Vilken längd på Monster 85?

Carlssone

Medlem
Hej!

Jag är en kort och tung åkare, närmare bestämt 174 cm och 80 pannor (utan för mycket fett). Min fråga är vilken längd på offpist lagg jag skall ha? Funderar på Monster 85 i längderna 177 eller 186. Just nu åker jag på Ross X 193 och tycker det funkar ypperligt, möjligt lite för långa. Jag åker gärna fort och kraftfullt och annser mig som en duktig åkare men inte riktigt i klass med mina skidlärar kompisar (kanske lika bra offpiste men sämre i pist). Några säger att jag skall ha lika långa skidor som jag är lång och vissa säger så långa det bara går. Jag är lite rådvill och tar tacksamt imot svar, gärna med en bra motivering. (Är tacksam för alla svar.)

Skidhälsning Erik!

Tja

Om du till största delen ska åka offpist tycker jag att du ska ta 186. Men om du vill ha skidorna för mer allround åkning så ta 179...tror inte det finns 177...men jag kan ha fel.

Tycker att du självklart ska välja 186orna. det finns två huvudanledningar enligt mig; bättre bärighet och bättre stabilitet. med tanke på din vikt och hur duktig åkare du är så är enda anledningen att välja den kortare om du vill åka mycket pist, men då har du valt fel skida från början.

jag väger ca 85kg (längd irrelevant vid val av skidlängd), och har ett par 186or, jag är säker på att offpiståkingen och snabbare åkningen i pist skulle bli lidande om jag hade valt ett par kortare skidor.

förövrigt har du valt helt rätt skida, är underbar i alla fören, speciellt offpist!
Lycka till!

Tillbaka
Topp