Vilken turbindning ska man ha?

Den du kan hitta till bäst pris.

Hur är det förresten, kan de nya guardians användas med en "riktig" tursula, eller är de begränsade till den där salomon-specifika mnc eller vad det heter? Det skulle kunna spela in. Men annars den du får till bäst pris.

Jag har kört mycket på både Markers och Salomons freerideturare. Jag föredrar Marker Duke och Baron. De har en bättre konstruktion framförallt i bakdelens kontaktpunkter ner i skidan och glappar därmed mindre och ger en direktare känsla. Nackdelen med Marker är den ovanligt låga rampvinkeln, vilket kan ta några dagar att vänja sig vid och det faktum att man inte kan skifta till gåläge utan att först kliva ur helt.

Även fasthållningsmässigt vinner Marker i min bok, främst i aspekten elasticitet i häldelen, men Guardian är inte långt efter och fungerar bra den med när det gäller den biten. Det är noga med förspänning och snö under hälen, men gör man rätt där funkar det.

För mig faller Guardian främst på häldelens bottenplatta som sagt. Det är en rent ut sagt idiotisk konstruktion ur vridstyvhetssynpunkt OCH ur glappsynpunkt. Det minsta slitage (som är oundvikligt pga extremt små kontaktytor och metall mot metall) leder till rejält glapp. Samtidigt är bredden på infästningen smal nog att få rum på en längdskida helt i onödan och därmed ger det inte bara glapp utan ökad belastning på fronten som får stå för större delen av kraftöverföringen. Guardian är i det avseendet en modern variant av gamla goda Diamir Freeride. Det som framförallt stör mig är hur enkelt det hade varit att göra det annorlunda om de hade tänkt rätt från början, eller åtminstone någon gång under test- och konstruktionsperioden. Jag undviker produkter där det tar mig en minut att se hur den borde ha gjorts för att bli rejält mycket bättre första gången jag ser den. Sägas bör att Guardian är så kraftigt byggd så att det fungerar någorlunda ändå, men räkna inte med någon direkthet efter ett antal skiddagar när glappet börjar träda in.

Ta dig en funderare dessutom på vad du behöver i DIN. Ska man gå uppför och inte kör på mer än 11,5 någonstans är Baron ett bättre val än Duke. Samma grundkonstruktion, i praktiken lika hållbar (de delar som är utbytta mot plast är inte de som oftast går sönder på Duke) och klart lättare.

Senast ändrad:
MnO sa:
Jag har kört mycket på både Markers och Salomons freerideturare. Jag föredrar Marker Duke och Baron. De har en bättre konstruktion framförallt i bakdelens kontaktpunkter ner i skidan och glappar därmed mindre och ger en direktare känsla. Nackdelen med Marker är den ovanligt låga rampvinkeln, vilket kan ta några dagar att vänja sig vid och det faktum att man inte kan skifta till gåläge utan att först kliva ur helt.

Även fasthållningsmässigt vinner Marker i min bok, främst i aspekten elasticitet i häldelen, men Guardian är inte långt efter och fungerar bra den med när det gäller den biten. Det är noga med förspänning och snö under hälen, men gör man rätt där funkar det.

För mig faller Guardian främst på häldelens bottenplatta som sagt. Det är en rent ut sagt idiotisk konstruktion ur vridstyvhetssynpunkt OCH ur glappsynpunkt. Det minsta slitage (som är oundvikligt pga extremt små kontaktytor och metall mot metall) leder till rejält glapp. Samtidigt är bredden på infästningen smal nog att få rum på en längdskida helt i onödan och därmed ger det inte bara glapp utan ökad belastning på fronten som får stå för större delen av kraftöverföringen. Guardian är i det avseendet en modern variant av gamla goda Diamir Freeride. Det som framförallt stör mig är hur enkelt det hade varit att göra det annorlunda om de hade tänkt rätt från början, eller åtminstone någon gång under test- och konstruktionsperioden. Jag undviker produkter där det tar mig en minut att se hur den borde ha gjorts för att bli rejält mycket bättre första gången jag ser den. Sägas bör att Guardian är så kraftigt byggd så att det fungerar bra ändå, men räkna inte med någon direkthet efter ett antal skiddagar när glappet börjar träda in.

