vilken vikt på bindningar

Azcke

Ny medlem
hej jag är en kille som är jävligt sugen på att göra backflip eller frontflip men jag vet inte om jag ska skidorna på hög eller låg vikt. om jag ställer in för lågt flyger väll skidorna av i kicken om man ställer in för hårt bryte man typ benen :s tack på förhand

ja har på typ 12 fram och 10 bak å väger 75
max på mina bindningar är 14 .. Så du behöver ju inte dra på fullt..
Men ta typ 8-9 kankse?

Senast ändrad:
dom är ställda på 65 och jag undra om det gör ondare om skidorna inte flyger av om man bailar på backflip

Det gör garanterat ondare om dom inte "flyger av". Bindningar mäts inte heller i kilo utan i DIN. Lämna in dom på någon bra skidaffär så fixar dom det åt dej.

Skojigt det där med att ni kör era bindningar inställda på > 100. Mina värstingbindningar går bara upp till 20, men det är klart, ja jibbar inte ...

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Skojigt det där med att ni kör era bindningar inställda på > 100. Mina värstingbindningar går bara upp till 20, men det är klart, ja jibbar inte ...

;-) / MM
Haha tänkte just på samma sak :)

Som sagt så är det DIN-talet som står på bindningen, och f.ö så är det inte speciellt smart att skruva ner fjädern i botten eftersom risken för knäskador blir väldigt stor då. Fixa rätt förspänning så behöver man inte skruva fjädern i botten för att bindningen ska sitta.

din är skalan du har på dina bindningar.. sök lite här på freeride så kommer du någ hitta en del. om det.

d4ni3l sa:
jag väger också 55kg och har mina inställda på 70.
Vad fan är 70 kg då? Skulle vara kul att veta det då jag jobbar i en skiduthyrning och har bara din-skala på de bindningarna jag har.

//H

Hasse sa:
d4ni3l sa:
Vad fan är 70 kg då? Skulle vara kul att veta det då jag jobbar i en skiduthyrning och har bara din-skala på de bindningarna jag har.

//H
Vad fan menar du Hasse?

Han säger ju bara vad han väger och hur han ställt in bindningen!

Skulle nog softa lite med att hacka på andra om jag vore du...

Hasse sa:
d4ni3l sa:

//H
hasse, skulle du kunna förklara hur din mäts? Skulle vara intressant att se hur fel man egentligen ställt sina bindningar. Har mina på ca 11 nu

jeffa sa:
Hasse sa:
d4ni3l sa:

//H
Vad fan menar du Hasse?

man kan inte ställa bindningar på 70. nog det han menar. 7 däremot. I DIN skalan

typ 15 - 20 kg mer än vad man väger det har jag och dom sitter perfekt:) lite hårdare gör inget.
bror på hur vildt man hoppar

Pizzaaugust sa:
jeffa sa:
Hasse sa:

//H
Vad fan menar du Hasse?

man kan inte ställa bindningar på 70. nog det han menar. 7 däremot. I DIN skalan
Precis, men tycker det är lite patetiskt av en gammal gubbe att inleda sin kommentar med "Vad fan". Speciellt när man skriver till en 15-åring...

Men alla gör som dom vill...

Om det inte varit en "gammal gubbe" hade du inte reagerat eftersom den typen av ton går igenom typ hela forumet, så frågan är väl vem som är patetisk, "gubben" som använder ett svärdord men utan att vara ett dyft otrevlig egentligen, eller du som känner att du måste hoppa på honom direkt.

Senast ändrad:
maxter sa:
Om det inte varit en "gammal gubbe" hade du inte reagerat eftersom den typen av ton går igenom typ hela forumet, så frågan är väl vem som är patetisk, "gubben" som använder ett svärdord men utan att vara ett dyft otrevlig egentligen, eller du som känner att du måste hoppa på honom direkt.
Eller du som känner att du måste försvara honom...

jeffa sa:
maxter sa:
Ja, för det var ju inte som att du hoppade in och skrev i någon annans ställe och valde att ta illa upp utan att ha en aning om huruvida d4ni3l tolkade det som otrevligt eller inte?

Jag fattar bara inte varför man måste hoppa varandra för minsta lilla, blir så fruktansvärt dålig stämning vilket leder till att drygon som mig känner sig tvungna att vara otrevliga tillbaka. Som sagt tror jag inte någon hade sagt något om användaren i fråga utgett sig för att gå i högstadiet istället, då hade det varit helt okej helt plötsligt. Kom igen, ETT jävla svärord och killen är patetisk och otrevlig? Man är inte tjurig bara för att man svär och inte använder femton smileys i varje inlägg, det här är internet, tänk på det.

maxter sa:
jeffa sa:
maxter sa:
Ja, för det var ju inte som att du hoppade in och skrev i någon annans ställe och valde att ta illa upp utan att ha en aning om huruvida d4ni3l tolkade det som otrevligt eller inte?

Jag fattar bara inte varför man måste hoppa varandra för minsta lilla, blir så fruktansvärt dålig stämning vilket leder till att drygon som mig känner sig tvungna att vara otrevliga tillbaka. Som sagt tror jag inte någon hade sagt något om användaren i fråga utgett sig för att gå i högstadiet istället, då hade det varit helt okej helt plötsligt. Kom igen, ETT jävla svärord och killen är patetisk och otrevlig? Man är inte tjurig bara för att man svär och inte använder femton smileys i varje inlägg, det här är internet, tänk på det.
jooo :):):):):):) det är man visst det ;););););):D:D:D:D: !!!!!11

Jontex sa:
Hasse sa:
d4ni3l sa:

//H
eftersom du jobbar i en skidshops jävel så kanske du kan förklara för honom hur han ska ställa bindningarna då?
Underbart med särskrivningar i denna klass! Du påstår alltså att han jobbar i en jävel som ägs av en skidshop :)

Bara för att det inte ska bli fler konflikter här så klargör jag än en gång att det är DIN-talet som står på bindningen. Alltså, det är inte rätt att ta t.ex ställa bindningen på 8 och tro att det är lika med 80 kg.

Men jag brukar ta min vikt och dela med 10 och då får jag talet 6, sedan lägger jag till 1-2 nummer på DIN-skalan.

Åker man hårt skruvar man åt fjädern hårt, åker man mesigt skruvar man åt den mindre hårt.

Allvarligt!

En "normal" bindning har en DIN skala , 4-12, 6-14 eller något liknande. Det finns bindningar att köpa som går upp mot 20 och specialbyggen som går ännu högre, men det sistnämnda är inget för oss vanliga dödliga.

Hur hårt bindningen ska skruvas beror på en mängd parametrar där åkarens vikt är en (1), längd, skostorlek, åkskicklighet, ålder, fysik (styrka) är andra parametrar.

För att göra det ännu mer komplicerat kan vi konstatera att bindningar i allmänhet inte är några precisionsinstrument utan 10 på en bindning kan motsvara något helt annat på en annan bindning.

Det finns mängder av information om detta här på Freeride ... sök! Det är definitivt inte seriöst att ge någon ett konkret råd avseende bindningsinställning utan att känna till ovanstående parametrar samt vilken bindning det är, vilka skidor den sitter monterad på, och hur ekipaget är tänkt att användas.

Det enda vettiga råd jag kan ge är att börja med en låg inställning och öka efter behov. Extremt viktigt är att se till att bindningen har rätt förspänning, är denna felinställd spelar det ingen roll hur mycket du skruvar på "fjädrarna".

That´s all kids!
MM

PS! https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52037 DS.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp