Utter sa:
1. Apple har haft stora problem med värmen, speciellt med nya Pro som har stängt av sig själv för många användare.
2. Skärmen. Inget speciellt här såvida du inte väljer till det. Något som du även kan göra på en pc.
3. Batteriet. Batteritiden på en Macbook Pro vid filmtittande hamnar på ungefär 2 tim och 20-30min, samma som min.
Batteriet går ej att ta ut eller byta för den vanlige macanvändaren utan måste skickas in för att bytas. Detta gör att batteriet slits även när strömsladden är i. Jag tar alltid ut batteriet när acn är inkopplad såvida jag inte laddar batteriet. På så sätt håller batteriet X gånger längre.
Sunkig Asus, du tänker på Acer. Något helt annat.
Har haft Macar sedan 1987. Peppar peppar, inga problem ännu.
Har en MBP 15" och inga problem med värmen, fläkten går knappt igång, har inte heller haft ngn annan bärbar mac som "stängt av sig" pga värmen, har haft ett tiotal. Jag kan jobba eller titta på film i mer än 4 timmar.
Visst, batterierna i de senaste bärbara macarna måste bytas på verkstad, men ska enligt apple hålla betydligt längre och då har åtminstone den professionella användaren bytt till nästa modell. Så i mitt jobb där jag meckar Photoshop mest hela tiden så har macen en viss fördel genom den speciella arkitekturen vilken gör att det går lite snabbare än på en motsv PC. För gemene man så är skillnaderna inte lika stora.
Precis som med skidor, jag som inte åker så förbenat mycket eller avancerat, skulle inte känna skillnader mellan skidor som en avancerad åkare lätt skulle märka. Som med det mesta i livet, det finns random grejor för vanligt folk, som dom oftast klarar sig bra med och är jättenöjda med, sen finns det specialgrunkor för avancerade användare och proffs som en vanlig dödlig inte har någon nytta av.
Din Asus räcker säkert för dina behov, men för vissa behövs ett företag som Apple som driver tekniken och utvecklingen framåt.
Kommer förresten ihåg när jag för några år sedan gick in hos en PC försäljare i en större stad och behövde köpa en ny Firewire800 kabel. Killen bakom disken sa att det där var inget han hade sett...då satt det standard på alla macar sedan länge. ;-)
Så till trådskaparens fråga.
Jadu, det beror nog på vad du ska göra med den, men en iMac är ganska bra start om man inte behöver ha den med på resor. ganska bra fart på en sån för det man får betala. /Jörgen