Ta dig en funderare dessutom på vad du behöver i DIN. Ska man gå uppför och inte kör på mer än 11,5 någonstans är Baron ett bättre val än Duke. Samma grundkonstruktion, i praktiken lika hållbar (de delar som är utbytta mot plast är inte de som oftast går sönder på Duke) och klart lättare.
+1 samt att dom har en tendens att gå av på mitten.

Själv hade jag inte gått nära en guardian. Mitt par duke går dock fortfarande starkt efter 4 säsonger och flera hundra dagar.

Är också super nöjd med mina 3 säsonger gamla duke. Åkt minst 500timmar på dem. Blandat pist/offpist. Håller fortfarande och då har jag inte varit det minsta "snäll eller försiktig" med dom. Så kvaliteten är super och tvivlar på att jag inte klarar mig i år också. (Dock så har den ena börjat glappa minimalt framtill)

Senast ändrad:
Jag har löst glappet i bakdelen på mina Duke, genom att droppa lite P-tex på kontaktpunkterna och fila in det. man måste vara noga vid monteringen av plattorna så att det inte tränger upp för mycket lim mellan fästplatta och skida, då spräcker man snart plattorna.

havreboll sa:
+1 samt att dom har en tendens att gå av på mitten.

Själv hade jag inte gått nära en guardian. Mitt par duke går dock fortfarande starkt efter 4 säsonger och flera hundra dagar.
Det är en viktig punkt som jag missade. Kopplingen mellan metallarmarna och tådelen är en svag punkt. Det kan vara lätt att förledas att tro att Guardian är bättre eftersom den har armar under foten av metall. Men det är relativt skör aluminium som inte tål flexande och dessutom sitter de endast nitade ihop med plastdelen med en kontaktyta som är väl kort. Också det en konstruktion som orsakar ett mått av undran över hur dom egentligen tänkte. Markers helplastram är avsevärt tåligare eftersom den tillåter flex och inte har några materialväxlingar som är bristfälligt lösta.

Jag har en första generationens Duke som jag renoverade med nya bottenplattor förra året. Den ser bedrövlig ut efter mängder av åkdagar, men fungerar fortfarande lika bra som när den var ny. Lite glapp finns, men inte så att det stör.

Adrenalin funkar fint, passformen är så tight att det skal mycket till innan man får samma problem som på Guardian. Själv har jag haft mer problem med glappande Duke än glapp i Guardian.
Det är väl mest om du skal gå mycket som det kan börja bli glapp i Adrenalin. Men man köper väl inte en sån bindning om man skal gå massor :)

AlexanderLindau sa:
RWD sa:
AlexanderLindau sa:
Löste ut i en vurpa, inget utöver de vanliga. Sen va framdelen kapputt o glappade
Har ett par Nya Guardian som jag funderade på på att sälja, men kanske ska behålla dem då i fall Duken pajar ?
Haha, får ju hoppas jag hade fabriksfel! De sa iallafall säljaren, för övrigt fungerar dom felfritt
????
Vet du vad det var som gick sönder i tådelen?

RWD sa:
AlexanderLindau sa:
RWD sa:
Har ett par Nya Guardian som jag funderade på på att sälja, men kanske ska behålla dem då i fall Duken pajar ?
Haha, får ju hoppas jag hade fabriksfel! De sa iallafall säljaren, för övrigt fungerar dom felfritt
????
Vet du vad det var som gick sönder i tådelen?
Inte en aning! Men enligt säljaren hade jag extrem otur bara, han hade aldrig sett något liknande

Efter ca 50dagars åkning gav bindningen upp... Hmmm, skeptisk. Jag och kompisen köpte samtidigt, kanske är en tidsfråga innan min ger upp också?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp