Vilken skidort skulle ni flytta till med familj?

Vi är en familj som funderar på att flytta till en skidort i nåt år eller två.
vi gillar att åka utför och topptura litegrann.
barnen är 9 och 11 år gamla.
vilken skidort i Norden rekomenderar ni och varför? vill gärna ha kontakt med familj som gjort nåt liknande eller som bor kvar på skidorten.

KaitsuH

Aktiv medlem
Förlåt, ursäkt mig, men vad skall ni göra för arbetet? Om ni har tillräckligt med gamla pengar, så varför i Norden? Om man int behöver att arbeta, så kanske andra länder än Sverige?

Senast ändrad:

larchii

Medlem
Hej!

Åre är väl det "självklara" valet i Sverige. Har bott där en period (dock ingen familj), men lärt känna en del familjer med barn i olika åldrar. https://sofiabursjoo.se/allmant/flytta-till-are-guide-tips-och-svar-pa-fragor/ har sammanfattat en del grejer ganska bra tycker jag vad det kan innebära.

Kan ni tänka er att byta land (Norge) så kanske Oppdal eller Stranda kan vara något? Båda två fina skidorter med magisk natur omkring. Fördelen är också att det är "vanliga" små-städer som också råkar vara skidorter, vilket kanske kan underlätta i vissa sammanhang. Det blir nog flytt för oss till nån av de ställena framöver (från Trondheim).

Hoppas någon med mer "familje-input" kan svara. Lycka till!

Förlåt, ursäkt mig, men vad skall ni göra för arbetet? Om ni har tillräckligt med gamla pengar, så varför i Norden? Om man int behöver att arbeta, så kanske andra länder än Sverige?
Vi ska arbeta är tanken och barnen ska gå i skolan. Jag är lärare och min man jobbar inom it. Vi har kikat lite på engelberg i Schweiz oxå men det är dyrt och vi kan inte språket. Dock vet vi att det bor många svenska familjer där.

KaitsuH

Aktiv medlem
Ooo, nu förstår jag! Vi båda är också lärare och har tänkt att flytta nånstans i Lapland. Tyvärr mina föräldrar är redan så gamla, att det går nu inte an. Kanske då till Norge, de betalar så mycket bättre där?

bootfitta

Medlem
Kanske Funäsdalen? Det är vackert och skidåkningen är bra, det är nära till Vemdalen, Tänndalen, Ramundberget + lite andra mindre namnkunniga orter så som Tännäskröket. Gillar man längdskidåkningen så är ju Bruksvallarna också i samma dalgång som Ramundberget.

belsam

Ny medlem
Är du grundskolelärare? Är inte så tätt mellan gymnasierna i obygden o pendla mer än en timme om dan är ju ett otyg. Håller med bootfittan att den finns mycket bra åkning runt om funäs. Tycker själv att byn i sig är lite ihålig och stockholmifierad blandat med inavlade härjedalingar. Finns trevligare härjedalingar på småorter som Vemdalen och Klövsjö. Sämre topptursmöjligheter där dock.

Ooo, nu förstår jag! Vi båda är också lärare och har tänkt att flytta nånstans i Lapland. Tyvärr mina föräldrar är redan så gamla, att det går nu inte an. Kanske då till Norge, de betalar så mycket bättre där?
Är du grundskolelärare? Är inte så tätt mellan gymnasierna i obygden o pendla mer än en timme om dan är ju ett otyg. Håller med bootfittan att den finns mycket bra åkning runt om funäs. Tycker själv att byn i sig är lite ihålig och stockholmifierad blandat med inavlade härjedalingar. Finns trevligare härjedalingar på småorter som Vemdalen och Klövsjö. Sämre topptursmöjligheter där dock.
är grundlärare inriktning fritidshem och hem och konsumentkunskap åk 4-9 ☺

steglund

Aktiv medlem
I Kittelfjäll frågade jag lite i förbigående i butiken om vad det fanns för skolor i närheten. Då fick jag genast svaret: "Funderar ni på att flytta hit? Är ni lärare? Ni är sååå välkomna!" :)
Fantastisk åkning när där är gott om snö och många fina toppturer i omgivningarna, men inte direkt någon metropol i övrigt.

Senast ändrad:

zerode

Medlem
En fundering är, varför vill man flytta med barn i den åldern i en till två år, känns lite taskigt mot dem att bryta upp två gånger på så kort tid, kan vara värt att fundera om sin egen egoism är värd mer än sina barns trygghet. Elakt, vet, men tänk iallafall tanken både en och två gånger. Tänk gärna tre gånger med när ni ändå är igång.

Men nog om det, det jag skulle kolla på om jag skulle flytta, är vad man kan göra när man inte åker skidor. Lite som att flytta till Stockholm bara för att gå på GrönaLund, tråkigt att vara där då de håller stängt om man inte har annat som drar.

Så något att tänka på är:
Är man beredd att bo i t.ex Kittelfjäll i maj, när allt är stängt
Har man koll på att många av de man ev kommer ungås med kanske försvinner under 6månader om året
Är man sugen på att umgås med inflyttade Stockholmare som har någon dröm att förverkliga sitt liv genom att instagrama en falsk bild på hur man har det
Kan man tänka sig att vara ensamma, kanske i många dagar till veckor
Är man bered att stå ut med turister 6-10 månader/år
Vad är man bered på att undvara restaurangbesök, biobesök och liknande
Är man bered på att eventuelt få mycket längre till nära och kära...

När ni tänkt klart, så hoppas jag på att ni tar steget och flyttar (gärna längre än 1 till 2 år) Det är verkligen ett fantastisk liv att kunna åka skidor på vintern när man vill, men även att bo i fjällen på sommaren, vilket nästan är ännu bättre.
De flesta orterna i fjällen är trevliga, men på olika sätt, eftersom du är lärare är ni garanterat mer än välkomna med

Lycka till

En fundering är, varför vill man flytta med barn i den åldern i en till två år, känns lite taskigt mot dem att bryta upp två gånger på så kort tid, kan vara värt att fundera om sin egen egoism är värd mer än sina barns trygghet. Elakt, vet, men tänk iallafall tanken både en och två gånger. Tänk gärna tre gånger med när ni ändå är igång.

Men nog om det, det jag skulle kolla på om jag skulle flytta, är vad man kan göra när man inte åker skidor. Lite som att flytta till Stockholm bara för att gå på GrönaLund, tråkigt att vara där då de håller stängt om man inte har annat som drar.

Så något att tänka på är:
Är man beredd att bo i t.ex Kittelfjäll i maj, när allt är stängt
Har man koll på att många av de man ev kommer ungås med kanske försvinner under 6månader om året
Är man sugen på att umgås med inflyttade Stockholmare som har någon dröm att förverkliga sitt liv genom att instagrama en falsk bild på hur man har det
Kan man tänka sig att vara ensamma, kanske i många dagar till veckor
Är man bered att stå ut med turister 6-10 månader/år
Vad är man bered på att undvara restaurangbesök, biobesök och liknande
Är man bered på att eventuelt få mycket längre till nära och kära...

När ni tänkt klart, så hoppas jag på att ni tar steget och flyttar (gärna längre än 1 till 2 år) Det är verkligen ett fantastisk liv att kunna åka skidor på vintern när man vill, men även att bo i fjällen på sommaren, vilket nästan är ännu bättre.
De flesta orterna i fjällen är trevliga, men på olika sätt, eftersom du är lärare är ni garanterat mer än välkomna med

Lycka till
Ursäkta mig men varför svarar du i denna tråden över huvudtaget. Du har inte en aning om vilka vi är vart vi bor och hur vi lever våra liv utan du insinuerar absoluta sanningar om hur du tänker att folk är. Trist och lycka till med ditt eget liv.

zerode

Medlem
Ursäkta mig men varför svarar du i denna tråden över huvudtaget. Du har inte en aning om vilka vi är vart vi bor och hur vi lever våra liv utan du insinuerar absoluta sanningar om hur du tänker att folk är. Trist och lycka till med ditt eget liv.
Jag skrev verkligen inte för att vara elak, snarare tvärtom faktiskt
Bor på en skidort dit många vill flytta, och gör det, och därför ser jag även baksidan med att flytta
Så därför skrev jag det här inlägget

Tycker det är viktigt att de som flyttar faktiskt tänker både en och tre gånger som sagt, det är alldeles för många som prövar lyckan, och tyvärr får vi upp ett gäng varje år som tycker det är viktigare vad man lägger ut på instagram än hur deras barn har det, så man är livrädd att det kommer fler.
Så mitt inlägg är bara för att öppna ögonen genom provokation, det erkänner jag.

