Vilken skiddisciplin passar i OS?

GEkroth

Ny medlem
Läste frågan på freeride.nu som är uppe just nu. Man kunde välja vilken skiddisciplin som passade. Själv tycker jag att slopestyle eller extremskidåkning passar bäst. Jag valde slopestyle för att jag tycker det innefattar ganska mycket inom den "moderna" skidåkning. Rails och hopp är ju ganska normalt att se i en modern skidbacke.
Tänkte ta extremskidåkning för att det är ju skidåkningen som hamnar i fokus då. Men jag valde slopesyle för att jag tycker det verkar roligast att se på. Mer publikvänlig med andra ord.

=)

Extrem sporter har ju egna mästerskap, som X-games m.fl.
JAg tycker personligen att extremåkning och slopestyle är roligare att se på, men det är för extremt, passar inte den stora massan. Är nog lite svårsmält för alla gamla stofiler som vill titta på os att man ska glida på metallrör. New school (slopestyle, pipe) är fortfarande relativt nytt, så det behöver nbog ett par år för att bli accepterat. Tyvärr =(

Jag tycket det ska vara mera "action" i OS. Bland det jag tycker är roligt att titta på finns snowboardcross med, även om jag inte tycker om snowboard i övrigt. Så varför finns inte skicross med? Det är ju action och går att lägga i ett OS program. För extremåkning skulle det ju behövas ett passande berg, och det går ju inte alltid att fixa.

Dessutom är det bedömningssporter (slopestyle och pipe). Och så vitt jag vet så myglas det en hel del i bedömningssporter om man är mer känd eller om man kommer från rätt land eller känner rätt person. Mkt utomstående saker som itne riktigt kan avgöra vem som är bäst. SE bara på allt klagari det blev i senaste X-games.

En gren som skulle passa i OS är ski-X då det är lätt att avgöra vem som vann, samtidigt som det är nytt och snabbt som passar en yngre publik ;)

Varför inte köra Chinese Downhill race. Ingen bedömning men ändå extremt så det räcker till. Som att blanda extremskidåkning med ski-X

/Leder

Eller så skiter man i OS och drar ut och åker skidor istället. Förslagsvis där man tycker det är roligast.

Bedömningen kan man ju inte göra helt opartisk, men man får ju göra så gott man kan. Tror knappast det är något problem om man skulle införa slopestyle, det finns ju redan en flertal bedömningsporter redan nu som: backhoppning, puckelpist, alla sorters isdans, freestyle m.fl.

Tillbaka
Topp