Vilken transceiver ska jag köpa?

moijeski

Medlem
Säsongen närmare sig och efter att nu ha rehabbat korsband i ett halvår tycker jag att jag är berättigad köpa nån utrustning.
En ny transcevier ligger ganska högt upp på villhöver listande prylar.
Har försökt läsa in mig lite vilken men det är svårt. Med mina skiddagar per år behöver det inte vara en värsting, men den får gärna fungera. Läs: helst ingen för 4 papp.
Har någon nått att säga om:
Pieps powder BT?
Mammut Barryvox 2 Avalanche beacon?
Black Diamond Bd Recon X Beacon?
Eller nått annat alternativ?

Senast ändrad:
Mammut är nog europeiskkavalitet vad jag förstår. Ifjol verkade de haft nått strul och återkallade vissa modeller för nån uppdatering, men tänker väl att det väl är fixat nu(?)
Sen finns det ju många modeller startande från ca 2700, men ”klarar man sig” med de billigaste tex https://www.bergzeit.se/p/mammut-barryvox-avalanche-beacon/5026514/#itemId=5026514-003
Sen vet jag givetvis att detta kan vara ens livförsäkring och så vidare, men jag behöver ingen sändare med en massa lull-lull som klarar sig för åkning på månens baksida and what not.
Piepsen jag nämnde är förmånligast, så om nån vet nått om den shoot

Hur är det med storlek på de och vilken har bäst sele? Har för mig att @Kalle_Luzern sa något om att Mammut gjort om sin!?
Ja, ny sele till den nya modellen, bättre än den till förra versionen! (y) Kanske tom bättre än den till Element/Pulse, men rätt likvärdiga.

Mammut är nog europeiskkavalitet vad jag förstår. Ifjol verkade de haft nått strul och återkallade vissa modeller för nån uppdatering, men tänker väl att det väl är fixat nu(?)
Sen finns det ju många modeller startande från ca 2700, men ”klarar man sig” med de billigaste tex https://www.bergzeit.se/p/mammut-barryvox-avalanche-beacon/5026514/#itemId=5026514-003
Sen vet jag givetvis att detta kan vara ens livförsäkring och så vidare, men jag behöver ingen sändare med en massa lull-lull som klarar sig för åkning på månens baksida and what not.
Piepsen jag nämnde är förmånligast, så om nån vet nått om den shoot
Ja, alla Mammut ska vara ok nu. Firmware uppdatering funkar också bra med appen.

Kör du med screen protector? En del verkar tycka att det är lätt att repa skärmen. Beställde precis Barryvox 2 så funderar på om man ska köpa till det.
Nej, har jag inte. Jag har den i selen, då är skärmen skyddad. Om du tänkt ha den skramlandes i någon ficka kanske screen protector är bra att ha.
Känns som ett icke problem om man bär den som rekommenderat till vardags och svårt att se hur man lyckas repa skärmen om man tränar med den.

Här har vi ett test där man testat lavinsändarna
Jag läste testet och en följdfråga poppade upp i knoppen.

Skiljer sig Transorna på sättet/effekten eller någon annan faktor hur de sänder?

Alltså, ger den ena eller den andra offret någon större chans att bli hittad, eller bli hittad snabbare, tack vare "bättre" sändning?

Har kanske @centralbyrakraten eller någon annan insatt några kloka ord avseende detta?

Jag läste testet och en följdfråga poppade upp i knoppen.

Skiljer sig Transorna på sättet/effekten eller någon annan faktor hur de sänder?

Alltså, ger den ena eller den andra offret någon större chans att bli hittad, eller bli hittad snabbare, tack vare "bättre" sändning?

Har kanske @centralbyrakraten eller någon annan insatt några kloka ord avseende detta?
Ja Ortovox använder ett system som de kallar för smart antenna system. transceivern känner av sin position och väljer att sända från den antenn som har den mest horisontella position. för att på så vis undvika problem med falska min och max på snöytan. ett problem som knappt längre finns i och med en tredje antenn men ändå..

Pieps IPS störnings skydd känner av ev. störningar i sändmiljön och ökar på sändningseffekten i händelse av störning. En funktion som enligt vissa tillverkare går i strid med tillverknings normen för lavinsändare då den påverkar batteri livslängden.

Senast ändrad:
Ja Ortovox använder ett system som de kallar för smart antenna system. transceivern känner av sin position och väljer att sända från den antenn som harden mest horisontella position. för att på så vis undvika problem med falska min och max på snöytan. ett problem som knappt längre finns i och med en tredje antenn men ändå..
Sant, men det finns en intressant nyans: fysisk längd i en antenn. Den längsta antennen har mer effekt och därför alltid bäst räckvidd. När smart antenna byter till en kortare antenn för att signalen ska ligga horisontellt, blir träffbilden för sökaren bättre, men den totala räckvidden minskar.

Sant, men det finns en intressant nyans: fysisk längd i en antenn. Den längsta antennen har mer effekt och därför alltid bäst räckvidd. När smart antenna byter till en nmen den totala räckvidden minskar.
nu tror jag att Ortvox tänkt på detta och gjort X och Y antennerna identiska. Men Jag kan kontrollmäta, samt räkna antal lindningar runt antennerna. Jag gör det i helgen och återkommer.

Tyvärr använder orto
Sant, men det finns en intressant nyans: fysisk längd i en antenn. Den längsta antennen har mer effekt och därför alltid bäst räckvidd. När smart antenna byter till en kortare antenn för att signalen ska ligga horisontellt, blir träffbilden för sökaren bättre, men den totala räckvidden minskar.
Jag misslyckades med att öppna Diract transceivern eftersom de använder skruvar med ett särskilt skruvhuvud därför kontaktade jag min kontakt på Ortovox och frågade istället. här kommer hans svar direct klippt från mejlet:

"I was in contact with our developers to receive the proper answer: due to the limited space inside a beacon the x and y antenna are slightly different in size and numbers of coils. That’s common with most of the beacons of all brands."

Hoppas ni är nöjda med svaret.
Mårten

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp