Vilken ort ska man dra till i norge?

Lundvall

Ny medlem
Tjena, Vilken ort ska man åka till i Norge v.7 om man är ute efter en bra park, bra pist och bra offpist?

Sen om nån vet hur man kan få tag på en stuga när man är under 16?
Dessutom är de hård gräns på typ barer o så där om de finns, eller ska man ta med eget booooze upp? har hört att de är rätt dyrt med där..

Tror du skal forsøke Hemsedal eller Hafjell!

Hemsedal har bra afterski, noe jeg ikke er sikker på om Hafjell har.
Men, dette er Norge, så det er hur dyrt som hälst! Tyvärr!

:(

Tjena på dig!
Jag tycker att Oppdal e lysande. Riktigt fint i alla avseende.

Ja, Hemsedal är fint sådär dags, dock mycket folk, men det antar jag att det är överallt kring sportloven. Parken ska ha hunnit öppna till dess och det finns lättillgänglig offpist, såväl som en väldig massa toppar att gå toppturer på runt omkring.
Vad gäller åldergräns på barer och klubbar så är det hårt, 18- och 20-årsgräns som gäller. Hur det är med åldergräns på att ordna boende vet jag tyvärr inte, men finns säkert att läsa på deras hemsida, annars kan ni ju alltid dra iväg ett mail och fråga.
Och ja, i Norge är allt dyrt, sprit och öl är inget undantag... Tyvärr.

Du kan boka boende med föräldrars godkännande genom både resedax och JT Alpin så ring å fråga. När det gäller party så gör du bäst i att ta med dig egen sprit å öl då detta e jävligt dyrt i Norge plus att du inte kommer få köpa ngt pga din låga ålder. I Hajfell så är afterskin kass i jämförelse med hemsedal utan röj å nästan bara gamalt folk typ 45+.

ja det är dyrt - men med tanke på din ålder- glöm party planerna. de är rätt hårda med legitimation i norge... och det gäller både på krogen och på t ex kiwi. under en helt vanlig kveld på byn i oslo är det inte ovanligt att jag får visa leget flera gånger för både vakterna och de i baren - på samma utställe. och jag är 22 år...

Senast ändrad:
Tænk också på att du egentligen måste tulla før spriten om du tar ex. mer æn 1 liter starksprit øver grænsen... ;)

Hemsedal: När jag var där hade det dumpat rätt bra men det känns verkligen som ett riktigt bra berg för offpist. Även pisterna håller hög klass. Parken kändes ganska bra hade dock väntat att den skulle varit större men men...
Afterskien kom min polare som var 17 in på men det är rätt dyrt 170 kronor för 2 öl har jag för mig.
Trysil: grymma pister med bra lut i höggegga!!! Offpisten känns däremot inte lika bra men finns ju såklart turer. Parken är riktigt bra !!
Afterskie vet jag inte hur den är.....
Hemsedal om du vill ha offpist
Trysil har väl lite bättre park och ett lite större berg med fler pister.

Ang. Hemsedal så är det bra flackt där, finns några brantare face som är lättåtkomliga, men det är minst sagt i plattaste laget och är ofta skitväder.

Senast ändrad:
Park
Geilo har fått grymma recentioner.

Utanför pisten
Bra offpist är mycket svårt att hitta i norge. Narvik är känt för dålig snö, Trysil är känt för hårt packad så hoppet där står till hemsedal (helt enkelt för jag vet inte hur läget är där). Norge skulle kunna vara en lednade nation på friåkningsområdet men det har man effektivt undvikit med lagar och förordningar (vilket jag tycker är helt rätt).

Om du vill ha riktigt bra djupsnö, ta dig söderut!

WITMatrix sa:
Tænk också på att du egentligen måste tulla før spriten om du tar ex. mer æn 1 liter starksprit øver grænsen... ;)
Då ska han kanske också tänka på att det är olagligt för en 16-åring att föra in alkohol över gränsen till Norge, så tullavgift hade nog varit det minsta problemet vid eventuell tull-kontroll... ;)

kom ihåg att vecka 7 är danska vinterferien så då är priserna på max. boende så måste man vara mellan 18-20 år för att hyra. är man under så måste man resa med mamma och pappa. blir allt mer och mer 23-25 års grens på olika ställen.
satsa på en av de stora anläggen men droppa fest ute. veldigt mycket 20 års grens och hård legg kontroll.
vet att på Beitostølen är det kungligt med offpist pga ingen orkar dra på de fina ställena.
var repotage i åka skidor för x år sen om Beitostølen som nordens glömda offpist håla...

Lycka till men mamma och pappa är bra att ha med om du inte vill resa hem innan semestern har startat.

kom ihåg att vecka 7 är danska vinterferien så då är priserna på max. boende så måste man vara mellan 18-20 år för att hyra. är man under så måste man resa med mamma och pappa. blir allt mer och mer 23-25 års grens på olika ställen.
satsa på en av de stora anläggen men droppa fest ute. veldigt mycket 20 års grens och hård legg kontroll.
vet att på Beitostølen är det kungligt med offpist pga ingen orkar dra på de fina ställena.
var repotage i åka skidor för x år sen om Beitostølen som nordens glömda offpist håla...

Lycka till men mamma och pappa är bra att ha med om du inte vill resa hem innan semestern har startat.

trysil skulle jag åkt till :) möjligen hemsedal... har dock aldrig varit där :/ men verkar nice

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp