Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)

Säkert redan nämnts i denna långa tråd men varför inte köra med gänginsatser/quiver killers och skifta mellan vanlig- och techbindning efter behov

Beast 14 är ju så sablarns dyra bara.

Skulle det funka med billigare bindningar såsom, Kingpin och Radical 2.0 FT?

Beast 14: 5900kr (4900 + 1000)
Radical 2 FT: 5100kr (4100 + 1000)
Kingpin: 4700kr (3700kr + 1000)
Duke: 2700kr
F12 Tour: 2300kr
Baron: 2100kr

(+1000kr är för sulorna)

Urgh.. Blir ju rätt dyrt alltså. Kan ju köpa nya skidor för dom pengarna

Always-Sunny sa:
Säkert redan nämnts i denna långa tråd men varför inte köra med gänginsatser/quiver killers och skifta mellan vanlig- och techbindning efter behov
Detta har inte nämnts.
Just nu handlar det ju om ekonomi, men detta kanske kan vara ett alternativ då jag redan har ett bar alpin-bindningar jag är fett nöjd med.
Hade du då tänkt att jag skulle köpa mig billiga tech-bindningar för de dagarna jag ska tura?

Hade ju helst haft en bindning för allt, visst förstår jag att den inte kan vara bäst på allt, men hade varit gött.

Hasse_Lindborg sa:
Konstigt att Dynafit räcker till Hojji om den är så dålig ;)

Nä men som en god vän i Schweiz sa. Hårdare fjädrar är för sämre teknik så man sitter kvar i skidan om man står fel i landningarna, i pisten om det blir slagit och så vidare...
Det ligger ju väldigt mycket i det där som folk kanske inte alltid tänker på.

Ju bättre teknik/styrka/kontroll man har desto "mjukare" klarar man av att åka och kan undvika okontrollerade slag även fast man åker aggressivt.

Man känner ju direkt när benen tar slut att tekniken faller fort. Då blir det mycket mer belastning på bindningarna än när orken finns där. Man känner sig som en ninja över alla hinder och kan ha bindningarna på 3 utan dramatik.

klassy sa:
Always-Sunny sa:
Detta har inte nämnts.
Just nu handlar det ju om ekonomi, men detta kanske kan vara ett alternativ då jag redan har ett bar alpin-bindningar jag är fett nöjd med.
Hade du då tänkt att jag skulle köpa mig billiga tech-bindningar för de dagarna jag ska tura?

Hade ju helst haft en bindning för allt, visst förstår jag att den inte kan vara bäst på allt, men hade varit gött.
Eftersom grundtanken är att du ska knata rätt lite tycker jag din tanke med rambindning är rätt. Jag går själv blytungt med vanlig pjuck, kraftig rambindning och breda lagg vilket funkar helt ok om du är i hyfsad form och anpassar farten. Men eftersom du redan har tech-pjäxor (om du byter sula) blir merkostnaden "bara" diffen mellan tech-bindning + quiver killers jmf med rambindning. Ledsen att jag gav dig ännu ett alternativ ;) men kan vara värt att fundera på...
Lycka till!

Always-Sunny sa:
klassy sa:
Always-Sunny sa:
Detta har inte nämnts.

Eftersom grundtanken är att du ska knata rätt lite tycker jag din tanke med rambindning är rätt. Jag går själv blytungt med vanlig pjuck, kraftig rambindning och breda lagg vilket funkar helt ok om du är i hyfsad form och anpassar farten. Men eftersom du redan har tech-pjäxor (om du byter sula) blir merkostnaden "bara" diffen mellan tech-bindning + quiver killers jmf med rambindning. Ledsen att jag gav dig ännu ett alternativ ;) men kan vara värt att fundera på...
Lycka till!
Vad är hyfsad form då?
Jag är van att bära tungt och gå långt eftersom jag jobbar i Försvarsmakten och en vanlig dag springer jag milen på 45min.

Quiver killers är alltså ett sätt att snabbt byta bindningar?
Är detta nödvändigt då jag kommer ha med mig ett par carvingskidor och mina 108 under foot till Kanada?

klassy sa:
Always-Sunny sa:
klassy sa:
Detta har inte nämnts.

Lycka till!
Vad är hyfsad form då?
Jag är van att bära tungt och gå långt eftersom jag jobbar i Försvarsmakten och en vanlig dag springer jag milen på 45min.

Quiver killers är alltså ett sätt att snabbt byta bindningar?
Är detta nödvändigt då jag kommer ha med mig ett par carvingskidor och mina 108 under foot till Kanada?
Då är du säkerligen i god form!
Ja med quiver killers kan du hyfsat enkelt byta bindning då du monterar metallgängor i skidorna för t ex vanliga och tech-bindning. Men nödvändigt, nej. Som jag skrev tidigare tycker jag rambindning låter sunt, men om du tror att turande kommer att bli din grej kan det vara en vettig lösning med quiver killers isf fler par skidor.
Själv kör jag kanske 90% liftburen op så svårt att motivera tech, men nästa pjäxa blir nog som dina så hyr jag skidor dom få gångerna jag ska ut och knata

@klassy
Din form är i direkt relation till dina kamrater ... den är inte absolut. Går du ensam kan du naturligtvis knata på i ditt eget tempo med rambindning och fetingar som väger in på 8 kg paret. Men har du kompisar som är lika vältränade som du och har tech och skidor som väger in på 4 kg paret får du kämpa hårt! :-)

För övrigt använder de flesta Quiver Killers för att använda en och samma bindning på flera par skidor och undantagsvis det omvända. Fördelen är att du inte behöver investera i nya dyra bindningar för alla dina skidor och att det blir betydligt enklare att frakta om det inte sitter bindningar på varje par skidor.

Personligen skulle jag gå på Radical 2 FT eller Kingpin 13. Känner du mer för Beast 14 kan du i alla fall få den för strax under 4 000 kr här https://shop.epictv.com/en/products...e_price_amount_decimal_asc_1&view_mode=list&f[0]=field_brand%3A204

/MM

Sulorna fanns ju på epictv för endast 600kr också!
Kanske blir ett Beast 14 köp ändå..

Beast,? Kolla in Vipec 12 istället, en tech bindning som har en tådel som är elastisk, lätt samt säker vid slagig pist och billigare.

De flesta åsikterna är ju redan yttrade i tråden men jag kan bidra med lite egna åsikter då jag gjort just denna resa. Åkte tidigare på F12 Tour och hade stora problem. Betade av tre bindningar och det var olika saker som gick sönder varje gång. Det sista paret hade jag bra prestanda i, äntligen få tjuvlösningar. Där var det mina stoppers som gick sönder.

Tröttnade till slut när jag skulle byta skidor. Konsulterade med
@xviggenx om vad för bindning som skulle kunna passa mig och valet föll till slut på en G3 ION 12. Har åkt en vecka på dem i HÅRT före i Engelberg och Chamonix. Med det hårda föret gick det fort. Och det var slagigt. De löste ut en gång när jag gled med huvudet mot snön, önskvärt släpp alltså. Har fullt förtroende för att tech funkar för nästan alla typer av åkning om man inte gör allt för stora hopp/drop med hårda landningar och väger mycket.

Som referens är jag 181cm och väger ganska precis 70kg utan utrustning. Åker fort med relativt bra teknik men gör inga större drop eller hopp. Mina F12 satt på ett par Bent Chetlers (-11) i 183cm och kör nu med G3an på ett par Dynafit Huascaran i 177cm.

Oavsett val hoppas jag att du blir nöjd med det. Prestanda får du oavsett vad :)

blomman67 sa:
Beast,? Kolla in Vipec 12 istället, en tech bindning som har en tådel som är elastisk, lätt samt säker vid slagig pist och billigare.
Vet inte om jag vågar Vipec, när Dynafit används i så stor grad.

NiclasO sa:
De flesta åsikterna är ju redan yttrade i tråden men jag kan bidra med lite egna åsikter då jag gjort just denna resa. Åkte tidigare på F12 Tour och hade stora problem. Betade av tre bindningar och det var olika saker som gick sönder varje gång. Det sista paret hade jag bra prestanda i, äntligen få tjuvlösningar. Där var det mina stoppers som gick sönder.

Tröttnade till slut när jag skulle byta skidor. Konsulterade med
@xviggenx om vad för bindning som skulle kunna passa mig och valet föll till slut på en G3 ION 12. Har åkt en vecka på dem i HÅRT före i Engelberg och Chamonix. Med det hårda föret gick det fort. Och det var slagigt. De löste ut en gång när jag gled med huvudet mot snön, önskvärt släpp alltså. Har fullt förtroende för att tech funkar för nästan alla typer av åkning om man inte gör allt för stora hopp/drop med hårda landningar och väger mycket.

Som referens är jag 181cm och väger ganska precis 70kg utan utrustning. Åker fort med relativt bra teknik men gör inga större drop eller hopp. Mina F12 satt på ett par Bent Chetlers (-11) i 183cm och kör nu med G3an på ett par Dynafit Huascaran i 177cm.

Oavsett val hoppas jag att du blir nöjd med det. Prestanda får du oavsett vad :)
Låter ju grymt det!
Lutar helt klart mer och mer åt tech-hållet.

klassy sa:
blomman67 sa:
Jasså, googla, kolla, verkar vara bättre än dom flesta andra tech bindningarna om man läser tester, förbättrad verson utav den kom 15/16. Tådelen pallar alltså alpint bruk, det är den mest elastiska tådelen på marknaden, dvs inga tjuvsläpp .

Senast ändrad:
klassy sa:

(+1000kr är för sulorna)

Beast saknar även ett gå läge för platten.
För att lyfta skidstoppern så måste man höja hälen :(

Ake_Astrom sa:
klassy sa:

(+1000kr är för sulorna)

Hur menar du? :rolleyes::/

blomman67 sa:
klassy sa:
blomman67 sa:
Jasså, googla, kolla, verkar vara bättre än dom flesta andra tech bindningarna om man läser tester, förbättrad verson utav den kom 15/16. Tådelen pallar alltså alpint bruk, det är den mest elastiska tådelen på marknaden, dvs inga tjuvsläpp .
Den öppnar sig alltså i sidan och inte genom rotation.
Besten verkar ju ha lika bra elasticitet med den roterande tådelen och den elastiska häldelen?

Jepp, tådelens armar kan "glida till vänster och höger" en centimeter eller två när det kommer ett slag i mot skidan utan att bindningen löser ut .
Kolla 2.25 in i videon, observera att det där är 14/15 års vipec, 15/16 är uppdaterad med bla mindre iskänslig mekanism i tådelen.

Senast ändrad:
klassy sa:
Ake_Astrom sa:
klassy sa:

(+1000kr är för sulorna)

Hur menar du? :rolleyes::/
När man går på platten med Beast så måste man ha hälen höjd som om du går i uppförsbacke :(

//Åke

blomman67 sa:
Jepp, tådelens armar kan "glida till vänster och höger" en centimeter eller två när det kommer ett slag i mot skidan utan att bindningen löser ut .
Kolla 2.25 in i videon, observera att det där är 14/15 års vipec, 15/16 är uppdaterad med bla mindre iskänslig mekanism i tådelen.
Ja det ser ju intressant ut.. Men varför kör inte alla med Vipec om det är så bra?

G3 Onyx / ION? Kan de vara något?

cookiedough sa:
Efter att ha åkt nästan uteslutande på mina kingpin sedan sist jag skrev här så har jag enbart bra saker att säga om dom. Förstärker mitt förslag från tidigare och tycker verkligen att du skall köpa dem. Är jag inte övertygande så kolla in vinnaren av one of your days där han enbart kör på kingpinen. Låst förvisso men: http://www.newschoolers.com/videos/watch/825222/One-Of-Your-Days---Winner---Carter-Mcmilllan
-----------------'
Det låter bra....
Men ser det inte ut som han låser tådelen i filmen?

Hur mkt väger du förresten o har du åkt med dom i slagit före, puckel samt skare utan låst tådelen och då utan tjuvsläpp?

klassy sa:
Ake_Astrom sa:
klassy sa:
När man går på platten med Beast så måste man ha hälen höjd som om du går i uppförsbacke :(

//Åke
Ajdå.. Hur många grader är det och varför är det så?
Du stampar ner en plastklump för att låsa stoppers i uppfällt läge. För helt platt läge kan man vrida häldelen 90 grader, men då måste man hålla upp stoppers med ett gummiband/spännband/snöre.

Det är inte speciellt störande enligt mig. Sist jag gick en mil på platten med beast störde jag mig mer på min tunga ryggsäck och att pjäxans gåläge inte är så värst super. När det lutar uppför är det bara skönt eftersom du slipper hålla på och fippla med hälhöjare hela tiden. Stampa upp stoppers och bara gå. Vanliga dynafit måste du vrida för att byta mellan tur och åkläge (varje gång). Beast behöver bara ett stamp (och ett bryt för att komma ur).

Så har du pjäxor med toppklassturläge (tänk tlt) och går platt ofta så du inte orkar sätta upp stoppers med gummiband varje gång, hela tiden, är inte beast rätt bindning. För sånt bruk skulle den falla bort av andra anledningar också...

Jag ser min beast som en pivot/fks (väger väl ungefär lika?) men med utmärkt turläge.

herrgard sa:
klassy sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke
Ajdå.. Hur många grader är det och varför är det så?
Du stampar ner en plastklump för att låsa stoppers i uppfällt läge. För helt platt läge kan man vrida häldelen 90 grader, men då måste man hålla upp stoppers med ett gummiband/spännband/snöre.

Det är inte speciellt störande enligt mig. Sist jag gick en mil på platten med beast störde jag mig mer på min tunga ryggsäck och att pjäxans gåläge inte är så värst super. När det lutar uppför är det bara skönt eftersom du slipper hålla på och fippla med hälhöjare hela tiden. Stampa upp stoppers och bara gå. Vanliga dynafit måste du vrida för att byta mellan tur och åkläge (varje gång). Beast behöver bara ett stamp (och ett bryt för att komma ur).

Så har du pjäxor med toppklassturläge (tänk tlt) och går platt ofta så du inte orkar sätta upp stoppers med gummiband varje gång, hela tiden, är inte beast rätt bindning. För sånt bruk skulle den falla bort av andra anledningar också...

Jag ser min beast som en pivot/fks (väger väl ungefär lika?) men med utmärkt turläge.
Hur hårt kan du köra utan att den tjuvutlöser då?
Behöver jag oroa mig?

klassy sa:
herrgard sa:
...
Hur hårt kan du köra utan att den tjuvutlöser då?
Behöver jag oroa mig?
Jag har åkt strax över 60 dagar på mina nu och de har aldrig tjuvlöst. Jag åker inte så värst aggressivt som många andra här och prioriterar kontrollerad teknik över fulköttning, men de har klarat de där läskiga stoppsladdarna man får lägga på is när någon turist utan förvarning svänger in framför en... Jag litar på dem till 100%.

Observera att jag kör beast 16 som har en annan tådel än vad beast 14 har.

Jag är antagligen långt från något kattdjur i åkningen, med tanke på mina erfarenheter med Tour 12 EPF under den här vintern. Den bindningen fungerar helt enkelt inte för mig på fast underlag. Inför den här vintern köpte jag ett par Tour 12:or i EPF-varianten när jag skulle skruva ihop ett par skidor med tänkt användningsområde liftnära toppturer, dock med krav att fungera som heldagsskidor även i piståkning. Tour12 är på pappret ett bra val i det läget tycker jag.

Jag antog vid köp att tådelen skulle vara upplättad med mindre metall och mindre plast, men identisk till funktion med Jester/Griffon/Duke/Baron som jag har väldigt goda erfarenheter av när det gäller fasthållning och vridstyvhet. Vid en snabb okulärbesiktning ser det onekligen ut så. Under skalet är dock skillnaden stor. Efter att jag fick utstå några långt från behagliga tjuvsläpp under de första dagarna med Tour tidigt denna vinter bestämde jag mig för att göra en grundlig utredning av ämnet Tour vs Baron vs Duke. Nu är det ju kanske lite offtopic just här, men eftersom frågan Tour vs Baron vs Duke inte har fått något riktigt bra svar skriver jag ner lite tankar ändå i ämnet.

När det gäller åkkänsla imponerar alla tre bindningarna. Jag gillar hur Tour lättar upp ett par skidor och får dom att kännas smidiga och rappa, utan att tappa bort den kantnärvaro som Markers infästning ger. Ståhöjden är likvärdig, eller kanske identisk, och ger ett visst mått av distans till skidan, men också en större hävstång för att kanta upp ett par bredare skidor. Två av bindningarna var EPF och en (Duke) den äldre varianten. Även Duke utan EPF är riktigt bra när det gäller åkprestanda. Åkmässigt blir det toppbetyg till alla tre bindningarna. Det var dock inte det jag skulle testa just den här gången.

Istället är det fasthållningen som stod i fokus. Jag testade inställningar genom att forcera fram tjuvsläpp med både Baron EPF, Duke (en äldre icke-EPF tyvärr) och Tour F12 EPF i slutbranten ner mot huvudliften i Hundfjället under en slagig, hård dag för några veckor sedan. Metoden var att med bra fart åka in i ett skravligt område där jag tryckte till rejält i en stoppsladd/sladdsväng för att se vad som hände. Bindningarna satt på tre olika skidor i form av Opinion 108 och 118. Tanken var att se hur hög DIN jag var tvungen att ha för att kunna åka på utan att behöva tänka på bindningen i hård pist. Det var länge sedan jag hade så gott om blåmärken efter en åkdag. Det här blir naturligtvis långt från ett vetenskapligt labbtest, men tanken var inte egentligen att skriva något om det, utan det var helt och hållet för att se om jag kunde åka med Tour 12 eller ej i pist och om det är någon fördel att välja Duke framför Baron.

DUKE och BARON: Jag inledde med DIN 7 ökade gradvis. Den lägre gränsen går för mig (180cm/78kg) vid DIN 8,5 i det fallet för båda bindningarna. Duke känns aningen tuffare att vrida ur rakt igenom hela registret, men skillnaden är inte stor mot Baron. Vid 9,5 känns det relativt tryggt och det är en bra inställning för första veckan på säsongen, men jag måste tänka mig för en aning för att inte överbelasta bindningen vid slag. Med Duke behöver jag egentligen inte gå högre i DIN förmodligen. Baron känns möjligen lite lösare, men det är svårt att påvisa vid ett så enkelt fälttest. 10,5 känns som rätt inställning för mig och högre vågar jag inte testa på grund av risken för knäskador. Jag brukar köra på just 10,5, vilket hittills inte har gett ett enda tjuvsläpp. Med den inställningen klarar bindningen mer än mitt mod, samtidigt som korsbanden förefaller klara av belastningen de gånger de ska och har släppt, dvs en lagom avvägning. Eftersom jag knappt kan påvisa någon positiv effekt av Duke när det gäller fasthållning är Baron EPF mitt förstahand. Den lägre vikten är en klar fördel. Även om inte skillnaden är så stor rent siffermässigt märks det tydligt i åkningen. Den enda nackdelen med Baron är ett vertikalroterande glapp i tådelen på grund av en konstruktion med fler delar än Duke. Det märks inte vid åkning dock, eftersom glappet helt elimineras av förspänningen och inte påverkar vridstyvheten (endast roterande glapp kring "gåaxeln").

TOUR 12 EPF: Med Tour är 7-8,5 helt oåkbart. Den släpper vid minsta provokation och jag kan knappt trycka till i en stoppsladd utan att den flyger av. 9,5 känns fastare, men även här måste jag hålla igen rejält. 10,5 är bättre, men jag har fortsatt mycket lätt att få loss skidan på hårt underlag. Vid DIN 12 sitter det, men då är det för hög risk för skador vid långsamma vridfall. I samtliga tjuvsläpp, både forcerade sådana och oväntade var det tådelen som inte höll emot. Tour släpper helt enkelt väldigt mycket tidigare än Duke/Baron trots samma inställning.

Jag blev förvånad över detta, eftersom jag som sagt utgått ifrån att tådelen har samma grundfunktion som Baron/Duke/Jester/Griffon och att problemen skulle komma från den väldigt plastiga häldelen. Häldelen låter mesig och plastig när man kliver i och ser väldigt vek ut, men den fungerar tillräckligt bra. Det som däremot inte gör det är tådelen. Efter isärskruvning kunde jag konstatera att konstruktionen är fullständigt annorlunda mot Baron/Duke. Baron/Duke har en elasticitet som sträcker sig hela vägen ut tills dess att pjäxan släpper. Får man ett slag kan skon röra sig runt 15mm (inte mätt, men nåt sånt) i sidled utan att släppa och sen returnerar bindningen den till utgångsläget. Det är så man vill att en bindning ska fungera och det är just tillägget av den funktionen som innebar en fullständig revolution för Markers anseende i branschen. Marker gick från att vara en tillverkare med mycket skamfilat rykte till att vara i princip marknadsledande både i pist- och friåkningssegmentet när det gäller bindningar till alpinsulor vid lanseringen av den funktionen.

Tour må vara bättre än Markers tidigare bindningar, men den har i princip ingen elasticitet alls i sidled i tådelen i jämförelse med Baron. Istället har den en funktion som påminner tydligt om deras gamla lösning Biometric, dvs nästan alla Markerbindningar innan lanseringen av Duke. När en sidledskraft läggs på pjäxan i Tour rör den sig bara några mm i sidled med elasticitet. Därefter släpper fjädern nästan helt och sidledsrörelsen går nästan helt fritt från fjädertryck, så när som på en lätt returkraft i storleksordningen en tiondel av inställt DIN. En enorm skillnad mot B/D/J/G och något som är viktigt att känna till om man funderar på valet mellan Tour och Baron exempelvis. Kortare elasticitet ger fördelen av en säkrare bindning vid låg fart, för åkare som med säkerhet menar att bindningen ska släppa. För en avancerad åkare som åker på varierat underlag är det enbart av ondo.

Sammanfattningen blir att Tour är en bindning som inte har samma allroundpotential som Duke och Baron, och att den för mig inte fungerar som en bindning för kombinerad pist- och turåkning, om jag inte tar det lugnt när det börjar bli hårt. Jag väljer Baron fortsättningsvis.

streimert sa:
cookiedough sa:
Efter att ha åkt nästan uteslutande på mina kingpin sedan sist jag skrev här så har jag enbart bra saker att säga om dom. Förstärker mitt förslag från tidigare och tycker verkligen att du skall köpa dem. Är jag inte övertygande så kolla in vinnaren av one of your days där han enbart kör på kingpinen. Låst förvisso men: http://www.newschoolers.com/videos/watch/825222/One-Of-Your-Days---Winner---Carter-Mcmilllan
-----------------'
Det låter bra....

Hur mkt väger du förresten o har du åkt med dom i slagit före, puckel samt skare utan låst tådelen och då utan tjuvsläpp?
Exakt därför jag skrev "låst förvisso men".

Har kört dom i stenhård balkad pist, ispuckel, skare utan mer tjuvsläpp än vad mina alpina bindningar ger.

cookiedough sa:
streimert sa:
cookiedough sa:
-----------------'
Det låter bra....

Har kört dom i stenhård balkad pist, ispuckel, skare utan mer tjuvsläpp än vad mina alpina bindningar ger.
Så filmen är alltså helt irrelevant? Killen kunde lika gärna åkt med pjäxan fastbultad i skidan.

Min erfarenhet av kingpin är snarare att den är mer benägen att släppa omotiverat än dynafit radical 1.0. Och faktum kvarstår kring kingpin, problem med tjuvsläpp kommer från tådelens konstruktion och brist på elasticitet. En konstruktion som är fundamentalt oförändrad till kingpin.

MnO sa:
...Efter att jag fick utstå några långt från behagliga tjuvsläpp under de första dagarna med Tour tidigt denna vinter bestämde jag mig för att göra en grundlig utredning av ämnet Tour vs Baron vs Duke...

...Tour må vara bättre än Markers tidigare bindningar, men den har i princip ingen elasticitet alls i sidled i tådelen i jämförelse med Baron...

...För en avancerad åkare som åker på varierat underlag är det enbart av ondo...

...Sammanfattningen blir att Tour är en bindning som inte har samma allroundpotential som Duke och Baron, och att den för mig inte fungerar som en bindning för kombinerad pist- och turåkning, om jag inte tar det lugnt när det börjar bli hårt...
Fan också. Skulle inte ha läst din eminenta och genomförliga test av Tour. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Har litat på den i tre säsonger i hårt och slagigt före oavsett fart. Märkligt nog har jag istället fått flera tjuvsläpp på Salomon STH16 i vinter, visserligen "normalt" ställd men ändå.

Dina ord kommer att ligga som ett mantra i bakhuvudet nästa gång jag åker på Tour vilket gör att jag omedvetet kommer att åka sakta - tack för den :( Är du verkligen heeelt säker på din sak :)

Då är frågan vad man väljer istället, för att gå på Baron/Duke är otänkbart pga vikten.

Dynafit TLT RADICAL ST 2.0 känns ju som ett bättre alternativ än Kingpin med tanke på tådelen.
I kombo med ett par Salomon MTN Lab borde det väl fungera.

klassy sa:
blomman67 sa:
Ja det ser ju intressant ut.. Men varför kör inte alla med Vipec om det är så bra?

G3 Onyx / ION? Kan de vara något?
Kingpin och Beast är ju inte så lite hypade heller, jag kör med nya wailer 112 pure och 15/16 Vipec 12, rriktigt nöjd. Är övertygad att fler upptäcker Vipec. Har haft Baron, Tour 10 tidigare och dom funkar ju med men ack så tunga, nu har jag min ultimata setup W112/Vipec 12, inga problem alls med tjuvutlösningar och lätt som satan :)

Det beror som vanligt på hur man åker också. Min bror som är en genetisk kopia av mig (tvilling) har kört ett 30-tal dagar på sina Tour utan problem. Han kör väl inte superhårt direkt, men driver på skapligt ändå. Han har väl fått nåt släpp då och då, men inte så att det är ett problem. xJONx, som står på rejält, skulle testa min brors skidor med samma bindningar och kom inte 50m innan de flög av. På med skidorna igen och den gången kommer han typ 200m innan skidorna ryker igen, dock den gången med följden att ABS-ryggan löses ut av misstag. Jubel i skogen. Med exakt samma sulmått dessutom så förspänningen var helt korrekt. Jag kunde inte heller åka på de skidorna. De sticker direkt. Men brorsan åker på och märker inget. Så har du åkt i tre år lär dom ju inte börja släppa nu...

Vikten är ju viktig som bekant. Så man kan ju också acceptera den minskade elasticiteten och välja den låga vikten istället.

Jon kör KingPin och gasar på ordentligt i skrot och skit utan några som helst problem. Han är petig med grejorna och är mycket nöjd med den. Jag har själv bara testat Kingpin några åk så där kan jag inte uttala mig.

dvraptor sa:
Fan också. Skulle inte ha läst din eminenta och genomförliga test av Tour. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Har litat på den i tre säsonger i hårt och slagigt före oavsett fart. Märkligt nog har jag istället fått flera tjuvsläpp på Salomon STH16 i vinter, visserligen "normalt" ställd men ändå.

Dina ord kommer att ligga som ett mantra i bakhuvudet nästa gång jag åker på Tour vilket gör att jag omedvetet kommer att åka sakta - tack för den :( Är du verkligen heeelt säker på din sak :)

Då är frågan vad man väljer istället, för att gå på Baron/Duke är otänkbart pga vikten.

Dynafit TLT RADICAL ST 2.0 känns ju som ett bättre alternativ än Kingpin med tanke på tådelen.
I kombo med ett par Salomon MTN Lab borde det väl fungera.

Vattendroppe sa:
cookiedough sa:
streimert sa:
-----------------'
Det låter bra....

Så filmen är alltså helt irrelevant? Killen kunde lika gärna åkt med pjäxan fastbultad i skidan.

Min erfarenhet av kingpin är snarare att den är mer benägen att släppa omotiverat än dynafit radical 1.0. Och faktum kvarstår kring kingpin, problem med tjuvsläpp kommer från tådelens konstruktion och brist på elasticitet. En konstruktion som är fundamentalt oförändrad till kingpin.
Rätt så irrelevant är filmen eftersom han kör med dom låsta ja.

Konstigt att du har upplevt sådana skillnader mot mina erfarenheter då jag inte har haft mer problem med tjuvsläpp på dom än på andra "vanliga" bindningar. Hur många dagar har du åkt på dina kingpin och när släpper den omotiverat för dig?

cookiedough sa:
Vattendroppe sa:
cookiedough sa:

Rätt så irrelevant är filmen eftersom han kör med dom låsta ja.

Konstigt att du har upplevt sådana skillnader mot mina erfarenheter då jag inte har haft mer problem med tjuvsläpp på dom än på andra "vanliga" bindningar. Hur många dagar har du åkt på dina kingpin och när släpper den omotiverat för dig?
Kingpin har jag bara åkt i två dagar, släppte omotiverat mest hela tiden när det var isigt och slagigt. Klart större problem än vad jag hade i exakt samma underlag typ 20 minuter tidigare på mina egna skidor med en gammal dynafitbindning på (och då var kingpin-skidan dessutom betydligt smalare). Techbindningar har jag mer än 300 åkdagar på totalt, så det skulle vara märkligt om det berodde på användarfel.

Nej, om du är orolig för tjuvlös men vill ha tech, gå på dynafit med 2.0-tå (eller beast 16) eller Vipec. Tyvärr har jag aldrig testat något av dem och kan inte ge någon jämförelse själv. Skulle jag vilja råda bot på det problemet själv skulle jag i dagsläget satsa på Vipec. Kingpin löser potentiellt andra problem som folk upplever med tech, men inte tjuvsläpp.

(För OP tycker jag fortfarande personligen att en rambindning verkar som rätt väg att gå dock.)

Senast ändrad:
Åkt Kingpin sen dec -14 på 105-122mm skidor. Inga tjyvsläpp ännu. Har inte låst tån.
Tidigare tech har jag haft åtskilliga tjyvsläpp trots att jag varit noga med att peta bort is etc.

G3 Ion är nog en riktigt fin bindning vad jag har läst mig till iaf. Tådelen verkar ha de kraftigaste käftarna på marknaden. Dessutom är tån lite högre vilket minskar problem med is. Högre marginal av slarv och handhavandefel är ok alltså. Den högre tån minskar även delta/ramp som många tech bindningar verkar ha lite för mkt av (inget jag personligen nånsin stört mig på, men det verkar vara allmän uppfattning att mkt ramp är dåligt).

Snödjup

Tillbaka
Topp