Vilken skida ? är inne på PE 06/07

Vildah

Ny medlem
Hejsan.
Nu är de så att jag e ute efter en allroundskida helt enkelt. Har hört mycket om Public Enemy, jag har åkt skidor sen jag var 5 år, jag kan åka överallt på berget , förutom att jag e lite vek på parkfronten :), jag har aldrig riktigt fastnat för de. varför vet jag inte, knäpp kanske.
Men nu har jag defentivt fastnat för parken, och jag vill lära mig jibba allt mer.
Visst jag kan hoppa men är inte någon pro master direkt. :)

Jag har tidigare haft ett par gamla o korta rossignol . Men är helt klart ute efter en bättre skida. Jag e avancerad utanför parken och kan åka bra.
Vill ha lite tips om vilken skida jag ska välja, en lätt skida för jibb/pist/offpist. = allround.
ÄR 17 år, 179 cm lång och väger 67 kilo. Inte nån matchokille direkt men har tryck i benen :)
Är K2 PE något för mig eller kanske Dynastar troublemaker ?

Tacksam för hjälp ;) //Fredrik

public enemy är ju som alltid ett bra val, kör på 179 från conrad med p12 eller m14 bindning så kommer det gå prima. Det finns även många andra allternativ t ex: scratch bc,fs, 4frnt msp, völkl karma m.m...

okej, tack.
De e så att jag har vant mig vid skidor som e kortare än vad jag själv e. och tycker de fungerar utmärkt. Jag vet inte vilket som e bäst egentligen.
Enligt mitt tycke så ska skidan vara kortare om man ska åka park. (enligt mig)
Men alla ni som jibbar för de mesta, vad föredrar ni ? kortare lr längre ?

pe är en bra parksida...men utanför parken är den lite för mjuk och har precis som de flesta av k2:s skidor inte speciellt bra isgrepp - tom salomon har bättre isgrepp. finns bättre val om du vill ha en allroundskida för både åkning och park. 1080 foil, scott p3, head mojo 80....

Senast ändrad:
Tjena!

Om du vill ha en allroundskida så ska du kolla på Två par skidor som har fått bra kritik i många olika tester, Elan Mo2.2, se åka skidor och brants test. Väldigt prisvärda skidor, kan fixa ett par nya med bindning för 5100 kr eller ett par nya 169,185 karma fjolårsmodellen för 4600 med bindning.

Om du är intresserad så är det bara att skriva.

Mvh/Danne

troublemaker är mer parkskida än allround. pe är säkert bra, det ända jag hör om den är att den är tung. andra förslag är: salomon 1080 foil,(som jAG)SCOTT P3, völkl karma. det är bara och välja och vraka.

Välja o vraka, precis,. man blir fan galen här :)
Har hört att PE inte är allt för bra i hårda förhållanden, den har inte samma grepp som t.ex Dynastar TM/BT. även Vökl Karma e bättre allround.
De finns ju så sjukt mycket skidor o välja bland.
Någon som har testat Dynastar trouble maker eller Big trouble ? de e ju en back country skida, den verkar vara frym i alla förhållanden . lr ?

vörför så inne på dynastar? visst har dom bra skidor men dom är inte särskilt allround... tror inte big trouble funkar så bra i pisten

jag vill ju åka lika bra i pisten som i parken.
Jag e ingen avancerad jibbare, men avancerad i åkningen. vill lära mig att jibba.
o PE har tydligen ett dåligt grepp vid hård snö/is,..

Big Trouble är som du säger en Back country skida, men jag körde på den en hel del förra säsongen uppe i Åre och det e bland det bästa jag har åkt på. Funkar kanon i parken och offpisten, även i pisten (bara det inte är isgata) :) Men som sagt, 92mm i midjan är rätt mycket om du hade tänkt åka mycket i pisten.

Skulle helt klart satsa på Scott P3 som är en sjukt skön parkskida som även den funkar överallt!

PEACE

vildah sa:
Välja o vraka, precis,. man blir fan galen här :)
Har hört att PE inte är allt för bra i hårda förhållanden, den har inte samma grepp som t.ex Dynastar TM/BT. även Vökl Karma e bättre allround.
De finns ju så sjukt mycket skidor o välja bland.
Någon som har testat Dynastar trouble maker eller Big trouble ? de e ju en back country skida, den verkar vara frym i alla förhållanden . lr ?
tycker att du glömmer p3:an lite.

vildah sa:
okej, jävligt shysst.
Scott P3, vart kan jag hitta den skidan ? för ett rimligt pris med bindning?
steep store, skistore, alpingaraget, GO(köpte mina där). finns säkert flera om man letar lite. dem som jag räknade upp har post order/liknande.

Hej hej.

Har haft samma problem och blev bara mer förvirrad när jag vände mig hitåt. Freerides medlemmar är inte alltid de bästa på att rekomendera skidor. Vänd dig åt experten eller någon mkt erfaren skidåkare här på freeride, eller bättre upp, prata med någon som jobbar på en serriös skidaffär så ser du nog att det löser sig.

Av de rutinerade jag pratat med, är PE ett väldigt bra val till dina ändamål. Jag beställde förra veckan ett par PE med marker M12 bindningar (3516 kr, inklusive frakt) från sportconrad, tycker du borde göra det du med.

okej .
Man vet aldrig vad man köper tillslut :) men inte ska de bli Marker bindningar ialafall. Look ska de va.

Jag köpte Dynastar trouble maker.. tycker dom är fett sköna att ha på sig. Lätta och mjuka i tailarna och styvare under bindningen, sen är den extra rail-påläggningen också bra.. precis som jag vill ha dom. Ingen offpist skida precis, men jag åker ju aldrig offpist så varför ha en sådan skida då? Jag är bara i parken.. och när jag hade mina Völkl Karma så var de verkligen ett missköp.

Tillbaka
Topp