Vilken MAC är bäst?

Vilken MAC är bäst?
balanselius sa:
det är ju snarare tvärtom att mac är totalt bundna , de är låsta till itunes osv, på en pc kan du själv välja vilket OS, hårdvara.
Hur tänker du nu, låsta till itunes? Om du läser tråden ordentligt så kan du läsa att man på mac kan köra, förutom mac OS X, även till exempel windows (och då kunna köra alla program precis som om man hade en \"vanlig\" dator med windows).

balanselius sa:
...aluminium skalet som är där för att tilltala
dem som köper med ÖGONEN istället för med hjärnan.
En liten parentes, aluminiumskalet HJÄLPER TILL att skydda komponenterna som sitter i datorn.

balanselius sa:
De jag känner som använder mac privat dvs inte inom reklam eller bildhantering (där mac sägs ha fördelar) är de sista jag skulle lita till när det gäller råd om köp av elektronik.
Eftersom de har Mac?

balanselius sa:
Väljer man dator efter vad ett skidpro har så är man dum i huvudet.
Där har du rätt!

Vilken MAC är bäst?
mholm sa:
balanselius sa:
det är ju snarare tvärtom att mac är totalt bundna , de är låsta till itunes osv, på en pc kan du själv välja vilket OS, hårdvara.
Hur tänker du nu, låsta till itunes? Om du läser tråden ordentligt så kan du läsa att man på mac kan köra, förutom mac OS X, även till exempel windows (och då kunna köra alla program precis som om man hade en \"vanlig\" dator med windows).

balanselius sa:
...aluminium skalet som är där för att tilltala
dem som köper med ÖGONEN istället för med hjärnan.
En liten parentes, aluminiumskalet HJÄLPER TILL att skydda komponenterna som sitter i datorn.

balanselius sa:
De jag känner som använder mac privat dvs inte inom reklam eller bildhantering (där mac sägs ha fördelar) är de sista jag skulle lita till när det gäller råd om köp av elektronik.
Eftersom de har Mac?
apple som företag låser gärna upp sina kunder (microsoft också för den delen).

Att köpa en mac och sen köra windows är ju nästan ännu mer korkat.

ALLA datorer har ett "skal" för att skydda, men alla har inte ett i "lifestyledesign i vitt".

min erfarenhet säger mig att de som väljer mac privat inte har koll på elektronik prylar men gillar mer än gärna att saker ska se "fina" ut, inte efter deras egen smak då utan efter vad storföretag tycker att de ska tycka är fint.

Mac är inte dåligt men det är inte värt pengarna om man inte som jag skrev främst bryr sig om yta.

Vilken MAC är bäst?
jag älskar såna här trådar, där alla vet bäst. jag tänker bara tyst beakta och låta mig underhållas, det får ändå aldrig nåt slut. :)

Vilken MAC är bäst?
Lee-nus sa:
jag älskar såna här trådar, där alla vet bäst. jag tänker bara tyst beakta och låta mig underhållas, det får ändå aldrig nåt slut. :)
popcorn ligger i mikron salt står på bordet, det är upplagt för en uppesittarkväll med en sedvanligt sjysst tråd på freeride. Känns som att det är många här som inte har särskilt bra koll, finns fan inget värre än fanboys (åt båda hållen även fast macboyzen är vanligast)

Vilken MAC är bäst?
Alla MAC:ar suger, punkt slut.
Vem bryr sig ifall det inte finns några virus till skiten, man vill ju ändå bara slå sönder burken för deras kassa och buggiga operativsystem. Sen att man kan få en lika bra dator för 10 000:- mindre gör dom ju inte bättre.

Plus att alla program som följer med kan man lika gärna ladda ner, hehehe :)

Vilken MAC är bäst?
jonathan_chips sa:
Lee-nus sa:
popcorn ligger i mikron salt står på bordet, det är upplagt för en uppesittarkväll med en sedvanligt sjysst tråd på freeride. Känns som att det är många här som inte har särskilt bra koll, finns fan inget värre än fanboys (åt båda hållen även fast macboyzen är vanligast)
Underhållning finner du på flashback;)

Vilken MAC är bäst?
Utter sa:
1. Apple har haft stora problem med värmen, speciellt med nya Pro som har stängt av sig själv för många användare.
2. Skärmen. Inget speciellt här såvida du inte väljer till det. Något som du även kan göra på en pc.
3. Batteriet. Batteritiden på en Macbook Pro vid filmtittande hamnar på ungefär 2 tim och 20-30min, samma som min.
Batteriet går ej att ta ut eller byta för den vanlige macanvändaren utan måste skickas in för att bytas. Detta gör att batteriet slits även när strömsladden är i. Jag tar alltid ut batteriet när acn är inkopplad såvida jag inte laddar batteriet. På så sätt håller batteriet X gånger längre.

Sunkig Asus, du tänker på Acer. Något helt annat.
Har haft Macar sedan 1987. Peppar peppar, inga problem ännu.

Har en MBP 15" och inga problem med värmen, fläkten går knappt igång, har inte heller haft ngn annan bärbar mac som "stängt av sig" pga värmen, har haft ett tiotal. Jag kan jobba eller titta på film i mer än 4 timmar.
Visst, batterierna i de senaste bärbara macarna måste bytas på verkstad, men ska enligt apple hålla betydligt längre och då har åtminstone den professionella användaren bytt till nästa modell. Så i mitt jobb där jag meckar Photoshop mest hela tiden så har macen en viss fördel genom den speciella arkitekturen vilken gör att det går lite snabbare än på en motsv PC. För gemene man så är skillnaderna inte lika stora.

Precis som med skidor, jag som inte åker så förbenat mycket eller avancerat, skulle inte känna skillnader mellan skidor som en avancerad åkare lätt skulle märka. Som med det mesta i livet, det finns random grejor för vanligt folk, som dom oftast klarar sig bra med och är jättenöjda med, sen finns det specialgrunkor för avancerade användare och proffs som en vanlig dödlig inte har någon nytta av.

Din Asus räcker säkert för dina behov, men för vissa behövs ett företag som Apple som driver tekniken och utvecklingen framåt.

Kommer förresten ihåg när jag för några år sedan gick in hos en PC försäljare i en större stad och behövde köpa en ny Firewire800 kabel. Killen bakom disken sa att det där var inget han hade sett...då satt det standard på alla macar sedan länge. ;-)

Så till trådskaparens fråga.
Jadu, det beror nog på vad du ska göra med den, men en iMac är ganska bra start om man inte behöver ha den med på resor. ganska bra fart på en sån för det man får betala. /Jörgen

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
intressant det här att alla får för sig att macen är så jävla bra på media för att proffsen använder sig av det. Jag har sen 2år tillbaka den vita Macbook3,1 och jag upplevde inte som att jag skulle fått en pc med bättre prestanda om jag lagt mina 9000 spänn på en pc. Eventuellt ett bättre grafikkort GMA X3100 är integrerat och delat minne men ingen superskillnad. FRån början bytte jag ut den tre gånger för att allting laggade men efter tredje bytet och efter att kollat på mediamarkts macbooks som hade samma problemså insåg jag att jag får leva med lagget (Leopard är lite för krävande) eller fixa det själv. Finns lite terminalkommandon som hjälper till att stänga ner vissa krävande funktioner.

Så Applefolket gillar att byta ut datorer åt dig, bra service. Förutom alla fördelar med stabilt operativsystem och Finalcut yada yada yada.... Så nackdelar med den är kass skärm, min gamla toshiba från 2006 har betydligt bättre skärm. Men i den nya unibody Macbooken är det löst, de nya har fina LED-skärmar så nu förväntar jag mig inga problem på den fronten.

Apple gillar att låsa in dig till sina egna format och lösningar, Jag har en 1080p AVCHDkamera med SD-kort, i Windows så kan jag lägga in all video från SD-kortet till datorn 8gb per timme ungefär för att senare konvertera till ett redigerbart format, i OSX funkar inte det utan man måste konvertera via kameran direkt till PRores 422 eller liknande på 60gb per timme. Det tar dessutom en jävla tid alltså ska man ut o filma och orkade inte konvertera RAW-materialet från dagen innan på kvällen så lär man bli ett par timmar sen ut i backen. Istället för att bara som i Windows föra över filerna från kortet och sen börja konverteringen ta kort o kamera och dra ut, kanske tar en kvart.

Sen rent allmänt så finns det inte så mycket gratis småverktyg för att preprocessa din video men det uppvägs kanske av möjligheten att köra FCP. Jag saknade i varje fall lite gratisvalmöjligheter i programutbudet.

För att ge trådskaparen lite konkreta tips:

Är du säker på att du vill ha mac, jag sitter just nu o kör XP på min mac, det är ju bra att det går men dåligt att man ska tvingas till det för att kunna köra de program man behöver.

Den vita Macbookens plastskal är väldigt dålig kvalitet, mitt skal spricker överallt. Apple har de senaste åren knappast varit kända för sitt kvalitetstänk men unibodyburkarna håller bra vad jag vet.

Ska du använda den till någon form av spelverksamhet så satsa på en av modellerna med dedikerat grafikkort. När du är på säsong är det trots allt rätt kul att sitta o lira lite på kvällarna, billigare än att supa skallen av sig iaf.

Till sist, jag är lite tveksam men skulle jag köpa en ny dator nu skulle jag nog gå på en bärbar mac igen bara för att de är lite snyggare än motsvarande pc. Men om jag skulle vara i marknaden för en Stationär skulle jag inte ens tänka tanken, inte som hemanvändare. För ett proffs som redigerar film är det en annan sak.

Vilken MAC är bäst?
. Den bästa MÄCen,
Är den som är risigast och billigast
Men ändå går att redigera extremt brant jibbåkning på!

Senast ändrad:
Vilken MAC är bäst?
karln sa:
intressant det här att alla får för sig att macen är så jävla bra på media för att proffsen använder sig av det. Jag har sen 2år tillbaka den vita Macbook3,1 och jag upplevde inte som att jag skulle fått en pc med bättre prestanda om jag lagt mina 9000 spänn på en pc. Eventuellt ett bättre grafikkort GMA X3100 är integrerat och delat minne men ingen superskillnad. FRån början bytte jag ut den tre gånger för att allting laggade men efter tredje bytet och efter att kollat på mediamarkts macbooks som hade samma problemså insåg jag att jag får leva med lagget (Leopard är lite för krävande) eller fixa det själv. Finns lite terminalkommandon som hjälper till att stänga ner vissa krävande funktioner.

Så Applefolket gillar att byta ut datorer åt dig, bra service. Förutom alla fördelar med stabilt operativsystem och Finalcut yada yada yada.... Så nackdelar med den är kass skärm, min gamla toshiba från 2006 har betydligt bättre skärm. Men i den nya unibody Macbooken är det löst, de nya har fina LED-skärmar så nu förväntar jag mig inga problem på den fronten.

Apple gillar att låsa in dig till sina egna format och lösningar, Jag har en 1080p AVCHDkamera med SD-kort, i Windows så kan jag lägga in all video från SD-kortet till datorn 8gb per timme ungefär för att senare konvertera till ett redigerbart format, i OSX funkar inte det utan man måste konvertera via kameran direkt till PRores 422 eller liknande på 60gb per timme. Det tar dessutom en jävla tid alltså ska man ut o filma och orkade inte konvertera RAW-materialet från dagen innan på kvällen så lär man bli ett par timmar sen ut i backen. Istället för att bara som i Windows föra över filerna från kortet och sen börja konverteringen ta kort o kamera och dra ut, kanske tar en kvart.

Sen rent allmänt så finns det inte så mycket gratis småverktyg för att preprocessa din video men det uppvägs kanske av möjligheten att köra FCP. Jag saknade i varje fall lite gratisvalmöjligheter i programutbudet.

För att ge trådskaparen lite konkreta tips:

Är du säker på att du vill ha mac, jag sitter just nu o kör XP på min mac, det är ju bra att det går men dåligt att man ska tvingas till det för att kunna köra de program man behöver.

Den vita Macbookens plastskal är väldigt dålig kvalitet, mitt skal spricker överallt. Apple har de senaste åren knappast varit kända för sitt kvalitetstänk men unibodyburkarna håller bra vad jag vet.

Ska du använda den till någon form av spelverksamhet så satsa på en av modellerna med dedikerat grafikkort. När du är på säsong är det trots allt rätt kul att sitta o lira lite på kvällarna, billigare än att supa skallen av sig iaf.

Till sist, jag är lite tveksam men skulle jag köpa en ny dator nu skulle jag nog gå på en bärbar mac igen bara för att de är lite snyggare än motsvarande pc. Men om jag skulle vara i marknaden för en Stationär skulle jag inte ens tänka tanken, inte som hemanvändare. För ett proffs som redigerar film är det en annan sak.
Karln återvänder till Freeride forumet efter lång frånvaro... nu för att läxa upp alla som är i köpartagen i teknikträsket! :P

Vilken MAC är bäst?
jag tycker det är jääääävligt ovärt o köpa en mac pro för 26000... man skulle kunna bygga ihop en 10ggr bättre för samma pris

Vilken MAC är bäst?
Det enda som gör att en mac eller pc suger är om man har köpt det ena eller andra i fel syfte.

Den som inte är säsrskilt teknikintresserad och inte vill hålla på med egna lösningar, specialprogram som är svårt att få tag på, inte bryr sig så mycket om att ställa in så det passar sig själv. Utan vill ha en mer: funkar oftast, ser snyggt ut, har smidiga lösningar-upplevelse bör köpa en mac.

Motpolen är den människan som inte vill ha likadant som alla andra, kräver vissa funktioner som inte är så gängse förekommande, vill ha lite mer kontroll. Bör välja windows.

@PNyberg
Let the gaybashing begin! klart att en nörd som jag vill vara med och främhäva hur dåligt val det är att köpa en mac eller WinPC för den delen allt är åt helvete =) hehe ha det gott man!

Vilken MAC är bäst?
Mac är sjukt bra. Visst är det dyrt men för att få en lika bra pc så kommer du behöva spendera lika mycket pengar. Vi har jobbat med mac nu i ca.1 år i skolan och vi har gjort allt från film till affisher. aldrig laggat, laddar in projektfiler o liknande fort som fan(vi filmar i full hd)

Har du pengar? köp en mac.

Vilken MAC är bäst?

@Owkee

Vad bra att din mac fungerar i skolan. Bara därför så ska du få min historia. Min nuvarande PC kostade mig ungefär runt 8k och den enda gången den har tuggat lite var när jag testade att lägga 2st klipp i 1080p ovanpå varandra för att jag tyckte det skulle vara coolt. För att komma upp i motsvarande hårdvaruprestanda, observera hårdvaru, så skulle du behöva slanta upp runt 17-18k om du vill ha en mac.

Min poäng är att man, precis som andra varit inne på, ska välja utifrån vad man är ute efter. Vill man spela spel så kör man PC och vill man ha en dator som man kan surfa på men också redigera lite film och photoshoppa på även när man inte är hemma så kör man på mac, om man har en massa pengar över vill säga.
Vill man däremot redigera film på riktigt så finns det inget som slår en PC. Visst macPro är schysst, men för 26k så kan jag hjälpa till att bygga ett prestandamonster som en macägare bara kan drömma om i sina våtaste fantasier.

Vilken MAC är bäst?
Var har ni fått det från att det inte finns små gratis specialprogram till Mac?
Hela GNU paketet och hela FreeBSD ports-trädet med hur mycket fria program som helst finns gratis tillgängligt. För den avancerade användaren är en Mac med OsX en FreeBSD maskin med schysst GUI, vilket är det bästa sen skivat bröd.

Som kuriosa (för er som vill ha preferenser); var och besökte Googles utvecklings kontor i Zurich, nästan alla bärbara var Mac:ar i en eller annan tappning. Dom PC's som användes körde Linux, Windows (klar minoritet) eller annat. Ytterligare ett argument mot att det bara är teknikointresserade som väljer Mac. Det verkar istället som om dom som verkligen kan sin teknik väljer Mac.

Sen som någon annan skrev, hög WAF (Wife Acceptance Factor) är inte helt fel.

Och till er som vill bygga själva, den extra tiden det tar att komponera komponenter och bygga ihop kostar pengar (tid är inte gratis om du jobbar), pengar du gärna lägger på att slippa pilla med moderkort, processorfläktar som inte passar 100% etc.

Vilken MAC är bäst?
gnilk sa:
...
var och besökte Googles utvecklings kontor i Zurich, nästan alla bärbara var Mac:ar i en eller annan tappning.
Eftersom jag personligen inte bryr mig om laptops då jag hatar att att använda dem är jag nyfiken på de stationära?

gnilk sa:
... Ytterligare ett argument mot att det bara är teknikointresserade som väljer Mac. Det verkar istället som om dom som verkligen kan sin teknik väljer Mac.
Eftersom de sannolikt är mitt påstående du syftar på skrev jag inte teknikointresserade utan tvärtom de gillar teknikprylar med de har ingen KOLL dvs djupare kunskap. Faktumet att de jobbar på google behöver ju inte betyda att de har bra koll på hårdvara heller?

gnilk sa:
WAF gäller stereoprylar som delar utrymme med möbler i vardagsrummet, om du inte får ha din laptop för din fru/sambo pga dess utseende har du stora problem.

Vilken MAC är bäst?
balanselius sa:
gnilk sa:
... Ytterligare ett argument mot att det bara är teknikointresserade som väljer Mac. Det verkar istället som om dom som verkligen kan sin teknik väljer Mac.
Eftersom de sannolikt är mitt påstående du syftar på skrev jag inte teknikointresserade utan tvärtom de gillar teknikprylar med de har ingen KOLL dvs djupare kunskap. Faktumet att de jobbar på google behöver ju inte betyda att de har bra koll på hårdvara heller?
Men det är ju samma hårdvara? (iofs är jag av uppfattningen att komponenterna är bättre). Google som exempel eftersom företaget anses vara väldigt teknikdrivet, på alla plan. Utvecklare brukar ha rätt stor koll, eftersom det är surt att jobba med dåliga saker.

balanselius sa:
gnilk sa:
WAF gäller stereoprylar som delar utrymme med möbler i vardagsrummet, om du inte får ha din laptop för din fru/sambo pga dess utseende har du stora problem.
Jag tycker att en iMac är betydligt snyggare i arbetsrummet (där båda jobbar) än en dussin PC. Sen matar jag självklart stereon från en dator för både musik och film, välkommen till 2000-talet.

Vilken MAC är bäst?
Det är såna här diskussioner som gör Freeride till min startsida. Att spotta och fräsa på varandra fram och tillbaka som om det vore liv & död. Att leverera kommentarer som sänker den andre men får en saftigare smäll tillbaka.

Vilken MAC är bäst?
Har själv en macbook pro. är urnöjd! har inte hittat ett enda problem, den rullar på utan något som helst lagg eller att något fuckas up. Den stora nackdelen med mac är att man aldrig vill använda PC längre, man inser hur jävla dåligt det är. Man vill bara slå sönder den...

Vilken MAC är bäst?

@Gnilk

Så du menar att det är samma komponenter i en Mac som i en customPC? Snälla! är du på riktigt lr är du bara jäkligt korkad? Har du ens kollat på tek.specen till en Mac? För 26-30k så är Macen så löjligt efterbliven att det är skrattretande. Som att stoppa in en Ford Mondeo i ett Porscheskal och jämföra den med en riktig Porsche. Hårdvaran som sitter i en MacPro du köper idag var het för 1 år sedan kanske, på sin höjd. För det är då Apple specar sin nästa modell och köper in hårdvaran. Kör du en customPc så stoppar du in det som är nytt på marknaden idag. Sedan när din PC inte längre räcker till så öppnar du chassit och stoppar in lite mer RAM för ett par hundringar och ett nytt graffe för 2-3k, så håller den nåt år till innan moderkort och CPU måste uppgraderas. När din Mac blir "gammal" så tömmer du spargrisen och köper nytt för 25k lr kör med gamla grejor.

Att du sedan dessutom försöker såga någon genom att hälsa honom välkommen till 2000-talet och berätta att du har en HTPC gjorde min kväll =) Snälla, berätta för mig vart du köpt en dator med inbyggd förstärkare, riktiga högtalare och baslåda. För du vet att det är det som är en stereoutrustning va? Vad du sedan använder för att spela upp ljudfilen med är sak samma, även om CD är att föredra för bästa kvalitet.

Vilken MAC är bäst?
gnilk sa:
balanselius sa:
gnilk sa:
Jag tycker att en iMac är betydligt snyggare i arbetsrummet (där båda jobbar) än en dussin PC. Sen matar jag självklart stereon från en dator för både musik och film, välkommen till 2000-talet.
Men då kan du inte använda termen WAF, den gäller prylar man vill ha men som är för stora/fula för att frun/sambon ska acceptera dem, du gillar ju MAC alltså hör du till samma klunga som fruarna dvs de som tänder på små vita lifestylesaker.
Är du stolt över att du använder en dator för musik och film? Det gör mina kompisar som inte har koll också. Kör du inte FLAC lossless eller Wav till en bra D/A så har du ju ljud sämre än en billig dålig cd-spelare och en sådan låter sämre en en gammal skivspelare. Men ljudkvalitet är ointressant hos iFool-generationen så där har du rätt \"välkommen till 2000-talet\"!

Vilken MAC är bäst?
liedholm sa:
@Gnilk
Vad du sedan använder för att spela upp ljudfilen med är sak samma, även om CD är att föredra för bästa kvalitet.
testa en väljusterad vinylskivspelare så får vi se om du håller fast vid den åsikten, struliga att använda visst, men för ren ljud"upplevelse" är de fortfarande obesegrade bortsett från att spela upp mastertape direkt från rullbandaren antagligen.

Vilken MAC är bäst?
liedholm sa:
@Gnilk

Så du menar att det är samma komponenter i en Mac som i en customPC? Snälla! är du på riktigt lr är du bara jäkligt korkad? Har du ens kollat på tek.specen till en Mac? För 26-30k så är Macen så löjligt efterbliven att det är skrattretande. Som att stoppa in en Ford Mondeo i ett Porscheskal och jämföra den med en riktig Porsche. Hårdvaran som sitter i en MacPro du köper idag var het för 1 år sedan kanske, på sin höjd. För det är då Apple specar sin nästa modell och köper in hårdvaran. Kör du en customPc så stoppar du in det som är nytt på marknaden idag. Sedan när din PC inte längre räcker till så öppnar du chassit och stoppar in lite mer RAM för ett par hundringar och ett nytt graffe för 2-3k, så håller den nåt år till innan moderkort och CPU måste uppgraderas. När din Mac blir "gammal" så tömmer du spargrisen och köper nytt för 25k lr kör med gamla grejor.

Att du sedan dessutom försöker såga någon genom att hälsa honom välkommen till 2000-talet och berätta att du har en HTPC gjorde min kväll =) Snälla, berätta för mig vart du köpt en dator med inbyggd förstärkare, riktiga högtalare och baslåda. För du vet att det är det som är en stereoutrustning va? Vad du sedan använder för att spela upp ljudfilen med är sak samma, även om CD är att föredra för bästa kvalitet.
Word up!

Vilken MAC är bäst?
liedholm sa:
@Gnilk

Jävligt korkad? Jag undrar om du vet skillnaden mellan en vanlig CPU och en Xenon (som sitter i en Mac Pro med pris runt 25k) vad det gäller L1 cache och hur CPU pipelines är uppbyggda, troligen inte. Hävdar fortfarande att det är skillnad på komponenter och komponenter. Om du jämför Mac Pro (med Xenon) så får du nog jämföra med andra workstations i samma klass. Den typ av maskiner är dyra pga dyra komponenter, oavsett tillverkare.

Intressant att du vet hur Apple arbetar med att sitt modell-program, jobbar du där, eller har du någon källa att hänvisa till?

Kör du din customPc, det blir nog bra (vem jämförde med en CustomPC?). Klart komponenterna inte är lika, det var ju precis det jag skrev. Jag menar att komponenterna är bättre än i lowend-pc därav det högre priset (eftersom prisargumentet är det som folk använder oftast när dom jämför specarna). Sen att Apple inte tillverkar maskiner i alla prisklasser är en annan sak. Tycker dock man ska jämföra Apple's maskiner med t.ex Dell, HP eller annan "standard"-tillverkare, och inte custom.

Sen om WAF är viktigt för vad som står i _VARDAGSRUMMET_ (och arbetsrummet) så gäller det även min (din?) dator, eftersom den står där (dvs, som en del av min stereoutrustning). Vad jag skickar ut ifrån den och vilka komponenter och hur min DA omvandlingskedja ser ut skrev jag inget om, varför skulle jag.

Tycker det börjar bli lite väl off-topic.

Vilken MAC är bäst?
Egentligen vill jag ta bort mitt inlägg, men tycker det är fel att radera information.

Begreppet "bäst" tror jag förändrar sig med tiden, ju äldre du blir desto bredare tenderar begreppet att bli (enligt mig). När någon säger att X är bättre än Y ligger det nog mer än hårda specifikationer bakom. Må så vara WAF eller andra faktorer.

Vilken MAC är bäst?
gnilk sa:
Kör du din customPc, det blir nog bra (vem jämförde med en CustomPC?).
... Tycker dock man ska jämföra Apple's maskiner med t.ex Dell, HP eller annan "standard"-tillverkare, och inte custom.
PC entusiaster dvs de med intresse och kunskap kör normalt inte med fabriksmaskiner (privat). Alltså bör inte bara de jämföras.

gnilk sa:
Sen om WAF är viktigt för vad som står i _VARDAGSRUMMET_ (och arbetsrummet) så gäller det även min (din?) dator, eftersom den står där (dvs, som en del av min stereoutrustning). Vad jag skickar ut ifrån den och vilka komponenter och hur min DA omvandlingskedja ser ut skrev jag inget om, varför skulle jag.

Tycker det börjar bli lite väl off-topic.
Det var du som drog upp din stereo och för att du ska kunna använda den som ett argument måste självklart hela kedjan nämnas, En dator som källa säger ju ingenting om kvalitet, såvitt vi vet kanske du kör 128kbit/s från itunes via analogkabel direkt till en liten bose-skitanlägging (rimligt eftersom du verkar gilla högWAFgrejer).

Visst är vi offtopic!

gnilk sa:
Begreppet "bäst" tror jag förändrar sig med tiden, ju äldre du blir desto bredare tenderar begreppet att bli (enligt mig). När någon säger att X är bättre än Y ligger det nog mer än hårda specifikationer bakom. Må så vara WAF eller andra faktorer.
här har du helt rätt, bäst är ett dåligt ord som bör användas väldigt sparsamt.

Vilken MAC är bäst?
bilden säger allt, man blir inspirerad bara av att kolla på den.
edit.vart tog min bild vägen`?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp