Vilken lens tint ska man ha?

sockervadds

Ny medlem
Heeeeeeej :)
Om man bara vill ha en lins till sina Crowbars, vilken lins ska man då satsa på? Jag åker i Alperna där det oftast är soligt, dit jag åker iaf :D och till svenska fjällen, där det blir mörkt som i en björns röv*ål ibland...

Vad ska jag satsa på för lins? Tack.

fire lins är ju den snyggaste.. funkar nog bäst i sol? fasst sämst i mörker.
men ja hade satsat på fire linsen

Du kan ju kika på Oakleys hemsida. Har för mig att det står en massa där. En som är ganska allround är väl VR28.

Senast ändrad:
kolla på high intensity blue, står emot sol hyffsat och är kontrasthöjjande! fetaste linsen ja har åkt med

Jepp kanske det. Vill egentligen inte ha Fire...
Är det en myt eller är det sanning att blå lins kan förstöra synen? Det händer ngt med tapparna i ögonen tror jag att konspiratorerna/sanninsbejakarna sa...

sockervadds sa:
Jepp kanske det. Vill egentligen inte ha Fire...
Är det en myt eller är det sanning att blå lins kan förstöra synen? Det händer ngt med tapparna i ögonen tror jag att konspiratorerna/sanninsbejakarna sa...
Hur menar du? innifrån är det mörkt ungefär som solglasögon.

Fire ser man inte ett skit om det inte är soligt som fan! Clearlins är ju bra eller persimmon funkar rätt bra ofta, sen fire om det är vår och sol !

sockervadds sa:
Vad har det med saken att göra? :P

Jag undrar bara om det är en myt att blåa linser / glas i bågar förstör synen...
Jag trodde du menade att det kanske var blått in ifrån gogglarna och att det på så sätt skadade ögonen på nått weird sätt.

jag tror det är en myt då jag inte tror oakley skulle ha tillstånd att sälja dess linser om dem vore skadliga.

Martiiin sa:
sockervadds sa:
Vad har det med saken att göra? :P

Jag undrar bara om det är en myt att blåa linser / glas i bågar förstör synen...
Jag trodde du menade att det kanske var blått in ifrån gogglarna och att det på så sätt skadade ögonen på nått weird sätt.

jag tror det är en myt då jag inte tror oakley skulle ha tillstånd att sälja dess linser om dem vore skadliga.
Så kan man ju se det. Eller så är det forskning som inte är slutförd än och därmed finns inga lagar än. Hursomhelst, jag skippar blå lins.

Persimon iridium alt. persimon är väldigt funktionella om man bara ska ha en lins.

Kör själv Fire iridium/gold iridium vid soligt samt H.I. Yellow vid kasst väder/kvällsåk.

Blåa linser förstör inte synen generellt sett, de har bara särskilda optiska egenskaper. Ryktet grundas förmodligen på att budgetglasögon som släpper igenom blått ljus ibland även släpper igenom våglängder i det violetta och ultravioletta spektrat. (D.V.S. de har inte fullt UV-skydd)
Alla oakleys grejjer har fullständigt UV-skydd, så det behöver man inte oroa sig för.
Främsta anledningen till att man ska välja varma färger (gult, orange, rött) är att det främst verkar kontrasthöjande. (Det ska ven vara lättare att uppfatta hastigheter mer korrekt med varma färger...)
Av just den anledningen anser jag oakleys orangea persimon och den något mörkare persimon iridium (iridium=spegel) vara bra allroundglas för både alperna och fjällen.

Tillbaka
Topp