Men som jag oxå skrev, tar ni steget och trivs, så kommer ni får det underbart

mieevnice

Medlem
Jag är uppväxt i Sälen till och från då vi flyttade mellan Skåne och Dalarna med jämna perioder och det är absolut ingenting som varit jobbigt för mig när det varit dags att ”bryta upp”. Nu vet jag inte om ni är intresserade av Sälen men jag var nöjd med att gå i skolan där och bo där. Har ingen erfarenhet av hur lätt eller svårt det är att få jobb där året runt men min familj trivdes jättebra!

Nameless

Medlem
Jag skulle tro att det viktiga är att lyssna på barnen och höra vad de vill. Om barnen är lika tokiga som föräldrarna i skidåkning och verkligen vill flytta, då ser jag inte problemet.

AAD

Medlem
Tycker det är viktigt att de som flyttar faktiskt tänker både en och tre gånger som sagt, det är alldeles för många som prövar lyckan, och tyvärr får vi upp ett gäng varje år som tycker det är viktigare vad man lägger ut på instagram än hur deras barn har det, så man är livrädd att det kommer fler.
Så mitt inlägg är bara för att öppna ögonen genom provokation, det erkänner jag.

Låter som du möjligen bör fundera på en flytt själv för att slippa den oerhörda rädslan över att föräldrar instagrammar, hoppas det inte provocerar... ;)

Funderar ni på Engelberg så kan jag slå ett slag för Innsbruck som är en riktig stad med egen skidbacke i stan, sommarskidåkning i knutarna, jobbmöjligheter och int. skolor.
Ett möjligt alternativ till fjällen är Hälsingland med närhet till Järvsö som har året-om-verksamhet, mindre mygg och inte totalt isolerat från omvärlden!

simhall

Ny medlem
Vi gick i liknande tankar rätt länge och funderade på Idre, Vemdalen, Åre. Vår tanke var dock inte att flytta för något år utan permanent. Men vi kände att byliv skulle bli lite för begränsat. Dels lite kopplat till vad zerode skrev men även på grund av jobbmöjligheter samt aktivitetsutbud för barnen.

Så för oss föll valet på Östersund och flyttlasset gick i juni Visst, du har inte toppturer direkt utanför dörren men bra nära ändå. Och definitivt mycket närmare än vad vi hade i Sthlm. För oss är det tillräckligt nära till skidåkning, cykling, vandring samtidigt som man får fördelarna med en stad (nåja).

Våra barn är 8 och 10 år och de stormtrivs, har inte varit något ledset sen vi flyttade. Jag skulle säga att allt har blivit bättre för dem jämfört med innan.

Ursäkta mig men varför svarar du i denna tråden över huvudtaget. Du har inte en aning om vilka vi är vart vi bor och hur vi lever våra liv utan du insinuerar absoluta sanningar om hur du tänker att folk är. Trist och lycka till

med ditt eget liv.
Ok fattar men ditt inlägg blir oerhört negativt och du beskriver det som
Jag skrev verkligen inte för att vara elak, snarare tvärtom faktiskt
Bor på en skidort dit många vill flytta, och gör det, och därför ser jag även baksidan med att flytta
Så därför skrev jag det här inlägget

ok men jag har ingen som helst förståelse för att du i tråden sågar våra intentioner för att provocera utan att veta nånting om oss?det blir en väldigt tråkig ton.... eftersom dina beskrivningar då är menade att provocera ... om du hade velat vara positiv hade du kunnat fråga oss istället vad och hur vi tänkt med vår flytt och vart vi bor nu etc. Du beskriver också det som att barn endast är trygga om dom stannar där dom är och att det då är endast är en enskild miljö som gör barn trygga. Ett påstående helt utan belägg skulle jag som lärare påstå. det blir ju också verkligen negativt då du beskriver en mängd familjer utifrån dina egna förutfattade meningar. Tråden var menad som att vi skullefå kontakt med andra familjer som gjort liknande saker och då kan man dela erfarenheter och information för att kunna få stöd ochvideer i ett beslut som senare kan tas av oss.
det till för inte tråden något att diskutera hur du uppfattar hur andra människor lever sina liv på en skidort.
Allt gott!
Cc
Ps om du vill veta vilka vi är vi bor på en ö i skärgården utan broförbindelse och affärer etc. Vi brukar segla mycket om somrarna och uppskattar att vara tillsammans på äventyr.

Hej!

Åre är väl det "självklara" valet i Sverige. Har bott där en period (dock ingen familj), men lärt känna en del familjer med barn i olika åldrar. https://sofiabursjoo.se/allmant/flytta-till-are-guide-tips-och-svar-pa-fragor/ har sammanfattat en del grejer ganska bra tycker jag vad det kan innebära.

Kan ni tänka er att byta land (Norge) så kanske Oppdal eller Stranda kan vara något? Båda två fina skidorter med magisk natur omkring. Fördelen är också att det är "vanliga" små-städer som också råkar vara skidorter, vilket kanske kan underlätta i vissa sammanhang. Det blir nog flytt för oss till nån av de ställena framöver (från Trondheim).

Hoppas någon med mer "familje-input" kan svara. Lycka till!
Tack detta va bästa tipset 😊

larchii

Medlem
@cecilianen vad bra :) Om din man jobbar med IT och kan behålla sitt jobb så kan jag varmt rekommendera honom att sitta på House Be (Nu snackar vi Åre alltså). Finns även några "större" företag som ibland letar folk för anställning som sitter där. Och lärare behövs väl över allt tänker jag? Hoppas ni kommer fram till nåt bra!

Vi bor i Trysil Norge,vi började som säsongare och blev kvar och har efter det fått barn och stadgat oss här. Om vi blev tvingade att flytta till Sverige så skulle vi nog hamna i Funäsdalen, känns som ett mysigt ställe med lite "hype".

Trysil är ett litet eget samhälle som råkar ha Skandinaviens största anläggning som granne till byn. Vi kan gå med pjäxor hemifrån till närmaste lift och har valt det här livet över att åka på skidsemester.
Det finns mycket aktiviteter för barn, klubbverksamhet inom alpint, längd, hopp, park med mera. Topptursmijöet är inte så stort men det finns möjligheter om man har lust att komma utanför skidområdet.
På sommaren finns cykling, skogen, älven och allt man kan göra där.
Nära Sverige, nära Oslo, snart väldigt nära en flygplats, men det får man väll inte säga här =)

Känner till familjer som flyttat hit för att prova nått år men sen inte fått med sig barnen tillbaka =)

Anna_W

Ny medlem
Jag rekommenderar verkligen Funäsdalen. Här finns mycket fantastisk åkning, utför, på längden och topptursmöjligheter. Varje år flyttar familjer hit, både för nåt år och permanent. Om ni går in på nån facebooksida och efterlys familjer, finns nog många som har många bra tips. Ett plus med skolan, gondolen går från skolgården och används flitigt både skoltid och fritids.. Och att Funäs är stockholmifierad håller jag verkligen inte med om.. jag har bott här i 14 år och träffat på många männniskor från hela landet. Åre däremot är ett miniStockholm. Men det beror såklart helt på vad man är ute efter. Lycka till

Senast ändrad:

fransosen

Medlem
Ska ni till Norge så är ju Trysil ett lätt och trevligt alternativ, som Johan nämner.
Vill ni längre västerut så är Sogndal fint, med två små skidorter och massor med stora fjäll att åka på. Är bra stämning här med många som har flyttat hit för skidåkning, klättring och cykling plus att de lokala lever den livsstilen också. Jobb finns också, med IT-företag och skola, samt högskola.
Ett annat alternativ som är fint är Voss som har mycket av detsamma.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp