Vilken MAC är bäst?

Vilken MAC är bäst?
balanselius sa:
gnilk sa:
Kör du din customPc, det blir nog bra (vem jämförde med en CustomPC?).
... Tycker dock man ska jämföra Apple\'s maskiner med t.ex Dell, HP eller annan \"standard\"-tillverkare, och inte custom.
PC entusiaster dvs de med intresse och kunskap kör normalt inte med fabriksmaskiner (privat). Alltså bör inte bara de jämföras.

gnilk sa:
Sen om WAF är viktigt för vad som står i _VARDAGSRUMMET_ (och arbetsrummet) så gäller det även min (din?) dator, eftersom den står där (dvs, som en del av min stereoutrustning). Vad jag skickar ut ifrån den och vilka komponenter och hur min DA omvandlingskedja ser ut skrev jag inget om, varför skulle jag.

Tycker det börjar bli lite väl off-topic.
Det var du som drog upp din stereo och för att du ska kunna använda den som ett argument måste självklart hela kedjan nämnas, En dator som källa säger ju ingenting om kvalitet, såvitt vi vet kanske du kör 128kbit/s från itunes via analogkabel direkt till en liten bose-skitanlägging (rimligt eftersom du verkar gilla högWAFgrejer).

Visst är vi offtopic!

gnilk sa:
Begreppet \"bäst\" tror jag förändrar sig med tiden, ju äldre du blir desto bredare tenderar begreppet att bli (enligt mig). När någon säger att X är bättre än Y ligger det nog mer än hårda specifikationer bakom. Må så vara WAF eller andra faktorer.
här har du helt rätt, bäst är ett dåligt ord som bör användas väldigt sparsamt.
Förstklassig underhållning ifrån fanboysen, tråkigt att du har fått svar på tal i varje inlägg, känns som det blev lite för mycket för dig i längden? .... -.- Har egentligen inget emot mac men att komma och argumentera emot att du kan få en sjukt mycket bättre PC för pengarna är bara löjligt.

Hoppas du och frugan har det bra med era 128kbit/s in i erat \"fräna bosesystem\" med "fantastiskt ljud". Bose och apple jämförelsen är underbar men den kanske man ska hålla till ett annat forum..

Vilken MAC är bäst?
Min åsikt: Både PC och Mac är skit! ALLA datorer är skit, mer eller mindre. De fungerar inte som tänkt, gränssnitten är aldrig tillräckligt genomtänkta, sammansättningen av komponenterna är inte klockren alltid...

Har ägnat en del högskolestudier att jämföra företag, coca cola och pepsi, nintendo och playstation, apple och microsoft, bl.a, därav finner jag ämnet väldigt intressant.

Fakta är ju att Apple, som marknadsföringsstrategi mot giganten och marknadsledaren Microsoft (/PC), måste nischa sig. Därför riktar man sig bort från den breda massan, -folk som bara behöver en helt j*vla vanlig dator.
Deras koncept är främst en estetiskt mer tilltalande produkt. Datorn ska vara snygg, modern och trendig. Sekundärt har den tekniska innovationer. Marknadsföringen riktas mot modemedvetna, ofta unga användare, nästan uteslutande teknikintresserade personer. (Nån som kände igen sig?)
Att apple har bra kvalitet (hållbarhet) kan jag ju såga vid fotknölarna. Apple har fler reklamationer och reparationer än vad PC har. (Motbevisa mig gärna.)

Därmed är det inte sagt att mac är en dålig produkt. De tekniska innovationer är för många värdefulla och har sina fördelar. Att datorn ser snygg ut när vi dricker en latte på ett café, eller att man kan flasha med en mac som en statuspryl är värt det dubbla priset för många.

Personligen, rent erfarenhetsmässigt får jag säga att det ofta är problem med att jobba med folk som har mac. Medans mitt windows (/program) tuggar alla filformat av olika dokument och filformat, är det ett ständigt gnäll från macanvändarna att de ibland inte kan använda mina dokument.

Under skalet skiljer sig inte mac och pc så extremt, om man jämför LIKVÄRDIGA produkter.
Exempelvis, någon påstod i tråden att mac har bättre skärmar. Beror ju på med vilken PC man jämför med, du kan ju få hur bra skärm som helst på en PC, och det kommer en ny, köttigare produkt varje vecka...

Är det operativsystemet man vill åt, kan jag i vissa fall förstå valet av mac. Det har både fördelar och nackdelar, men datorn är personlig och vissa ser såklart bara fördelar - och då är valet givet.
Ett operativsystem som imponerar mer än allt annat är linux. Allt funkar i det, kraschar sällan, både windows och apples operativsystem kan slänga sig i väggen prestandamässigt. De kommer inte i närheten... Bara känslan av att starta datorn och så är den klar 7 sekunder senare...

Men om jag slutligen ska ge mig på huvudfrågan;
Stationära datorer går fetbort, macbook air kostar mycket men levererar inte så värst mycket. Sitter man bara på freeride så funkar det dock fint...
Nej, Macbook pro är ju det givna valet bland dem tre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp