klassy
Aktiv medlem
Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)
Skiljer sig tådelen mellan Radical 2.0 och Beast 14, isåfall hur och är det till det sämre?Vattendroppe sa:Kingpin har jag bara åkt i två dagar, släppte omotiverat mest hela tiden när det var isigt och slagigt. Klart större problem än vad jag hade i exakt samma underlag typ 20 minuter tidigare på mina egna skidor med en gammal dynafitbindning på (och då var kingpin-skidan dessutom betydligt smalare). Techbindningar har jag mer än 300 åkdagar på totalt, så det skulle vara märkligt om det berodde på användarfel.cookiedough sa:Rätt så irrelevant är filmen eftersom han kör med dom låsta ja.Vattendroppe sa:Så filmen är alltså helt irrelevant? Killen kunde lika gärna åkt med pjäxan fastbultad i skidan.
Min erfarenhet av kingpin är snarare att den är mer benägen att släppa omotiverat än dynafit radical 1.0. Och faktum kvarstår kring kingpin, problem med tjuvsläpp kommer från tådelens konstruktion och brist på elasticitet. En konstruktion som är fundamentalt oförändrad till kingpin.
Konstigt att du har upplevt sådana skillnader mot mina erfarenheter då jag inte har haft mer problem med tjuvsläpp på dom än på andra "vanliga" bindningar. Hur många dagar har du åkt på dina kingpin och när släpper den omotiverat för dig?
Nej, om du är orolig för tjuvlös men vill ha tech, gå på dynafit med 2.0-tå (eller beast 16) eller Vipec. Tyvärr har jag aldrig testat något av dem och kan inte ge någon jämförelse själv. Skulle jag vilja råda bot på det problemet själv skulle jag i dagsläget satsa på Vipec. Kingpin löser potentiellt andra problem som folk upplever med tech, men inte tjuvsläpp.
(För OP tycker jag fortfarande personligen att en rambindning verkar som rätt väg att gå dock.)
Men alla här förespråkar ju att skidorna ska vara lätta, varför kommer rambindningar vara bättre då?