Vilken längd borde jag ha?

Jumbo

Ny medlem
Tjena Freeride, nu har jag beslutat mig för att köpa mina egna första skidor och då blir det ett par twintip.

Kan väl börja med att berätta min kroppsbyggnad, Jag är 190cm och väger ca 70kg så jag är ganska smal av mig.
Jag har åkt en del skidor och behärskar väl det rätt väl men ser mig själv som en nybörjare fortfarande åtminstone med twintip. Jag har varit runt och fråga på lite olika Stadium butiker då det var den butiken jag kom på först som jag visste sålde skidor nära mig (Skåne). Jag var inne på 3 olika och på stadium och på det första var han inte så jätte "trevlig" och sa bara typ som din längd och så visade han mig dem dyraste och gick sedan. på det andra sa han att man ska ha skidor i längden mellan hakan och näsan och tyckte att cirka 171 skidor var hyfsat bra och sa att även 161 skidor funkar men skulle inte rekommendera det och på det tredje sa han att som ens längd eller ca -10-15cm lite beroende på var jag åker.

Kort sammanfattning: Längd 190cm Vikt:70 skidor:twintip vart jag åker: mest pisten och parken men även lite offpist. hoppar och railar lika mycket ungefär. Erfarenhet: nybörjare+/medel

Enligt https://www.freeride.se/content/92/ ska jag ha 177cm långa skidor.

Kom gärna med förslag på ett visst par skidor som verkar passa bra till mig.

Så freeride vad hade ni rekommenderat till mig? :)

Mvh Jonathan

Jag skulle köra på så långa du kan hitta.

När det gäller twintip brukar man köra med ungefär lika långa som en själv så det är inga problem om du kör på ett par 184 eller 181! Skulle aldrig rekommendera någon så lång som du att välja 178 eller kortare

Längden är mycket av en smaksak! Jag skulle dock köra på så kort som 175-180 om jag var såpass lång. Jag är 178 cm lång och väger bara ca 65 kg, men kör på ett par 184 cm långa lagg i parken, känner ofta att jag gärna hade haft längre. Skulle nog säga att jag också är nybörjare+/medel i parken, lite beroende på vem man jämför med. Det som är skillnaden för mig kanske är att jag har åkte extremt mycket skidor i mitt liv, och då mestadels på länge plank.

Mitt tips är att söka så långa som möjligt och köra på det. Givetvis är det bäst om du får möjlighet att testa först.

Tjenare, skulle jag kunna låna tråden? Jag är 163 cm, och har köpt 159 cms långa K2 Domain, är dom för långa för mig? :S Jag väger 51 kg(Vältränad).

YEah! dom skidorna är absolut något att satsa på! själv äger jag ett par afterbang, dom är mjuka så dom i 184 till dig som inte väger så mycket skulle passa perfekt. Bridge är styvare så passar mer om du vill helt enkelt ha en styvare skida eller om du nu skulle vägt mer :)

Tillbaka
Topp