Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)

Vattendroppe sa:
cookiedough sa:
Vattendroppe sa:
Så filmen är alltså helt irrelevant? Killen kunde lika gärna åkt med pjäxan fastbultad i skidan.

Min erfarenhet av kingpin är snarare att den är mer benägen att släppa omotiverat än dynafit radical 1.0. Och faktum kvarstår kring kingpin, problem med tjuvsläpp kommer från tådelens konstruktion och brist på elasticitet. En konstruktion som är fundamentalt oförändrad till kingpin.
Rätt så irrelevant är filmen eftersom han kör med dom låsta ja.

Konstigt att du har upplevt sådana skillnader mot mina erfarenheter då jag inte har haft mer problem med tjuvsläpp på dom än på andra "vanliga" bindningar. Hur många dagar har du åkt på dina kingpin och när släpper den omotiverat för dig?
Kingpin har jag bara åkt i två dagar, släppte omotiverat mest hela tiden när det var isigt och slagigt. Klart större problem än vad jag hade i exakt samma underlag typ 20 minuter tidigare på mina egna skidor med en gammal dynafitbindning på (och då var kingpin-skidan dessutom betydligt smalare). Techbindningar har jag mer än 300 åkdagar på totalt, så det skulle vara märkligt om det berodde på användarfel.

Nej, om du är orolig för tjuvlös men vill ha tech, gå på dynafit med 2.0-tå (eller beast 16) eller Vipec. Tyvärr har jag aldrig testat något av dem och kan inte ge någon jämförelse själv. Skulle jag vilja råda bot på det problemet själv skulle jag i dagsläget satsa på Vipec. Kingpin löser potentiellt andra problem som folk upplever med tech, men inte tjuvsläpp.

(För OP tycker jag fortfarande personligen att en rambindning verkar som rätt väg att gå dock.)
Skiljer sig tådelen mellan Radical 2.0 och Beast 14, isåfall hur och är det till det sämre?

Men alla här förespråkar ju att skidorna ska vara lätta, varför kommer rambindningar vara bättre då?

Tack alla för era grymma svar och diskussioner, och ett speciellt stort tack till MnO för dig gedigna review av rambindingarna från Marker!

Ser fram emot mer diskussioner tills jag har bestämt mig och lagt en beställning!

klassy sa:
Vattendroppe sa:
cookiedough sa:
Rätt så irrelevant är filmen eftersom han kör med dom låsta ja.

Konstigt att du har upplevt sådana skillnader mot mina erfarenheter då jag inte har haft mer problem med tjuvsläpp på dom än på andra "vanliga" bindningar. Hur många dagar har du åkt på dina kingpin och när släpper den omotiverat för dig?
Kingpin har jag bara åkt i två dagar, släppte omotiverat mest hela tiden när det var isigt och slagigt. Klart större problem än vad jag hade i exakt samma underlag typ 20 minuter tidigare på mina egna skidor med en gammal dynafitbindning på (och då var kingpin-skidan dessutom betydligt smalare). Techbindningar har jag mer än 300 åkdagar på totalt, så det skulle vara märkligt om det berodde på användarfel.

Nej, om du är orolig för tjuvlös men vill ha tech, gå på dynafit med 2.0-tå (eller beast 16) eller Vipec. Tyvärr har jag aldrig testat något av dem och kan inte ge någon jämförelse själv. Skulle jag vilja råda bot på det problemet själv skulle jag i dagsläget satsa på Vipec. Kingpin löser potentiellt andra problem som folk upplever med tech, men inte tjuvsläpp.

(För OP tycker jag fortfarande personligen att en rambindning verkar som rätt väg att gå dock.)
Skiljer sig tådelen mellan Radical 2.0 och Beast 14, isåfall hur och är det till det sämre?

Men alla här förespråkar ju att skidorna ska vara lätta, varför kommer rambindningar vara bättre då?
Det är samma tådel på beast 14 och radical 2.0.

Lätta skidor (eller skidor med låg svängvikt) är mer agila och kvickare än skidor med mycket massa, men en tyngre skida kommer vara mer benägen att hålla sitt spår. En skidas vikt påverkar inte bara hur jobbig den är att släpa med sig!

Vattendroppe sa:
klassy sa:
Vattendroppe sa:

Det är samma tådel på beast 14 och radical 2.0.

Lätta skidor (eller skidor med låg svängvikt) är mer agila och kvickare än skidor med mycket massa, men en tyngre skida kommer vara mer benägen att hålla sitt spår. En skidas vikt påverkar inte bara hur jobbig den är att släpa med sig!
Okej, perfa!

Om nu de bra tech-bindningarna presterar lika bra på som alpina bindningar, varför förespråkar vissa ändå de tunga rambindningarna?

Valet står nu mellan Dynafit Beast 14 och Marker Duke, men fördel till Beast just nu.

klassy sa:
...
Om nu de bra tech-bindningarna presterar lika bra på som alpina bindningar, varför förespråkar vissa ändå de tunga rambindningarna?

...
De presterar lika bra när du åker (om du inte rejsar eller droppar 15-metersklippor till platt). De presterar sämre runt om.

Rambindningar är:
1. Billigare.
2. Enklare kliva i och ur.
3. Mindre känsliga för slarvigt istigande.
4. Det är fler som åker alpinbindningar, så du kan lättare låna polares skidor / testa på skidtestardagar.
5. Det finns fler pjäxor att välja på.

På måndag smäller det!

Jag kommer köpa:
Dynafit Beast 14
Salomon Tech Soles

Kanske:
Quiverkillers

Jag har valt dessa produkter delvis för att jag vill testa något nytt, och inte åka på det gamla vanliga man har åkt på i 18 år.
Jag är riktigt taggad att börja topptura heldagsturer, som både träning och som äventyr.
Då passar ju Beast 14 perfekt för mig eftersom det ändå är en bindning som man kan åka på i liftburen åkning!

@klassy good for you och grattis. Har följt den här tråden från början och även försökt ge mina 0.5 där jag kan. Kul att du har bestämt dig. Tror inte du kommer bli besviken på Beast 14. Vilka skidor ska få dessa skönheter monterade på sig..?

The-Geb sa:
@klassy good for you och grattis. Har följt den här tråden från början och även försökt ge mina 0.5 där jag kan. Kul att du har bestämt dig. Tror inte du kommer bli besviken på Beast 14. Vilka skidor ska få dessa skönheter monterade på sig..?
Tack tack!

Jag kommer montera dessa på ett par Rossignol Soul 7, med quiverkillers, så att jag kan använda mina FKS 140 om jag känner att Beast 14 inte kommer kunna leverera och jag vet att jag inte kommer behöva tura.

Då var det beställt!

Tack allesammans för hjälpen, och så får vi hoppas att denna tråd kommer till hjälp för någon annan i bindningsjungeln!

So long shredders!

Tillbaka
Topp