Vilken skida ska man välja?

• Trådstartare Trådstartare Johnny_92
  • Start datum Start datum
J

Johnny_92

Guest
Hej!
Jag har funderat på vilken skida jag ska välja mellan völkls ac 40 och ac 50. Undrar om det är någon som vet vad som är skillnaden mellan dessa och om man måste vara bättre med den ena skidan osv. Skulle vara bussigt om ni kunde ge mig några tips.

bägge är grymma skidor. minns jag inte fel är ac50 aningen bredare. har kört på bägge, tycker de är riktigt vassa bägge två, men tror att jag trivdes bättre på ac40. kan ha berott på underlag och väder iofs.

lånar tråden lite onödigt att göra en ny tråd så. Jag väger 82 kg och är runt 178 lång. Åker typ bara park, vilka skidor skulle då passa mig? (inte jättemjuka men inte för hårda) Vilken längd ska jag välja?

Okej, men vad spelar bredheten för någon roll? kanske dumm fråga

En bredare skida har bättre bäregenskaper, alltså flyter den lättare i lössnö men blir svårare att kanta med i pisten sen kanske dessa skillnaderna inte uppfattas förens det blir lite större skillnad så som 80mm och 110mm :P

Har du möjlighet skulle jag rekommendera att åka på en skidtestarhelg

http://www.skistar.com/sv/Skidorter/Destinationsnyheter/Skidtestarhelger/

Guide till skidtestarhelgerna
13-15 november: Trysil Ski In
27-29 november: Skidtestarhelg i Tandådalen, Sälen
4-6 december: Hemsedals Skidtestarhelg
4-7 december: Lindvallen Ski Open, Sälen
10-13 december: Snö, test och fest, Åre
29-30 december: Vemdalens stora skidtest

Då får man testa en massa skidor gratis och får en bättre uppfattning om hur man vill ha en skida när det gäller svängradie, bredd, längd, styvhet!

Själv ska jag åka till både tandådalen och åre, tandåresan är på 90mil tur och retur och kommer kosta 1500kr med liftkort, bensin och allt (4 pers i bilen) så det är helt klart prisvärt!

aenoerd sa:
lånar tråden lite onödigt att göra en ny tråd så. Jag väger 82 kg och är runt 178 lång. Åker typ bara park, vilka skidor skulle då passa mig? (inte jättemjuka men inte för hårda) Vilken längd ska jag välja?
Jag är också 178 fast väger bara 66kg

Har haft ett par Ross bc skidor på 98mm midja och 178cm långa, dessa är enligt mig på tok för tunga och klumpiga för att åka park enligt mig, inte helt mittmonterade dock :(

Körde hela förra säsongen på ett par Dynastar nothing but trouble i 165 vilket va lite väl kort men funkade eftersom jag inte hade helt mitt monterat.

Så mitt råd är ett par skidor mellan 171-178 med en midja på runt 85-90 som är symmetriska och helt mitt monterade

Glöm inte att köpa en bra bindning också!

Marker Griffin / Jester
Salomon STH12 / STH14 / STH16

Du borde klara dig på en Din 12 bindning men en 14/16 fungerar det också :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp