra mig ganska rejält om jag inte trivts så pass bra som jag gör med skidan i pisten, känner också att köra på den skidan så har jag utvecklats som skidåkare. Att öka 30mm på midjan var något helt nytt och svårt till början men lärde sig att hantera skidan tillslut och nu är den otroligt lekfull.
Hade jag inte haft turen att trivas på den här skidan såpass som jag gör skulle jag idag ångra mig som fan att jag inte köpte en carvingskida. Det finns inget som är tråkigt med en carvingskida förutom att gubben i liften kan ha samma skida som dig. Så jag skulle helt klart rekommendara att titta på en riktigt bra carvingskida med kanske en bredare midja en en normal carving brukar finnas ett par stycken med 85 i midja så du faktsikt skulle klara av att åka svenskt puder. Kanske inte bottenlöst. Men hur ofta får man den skidåkningen i sverige?
Så är du ingen parkråtta eller puderfantast då skulle jag kolla på carving skida istället. Men det är min åskit.
Jag lovar dig att om du kommer trivas som fan på en carving skida. Den roligaste skidåkningen jag får varje år är när man får en fet dump eller när det finns testtält och man får testa nya skidor, testa riktigt kvicka carving från att stå på en 115 i midja ner till 75 är så jävla kul kan jag lova.
Aja jag hoppas du förstår hur jag menar och att jag har varit till hjälp så du inte köper en skida som du inte trivs på och kanske inte heller har lika kul på.
MVH
öhh... #1. carvingskida som parkskida?
öhh... #2. kan man inte carva på feta skidor? jag tror att hendryx skulle ha ett och annat att säga till om där, om ingen annan.
öhh... #3. coolare med twintip eller fet rockerskida?
ska man ha en enda skida som ska användas över hela berget köper man lämpligen, som namnet antyder, en allmountainskida. hur feta skidor man klarar av att hantera som allmountainskidor är individuellt, men oavsett vilket blir en carvingskida inte särskilt ofta en vidare bra allmountainskida, förutsatt att den ska användas även i parken och till att landa baklänges. ska den dessutom användas utanför pisten i alperna får den kanske gärna ha ytterligare lite midja, men det är som sagt även en fråga om individuell färdighet.