Vilken kamera? (ca 2500 kr)

aphid

Ny medlem
Hejsan allihopa..jag är en kille som vill börja foto lite hopp, natur osv. Jag kan tänka mig att lägga runt 2500 för kameran. Någon som kan ge ett förslag så hade jag blivit glad.

PS. BErätta gärna var man kan köpa den också DS.

Jag tror att du får fler proffessionella tips om du vänder dig till en site för fotografer. Det brukar ge fler och bättre svar. Men sen när du har köpt din kamera så tycker jag att du ska dela med dig av bilderna här! :)

//Dr. Snow

Är det en didgital kompaktkamera du är ute efter så är Ricoh Caplio R1(v) nåt som kan vara värt att kolla upp i den prisklassen. Hyffsad zoom jämfört med andra i samma prisklass, något som kan vara bra att ha vid skidfoto.

Själv köpte jag nyligen en Panasonic Lumix DMC-LZ2 och den har snabba sekvenser och rejäl optisk zoom för sin prisklass, men jag saknar manuell fokus och en optisk sökare. Då kommer du dock upp i lite över 3000.

Kolla www.smartson.se för recensioner på digitalkameror.

Min ideala skidkamera:
* Liten (inte mecka med ryggsäck utan bara dra upp ur fickan, man vill ju åka också)
* Optisk sökare (för snabba motiv och soljjus ute)
* Rejäl optisk zoom och bildstabilisator (för bilder från lite avstånd)
* Manuell fokus kunde vara fint (för att ställa in fokusen fast på en plats eller vid dåligt ljus när inte auton pallar)
* Snabb sekvenstagning i full kvalitet (många har snabba sekvenser med usel kvalitet, lumixen är bra där, livsnödvändigt för att fånga rätt i hopp och eller sväng när det går undan)
* En sak till lite fördörjning mellan knapptryck och det att bilden tas. (livsviktigt för att fånga snabba motiv)

Annrs lär du ju kunna få en fin systemkamera för dom pengarna om du inte behöver en digital och vill lära dig fota på riktigt. (Och kunna glänsa över oss amatörer)

Tillbaka
Topp