Vilken ort i Kanda?

Vilken ort i Kanda?
Hej har bestämt mig för att ta mig över atlanten och spendera nästa säsong i Kanada! Sitter och funderar på vilken ort som skulle passa mig bäst. Har gjort en säsong i Chamonix innan och det var ju grymt. Men puderhetsen och storleken på staden var något som jag inte rikigt gillade. Skulle vilja ha något minde och intimare ställe. Ok party, bra park och snö, men ändå bra changser att hitta ett jobb. Om det är någon som går i samma tankar så skulle det vara kul att styra upp något tillsammans. Några som han några tips? Peace out / Lisa

Vilken ort i Kanda?
Vi är ett bra gäng från norr som kommer hålla till i Golden och Banff-trakterna. De tidigare planerna på Whistler är skrotade.
Banff ger dig tillgång (såvida du köper kort där alla 3 orter ingår, se http://www.skibanff.com/tickets_passes/season_passes.php) till 3 orter att åka i. Norquay, Sunshine Village och Lake Louise. Vi kommer även inskaffa ett dagkort i Kicking Horse, som ligger på ca 40 minuters bilavstånd från Banff.
Bo kan du göra i antingen Banff eller Canmore som ligger strax utanför Banff.

Eftersom vi är några stycken så planerar vi att inhandla en bil på plats i Kanada, således har jag inte så stor koll på hur lokaltrafiken ser ut. Men det går säkert att hitta på någon av deras hemsidor. Ett tips är att kolla under Skidorter här på FR. Finns en hel del matnyttigt att läsa och länka.

Här är en bild över hela Banff-systemet:
https://www.freeride.se/resort/skimap.php?id=172
Den ger dig en ganska bra överblick över hur systemet ser ut.

Hoppas vi ses!

Vilken ort i Kanda?
De som vi träffat från Banff iår har itne varit överlyckliga över åkningen. De har visserligen fått ganska lite snö men allmänt verkade det som. Finns för och nackdelar med alla ställne. Men mindre, intimare, BRA party (faktiskt!), bra åkning om man turar mycket, då är Golden helrätt. Turar du inget eller måste ha en park går det helt bort. Då är Whistler bättre. Jag vet exakt vart jag skulle dra om jag skulle göra en säsong till i Kanada men det kan jag inte säga riktigt än ;D

Finns många fina små ställen (med betoning på små) i BC.

Vilken ort i Kanda?
skippa Banff, tycker inte att det området går att jämföra med Whistler alls
skippa planerna på park (åka till kanada och åka park är lite onödigt ) så finns det massor av små sköna ställen

Jobb vet jag inte hur det är med längre men förr typ 10 år sen var det inget roligt att fixa jobb i Kanada , krävdes arbetstillstånd och allt möjligt, för att få tillståndet var man i princip tvungen att vara lovad ett jobb som dessutom inte någon arbetslös kanadensare kunde göra.
Så kolla det nog först.

Senast ändrad:
Vilken ort i Kanda?
Ok, tack för alla tips. Hade tänkt forska lite längre och försöka hamna utanför den upptrampade stigen som många andra svenskar tar, vi är ju ganska bra på att hålla oss tillsammans... Håller på att kolla jobbvisum nu. Har faktist ingen aning om vart jag ska åka. Jag tror att man får sjukt kul var man än åker... visst att man inte åker till Kanada för att åka park, men om det finns en skulle vara ett plus. Har tankar på en liten ort men är lite orolig på att man ska bli trött på allt på en säsong...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp