Vilken skidort skulle ni flytta till med familj?

Karlstad

Medlem
Född och uppvuxen i Kiruna med fjällen in på knuten. Varenda helg under vårvintern var vi på något fjäll men under dec-feb var det bara mörkt och kallt. Nu finns det orter som inte är lika mörka och kalla som Kiruna, men det jag menar är att det inte alltid är så som man föreställt sig.
Jag har upplevt många som flyttat upp från storstad för att komma nära naturen. Tyvärr har många inte tänkt att det blir en vardag även i pradiset tex långa arvetsdagar, dagis, vabb och annat. Detta i kombination med långa avstånd till familj, släkt och vänner gör att paradiset inte känns så ljuvt ändå.
Tycker man bör kolla av hur vardagen ser ut på tilltänkt ort innan man handlar flyttkartonger.

Fremod73

Ny medlem
Jag har inte själv något svar eller tips på din fråga men vi är i samma situation som er.

Samma ålder på barnen och efter rätt lång tids funderingar så har vi beslutat oss för Åre.

Vi har mest varit där på sommaren och det är Nog det som fått oss att välja just åre.

Vintern är ju på ett sätt rätt given. Då skulle nog de flesta av oss kunna bo var som helst där man får bra skidåkning. 🙂

Jag läste/hörde någonstans att "man flyttar till Åre för vinterns skull. Men man stannar kvar på grund av sommaren"

Vi har upplevt att utbudet är bra även på sommaren. så att vi kan leva livet även på den tiden av året.

Sedan finns mycket av det man som stadsbo (Göteborg) är van vid så det känns inte som om risken för fullständig kulturkrock är lika stor som.på ett ännu mindre ställe.

Åre kommun har en inflyttarservicen som varit enormt hjälpsamma med information och tips. Vilket känns bra då man tar inflyttning på allvar. Det har säkert andra ställen också men det har varit fint att få den kontakten.

Så till sommaren går vårt flyttlass och om det blir ett, två eller fler år får vi se. Det som känns bäst för just vår lilla familj 😉

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp