Vilken freerideskida? (Bindning?)

Lee-nus sa:
Lannemar sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vad fan har utseende med skidan att göra? Det är ju inte det du åker på!!!!
Asså låter ju som att jag inte kommer känna någon större skillnad på S5 och Shogun och dom verkar ju lika bra och ganska lika så då kan jag ju lika gärna ta dom som jag tycker är snyggast om ingen kommer med någon mer anledning till att jag ska ta ''dom''.

Om du inte har något vettigt att komma med så kan du sluta smutsa ner min tråd, Hasse_Lindborg!!!!
jo, det är stor skillnad på s5 och shogun. den senare är lättare, har mer pop, är roligare, och är dessutom billigare.

även om hasses inlägg inte riktigt föll dig i smaken så är det en dum idé att välja efter utseende. dessutom finns det väl inte en skida hasse inte testat, så han är väl annars rätt man att fråga...
Okej, tack. Har letat som ett djur efter ett bra pris på Shogun men den billigaste jag hittar slår inte den billigaste S5an :)

Lannemar sa:
Hasse_Lindborg sa:
Lannemar sa:
Okej, tack alla! :) Ska kolla på Shogunen men lutar åt S5an, vet inte varför men gillar utseendet på den :)
Vad fan har utseende med skidan att göra? Det är ju inte det du åker på!!!!
Asså låter ju som att jag inte kommer känna någon större skillnad på S5 och Shogun och dom verkar ju lika bra och ganska lika så då kan jag ju lika gärna ta dom som jag tycker är snyggast om ingen kommer med någon mer anledning till att jag ska ta ''dom''.

Om du inte har något vettigt att komma med så kan du sluta smutsa ner min tråd, Hasse_Lindborg!!!!
Varför frågar du här då om du inte vill ha tips.

S5 och Shogun är sjukt olika. Men som du skriver själv så känner ju ingen skillnad så du kan ju köpa precis vilken skida som du tycker är snyggast. Men då behöver du verkligen inte fråga här om vilken som är bra eller inte.

För övrigt så har jag haft 1 skida som kanten har släppt på som reklamation i den butiken jag har jobbat i som inte var railad på och då hade han landat på en sten. Och det var inte en reklamation. Så ditt snack om kanten lossnar är rent skitsnack.

Blir så trött på idioti frågor ibland...

Hasse_Lindborg sa:
Ja det är jag..

OCH VAD FAN MENAR DU MED ATT KANTEN LOSSNAR DÅ????
Att typ färgen släpper i kanten och att, ah va fan de nu heter.. själva kanten slits väldig fort, va på någon Salomon och det har typ 100 skrivit.. Ledsen att jag trodde att alla dom hade rätt ist för att lite på de du sa.. :mad:

Senast ändrad:
Ja kanten slits fort OM railar på de. Annars så är det inga problem.Färgen på kanten? Det är är väl ingen färg på kanten? Det är ju metall ju?

Hasse_Lindborg sa:
Ja kanten slits fort OM railar på de. Annars så är det inga problem.Färgen på kanten? Det är är väl ingen färg på kanten? Det är ju metall ju?
Vet inte men det är så många skriver. skit i de nu, vill ha hjälp när det gäller skidor!

Freeride kan faktist vara komiskt underhållande ibland också =P

Lannemar sa:
koppen89 sa:
Som jag tidigare skrev

koppen89 sa:
Annars har du ju dessa:
http://sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70005227
Dom tror jag på!
449Euro med Rossignol freeski
Okej, ah tack men verkar som att det lätt blir märken på dom :(

Någon som vet lite om rossi S5? :)

Tack på förhand!
Märken blir det på skidor oavsätt vad du köper. Sen att Salomon har Cap-konstruktion på många av deras skidor är väl inte alltid det bästa för hållbarheten...
Rossi S5 har funnits i ett helt gäng med år och är en vanlig twinnad skida med ok allround egenskaper.
Jag hade alla gånger köpt Shogun ist för S5.... 8 dagar i veckan!

Okej, tack :) Svårt att hitta shogun till ett bra pris bara. Länka gärna om någon vet.
Har Shogun cap-konstruktion? :)

Om du inte har inhandlat ett par lagg så tycker jag att du ska spana in Head John. Borde du kunna få till ett schysst pris på dessutom! ;)

Det är en grym skida som passar till allt och funkar i alla fören. Då jag inte åker park så kan jag inte stå för hur den presterar där. Men det jag droppat och hoppat med den har den funkat superfint.

I pisten behöver den antingen teknik/fart eller kraft, men helst alltihopa. Utanför behövs det bara fart ock lite teknik. Kan vända på en femöring om man har viljan och tekniken för det.

Lycka till med skidköpet :)

PNyberg sa:
de kallar det för "monocoque" men det ser ut som cap...
Monocoque är väl ett salomon-ord för just cap?

Dock tror jag har capskidan kommit långt i utvecklingen, och det behöver nödvändigtvis inte betyda att cap =skit idag. Finns en del capskidor som verkar ha rätt köttig konstruktion...
Men om "katten själv får välja" så är en sandwickskida att föredra då den generellt sett är bl.a. vridstyvare och hållbarare.

Nojlas sa:
PNyberg sa:

Dock tror jag har capskidan kommit långt i utvecklingen, och det behöver nödvändigtvis inte betyda att cap =skit idag. Finns en del capskidor som verkar ha rätt köttig konstruktion...
Men om "katten själv får välja" så är en sandwickskida att föredra då den generellt sett är bl.a. vridstyvare och hållbarare.
Tack, är S5an en sandwickskida? :)

Lannemar sa:
Nojlas sa:
PNyberg sa:

Halvsandwich skulle jag tro.
S5 är som sagt var en ganska gammal skida med gammal form. Inget fel med det och de är säkert utmärkta som allroundskidor. Men jag skulle tro att det finns roligare val där ute. Bland de billigare/mindre Ross-laggen så verkar S3 vara ett schysst val. Lite rocker fram och bak och samma midja som S5.

Utter sa:
Lannemar sa:
Nojlas sa:

Halvsandwich skulle jag tro.
S5 är som sagt var en ganska gammal skida med gammal form. Inget fel med det och de är säkert utmärkta som allroundskidor. Men jag skulle tro att det finns roligare val där ute. Bland de billigare/mindre Ross-laggen så verkar S3 vara ett schysst val. Lite rocker fram och bak och samma midja som S5.
Yes halvsandwich stæmmer bra det. Æven en annan grej som Rossi har i S5an ær detta:
"Årsmodell: 2007
Märke: Rossignol
Märkligt nog kommer en jibb modell med värsta hi-tec innehållet: WRS versionen av Scratch BC har individuellt avpassade glasfiberförstärkningar (laminat) för varje längd. Tack vare optimerad mängd glasfiber & epoxylim på de olika ställena utmed skidan, har Ross lyckats spara in ca. 500gram i vikt utan att hållbarheten försämrats! "

Det var alltså førsta året som S5an hade sin nuvarande form och core. har testat den och får lov att sæga att det dær med att ta bort træ och sætta dit glasfiber och epoxy INTE gør skidan skønare att åka...tværtom imho.

Okej, låter som att jag ska satsa på S3an. Någon som har något att berätta om den? Även fast jag har hört endel nu så är det skoj att hör lite.

Någon som vet om Tecnica The Agent 80 skulle bli en bra pjäxa till mig? Jag vet att jag ska prova själv men skulle den passa till min åkning? Någon som har den eller vet något om den? Fördelar och nackdelar?

Nästan alla tycker S3an så kör på den för ni vet ju bättre än
mig men vilken bindning bör jag köpa till och vilken placering?
Helst så billig som möjligt men ändå bra, go och hållbar :)
http://sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70006039

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Rossignol freeski 120 blir "best bang for the buck" för din vikt
Vill du jibba mycket så ta främre monteringspunkten, men ska du bara åka på dom, och köra lite park så ta vanlig monteringspunkt.

Senast ändrad:
Lannemar sa:
Okej, låter som att jag ska satsa på S3an. Någon som har något att berätta om den? Även fast jag har hört endel nu så är det skoj att hör lite.

Någon som vet om Tecnica The Agent 80 skulle bli en bra pjäxa till mig? Jag vet att jag ska prova själv men skulle den passa till min åkning? Någon som har den eller vet något om den? Fördelar och nackdelar?

Nästan alla tycker S3an så kör på den för ni vet ju bättre än
mig men vilken bindning bör jag köpa till och vilken placering?
Helst så billig som möjligt men ändå bra, go och hållbar :)
http://sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70006039

Tack på förhand! :)
Om du bor i Stockholm glid förbi Alpingarget och testa lite pjux med dom. Dom är duktiga på en sak och det är pjäxor.

Jag tror att Lannemar är ett troll. Så många dumma frågor i samma tråd? Och lita till 100% på alla från freeride.se?????

För övrigt är 80 i flex mjukt och visste inte ens att den kom så mjukt....

Senast ändrad:
koppen89 sa:
Rossignol freeski 120 blir "best bang for the buck" för din vikt
Vill du jibba mycket så ta främre monteringspunkten, men ska du bara åka på dom, och köra lite park så ta vanlig monteringspunkt.
Okej, tack :) Kör ju typ 50% offpist(mycket skog och svängar), 40% park och 10% pist.
Tycker ni att jag ska ta vanlig monteringspunkt då? :)

Är 80 i flex på pjäxa för mjukt för mig tror ni?

Tack på förhand igen!

Hasse_Lindborg, att du ens orkar kommentera om jag ställer så dumma frågor.
Vet ju inte och pallar inte köpa någon skit! :mad:

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Jag tror att Lannemar är ett troll. Så många dumma frågor i samma tråd? Och lita till 100% på alla från freeride.se?????

För övrigt är 80 i flex mjukt och visste inte ens att den kom så mjukt....
Kom igen nu hasse, bara spela med ;)

koppen89: Nja varför då? Dumma frågor får dumma svar. Och jag har fortfarande inte svar på vilken färg som lossnar på kanten så ;)

Rossignol Freeski 120 eller Marker Griffon är de bästa budgetalternativen. Gör som Lee-nus föreslår och ta ett par Griffon!

/MM

Lannemar sa:
Okej, tack. Ska jag ta Marker Griffon Schizo 12/90mm eller Marker Griffon 12? Vad är det för skillnad?
Alltså ärligt talat, trollar du eller är du bara jävligt lat och orkar inte göra ett skit själv? Ska skriva en liten guide till dig nu.

1. Gå in på markers hemsida.
2. Leta upp dom två olika bindningarna.
3. Jämför egenskaper
4. Bestäm dig för någon av dom.

Du har frågat jävligt mycket som du enkelt skulle kunna ta reda på genom att leta lite själv.

Gudrunnator sa:
Lannemar sa:
Okej, tack. Ska jag ta Marker Griffon Schizo 12/90mm eller Marker Griffon 12? Vad är det för skillnad?
Alltså ärligt talat, trollar du eller är du bara jävligt lat och orkar inte göra ett skit själv? Ska skriva en liten guide till dig nu.

3. Jämför egenskaper

Du har frågat jävligt mycket som du enkelt skulle kunna ta reda på genom att leta lite själv.
Tack, kanske många dumma frågor..

Men är det okej om man ställer en sista eller?

Om jag kör på S3orna och Marker Griffon Schizo 12, ska jag ha mittplacering då eller ska jag ha så att bindningen är i mitten när det är frammåtskuten max?

Alternativ 2, mitt-mitt när den är framskjuten max. Du behöver aldrig ha den längre fram.

Gudrunnator sa:
Lannemar sa:

3. Jämför egenskaper

Någon som tror sig vara insatt i g33k världen? Att trolla är att göra personangrepp, flamea etc som är helt onödigt.
Man brukar tycka synd om dom som trollar för att dom har något problem i livet. Har du något problem med att en grabb söker hjälp "Gudrunnator"?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp