Vilken snowboard

TobbeTobbe

Ny medlem
Vilken snowboard
Hoppas få lite hjälp då jag tycker det är tid att skaffa ny snowboard.
Jag börjar närma mig 50, är 186cm lång, 100Kg tung och skostorlek 42,5.
Jag har väldigt liten erfarenhet av olika snowboard då det ända jag åkt på är en extreme xmc 164.
Det borde ha hänt lite med materialet på 17 år kan jag tycka..
Min åkstil har jag kanske fått p.g.a. brädan och det är mest carving i pisten. Kanske jag gör ett hopp ibland, men i så fall bara för att barnen tjatar. Jag är iaf fortfarande först ner ;-)
Har ni några förslag på ny bräda till mig?

Vilken snowboard
Lite det spåret jag var inne på från början, men sen började jag surfa runt och läste att den bara skulle vara roligt när det är nypistat och man kan stå på rejält.
När det är uppkört eller jag skall åka med min 11-åriga son så kommer den bara vara jobbig uppfattade jag det som.
Jag orkar nog inte stå på en hel dag längre, så det skall gå att slöåka på den, men det kanske inte är några problem?
En jobbarkompis rekommenderade mig burton custom eller custom x.

Vilken snowboard
Jones flagship tycker jag inte är några problem att slöåka på (och då åkte jag 164:an med mina 175cm/68kg), stranda brädorna kan jag inte uttala mig om då jag inte testat dem.

Jones aviator 164 kanske kan vara ett alternativ med. även mountain twin om du vill ha något mera lekfullt.

burton custom x tycker jag rekomenderas till alla nuförtiden, och är säkert en toppenbräda men personligen tycker jag burton är lite tråkigt :P

Senast ändrad:
Vilken snowboard
Tittade lite på specarna nu på Jones brädor och ser att de har bred midja.
Jag har på min nuvarande 24,5 vilket är på gränsen till för smalt. Tänkte att det kan öka lite, men att gå upp över 26 känns lite väl, fast jag egentligen inte har en aning då jag inte provat.
Tänker jag fel här?

Vilken snowboard
TobbeTobbe sa:
Jag har på min nuvarande 24,5 vilket är på gränsen till för smalt. Tänkte att det kan öka lite, men att gå upp över 26 känns lite väl, fast jag egentligen inte har en aning då jag inte provat.
Tänker jag fel här?
Jag tycker bred midja är skönt (kör nu på 26,5 med skostorlek på 41) lite "tyngre" från kant till kant men inget jag tycker stör åkningen, carva blir lättare iom man inte riskerar heel/toe drag ^_^

Vilken snowboard
TobbeTobbe sa:
Tänker jag fel här?
Jones Flagship är inte en speciellt bred bräda. Finns i wide modell också, men inte heller den är speciellt bred. Hade nog kollat på en Jones Explorer om jag varit i din sits, lite mer lekfull än flagshipen

Vilken snowboard
alla Jones brädor i rätt vikt-range hamnar över 26 i bredd och det är ju bredare än ”normalt” ändå. Även om jag inte tycker det gör något även för någon med skostorlek under 44 ^_^

Vilken snowboard
Ja flagship i 164 och 166 går ju ”endast” till 95kg. Inget jag tycker man ska stirra sig blind på, har man åkt en flagship så vet man att den är duktigt styv. Tobbetobbe kan med lätthet gå ner ända till 161 (om du vill gå kort) och brädan kommer hantera dina 100kg. Sen så kommer du från en 17 år gammal camber bräda, så tror även den längsta och bredaste flagshipen skulle kännas rapp och smidig. Enligt din beskrivning så tror jag fortfarande explorer är en bättre modell för dig, flagshipen vill gå hårt hela tiden.
Efter lite googling så verkar det som extrem xmc 164 mkt riktigt har längre running length (1320) än flagship 172 (1308).

Senast ändrad:
Vilken snowboard
Vad betyder runnig length?
I vilket fall är jag osäker på rocker eller annat än traditionell camber då jag provade en burtonbräda förra året som var en hybrid och den ville bara fotsätta svänga runt för mig. Ungefär som att jag fick kämpa för att inte göra konstanta 360 i backen. Kändes också som den var gjord av gummi. Men det var kanske jag som skulle gett den mer än ett åk, men det blev så för att jag provade nya boots samtidigt och ville testa dem med min egen bräda, så förra året blev det nya boots iaf.
Frågan är hur jobbigt/svårt det är att lära sig åka med ny profil eller om det är traditionell camber som gäller för mig?

Vilken snowboard
Runnig length är den effektiva kanten dvs stålkanten som tar i snön vid sväng :)

Både flagship, aviator och Explorer har camber under fötterna men tip och tail rocker som ger mindre effektiv kant men bättre flyt i puder och mindre risk till hugg. Du kommer knappt märka skillnad på en sån profil jmf med en hel camber

Senast ändrad:
Vilken snowboard
Det finns ju en massa alternativ :-)
Har mailat sgboards bl.a.

Skall till aplerna vecka 11 och skall se om jag kan hyra något jag kan prova då.
Lär inte bli mer än 4 skiddagar innan dess så jag hoppas min gamla trotjänare håller ihop dessa dagar.
Tackar för alla svaren och fortsätt gärna!

Vilken snowboard
Ligger med ett stort leende efter första dagen med Cheater 177 från Stranda Snowboards! Wow! Jag har åkt bräda sen 1992. Väger 100 kg och detta var en helt unik upplevelse och då var förhållandena långt från perfekta. SurfStyle Snowboarding med fart och snabbhet!

Vilken snowboard
NiklasAxelsson sa:
Ligger med ett stort leende efter första dagen med Cheater 177 från Stranda Snowboards! Wow! Jag har åkt bräda sen 1992. Väger 100 kg och detta var en helt unik upplevelse och då var förhållandena långt från perfekta. SurfStyle Snowboarding med fart och snabbhet!
Låter trevligt!
Har du någon uppfatting om hur den skulle vara för att bara sladda runt lite i pisten?
En gammal gubbe behöver vila sig emellanåt annars blir det en vurpa ;-)

Vilken snowboard
Det är det där med midjan som jag grunnar mycket på och om det kommer kräva mer muskelstyrka med bred midja utan att det ger något tillbaka när jag åker i pisten?

Vilken snowboard
Samma eller möjligtvis lite svårare att få rena carving skär(i flacka backar) skulle jag säga. Men du kan använda dig av en större kantvinkel med en bredare bräda. Fötterna sticker ut mindre helt enkelt. Kör du mycket på skär och med stora kantvinklar eller i branta backar(stor naturligkantvinkel) så är en lite bredare bräda att föredra. Sladdar man runt i pisten så kan det väl vara gött att det går fort från kant till kant. Själv har jag storlek 39 och skulle inte gå under normalbredd oftast midwide -wide pga risk för toe/heeldrag.

Senast ändrad:
Vilken snowboard
Vilken snowboard
Jag har en Jones Flagship 169W. 187cm, 106kg, 45sko. Tycker den är precis lagom bred. Går att lägga ner på carve men går över kant till kant fint. Och det går att bomba på i 100 blås utan att brädan börjar fladdra. Du släpper gasen innan brädan gör det.

Att den bara skulle hantera pist, vem har hittat på det? Jag körde en vecka i midjedjupt japanpuder och jag hade inte bytt den mot något annat.

Vilken snowboard
NiklasAxelsson sa:
Tack för tipset :) Tyckte deras brädor verkar klart intressanta. Har kollat runt lite på ny freeride/allmountainbräda och det är ju alltid kul att supporta en lokal tillverkare :)

Blir då isf en Stranda Shorty, då jag vill ha en som är lite mer anpassad för skogsåkning och lite mer lättmanövrerad :)

Vilken snowboard
TobbeTobbe sa:
NiklasAxelsson sa:
Låter trevligt!
Har du någon uppfatting om hur den skulle vara för att bara sladda runt lite i pisten?
En gammal gubbe behöver vila sig emellanåt annars blir det en vurpa ;-)
För att vara så lång så är den snabb och följsam.... idag åkte jag is-före hela dagen i St Anton och det gick utmärkt att gubbsladda också framåt eftermiddagen när haf blev trött...innan tröttheten slog till kände jag mig som en kung i pisten igen...Jag är själv 47 år och bäst före datumet gick nog ut för ett par år sedan

Vilken snowboard
Du gör det inte lättare för mig Niklas, Du skulle svarat att den högg som fan om du inte är på din vakt eller hållerr skäret så jag kunde bortföra den från min lista. Nu blev det tvärtom och den seglade högt upp.

Vilken snowboard
En fråga Niklas:Om barnen tjatar som fan och man får för sig att man skall göra sig till: Åker in för ett hopp, tänker trycka till som fan och göra värsta tricket(typ en grabb)), men ångrar sig i sista sekund och inte trycker till utan istället åker rätt ut och gör en 180. Är man rökt i landningen då?
Egentligen kanske det skulle vara bra, för då har jag något att skylla på......jag kan men denna snowboarden går det inte med ;-)

Vilken snowboard
TobbeTobbe sa:
En fråga Niklas:Om barnen tjatar som fan och man får för sig att man skall göra sig till: Åker in för ett hopp, tänker trycka till som fan och göra värsta tricket(typ en grabb)), men ångrar sig i sista sekund och inte trycker till utan istället åker rätt ut och gör en 180. Är man rökt i landningen då?
Egentligen kanske det skulle vara bra, för då har jag något att skylla på......jag kan men denna snowboarden går det inte med ;-)
Just det skulle jag nog inte rekommendera ?.... om du inte snyggt landar och gör en Wheely .... men du kommer vara för upptagen att impa på barnen med backens snyggaste surfstyle carving.... surf-pappa!

Vilken snowboard
NiklasAxelsson sa:
TobbeTobbe sa:
Just det skulle jag nog inte rekommendera ?.... om du inte snyggt landar och gör en Wheely .... men du kommer vara för upptagen att impa på barnen med backens snyggaste surfstyle carving.... surf-pappa!
Jag har gjort 180 med cheater och kört lite switch, det är inga problem alls. Långt ifrån optimalt men absolut inte omöjligt. Däremot skulle jag inte välja den som min enda bräda.

Ingen cheater men tycker filmen nedan kan inspirera lite både till carving och till switch åkning med något som inte är truetwin. Oftast är det inte brädan som blir begränsningen utan åkaren.... =)

Senast ändrad:
Vilken snowboard
[quote
Jag har gjort 180 med cheater och kört lite switch, det är inga problem alls. Långt ifrån optimalt men absolut inte omöjligt. Däremot skulle jag inte välja den som min enda bräda.

Ingen cheater men tycker filmen nedan kan inspirera lite både till carving och till switch åkning med något som inte är truetwin. Oftast är det inte brädan som blir begränsningen utan åkaren.... =)
/quote]
haha....det där ser ju ut som när jag åker.
Första hoppet skulle jag nog fixa, om än inte lika stiligt,, men sen vaknar jag med filten i örat.
Min nuvarande bräda upplevde jag inte som snäll från början, men har lärt mig att glida runt med den samt slappna av på transporten och låta den ha sitt eget liv. Jag vet var gränsen går med den. Även lite switch fungerar men den känns definitivt inte gjord för det.
Visst är det åkaren som sätter gränsen, det har min granne som kör en bräda som är flat och soft flex visat mig. Han carvar ändå bättre och så gott som lika fort som mig.
Men jag vill helst ha en bräda som gör hela jobbet för mig ;-)

Vilken snowboard
Tänkte bara återkoppla lite hur jag upplever den Burton Custom 162 som jag hyrt(helt ny).
Den är fartstabil och lättåkt. Den är lätt att hoppa med och landa. Lättmanövrerad överlag. Känns verkligen som en alroundbräda. Dock blir jag lite besviken över att det inte är större skillnad mot min 17 år gamla bräda. Min bräda är lättare att hålla skäret med medans den nya är betydligt enklare att landa med. I övrigt ger jag dem samma betyg.
Jag behåller hellre min gamla än en Burton Custom.
Just midjans skillnad i bredd märker jag inte.
Tror ni sg soul har bättre kantgrepp?

Vilken snowboard
Är det en Custom flying v du kört? Hade själv en sån för ett par år sen och hatade den. Alla brädor jag åkt och ägt sen jag tog upp snowboardåkning igen har haft bättre kantgrepp än customen jag hade.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp