Vilken vikt ska jag ställa bindningarna på?

rutgersson

Ny medlem
Hur långt över sin egen vikt kan man egentligen ställa in i bindningarna på? Dom ska ju sitta kvar för det mesta självklart.

Flera tusen!

Eller så använder man sökfunktionen och letar lite.

Eller så sätter du dem på 6-7 och ökar efter hand tills du känner att de löser då du vill. Brukar faktiskt vara det bästa sättet.

det beror på vilka bindningar du har, hur snabbt du åker, vilken snö du kör i, vad du gör med skidorna, samt hur mycket du väger.

ett exempel, kör du snabbt i en svart pist och kraschar, så kommer dina skidor lösa ut om du har dem på låt säga Din9 och väger låt säga 70kg. Om du kör i puder, kanske t.om. lite segt, blött puder, och hamnar i en situation då knät/skidan vrids, så kommer den kanske inte lösa ut. då pajjar du med lite otur ett korsband eller kvaddar knät ännu värre.

Om du t.ex. hoppar stort så vill du att skidorna ska sitta kvar och inte lösa ut i luften eller landningen, då ska du skruva dom ganska så mycket hårdare än din egen vikt., tänk dock på att om du landar switch så kanske du vill att häldelen ska kunna lösa ut lite lättare än tådelen för att förhindra knäskador.

ett tips är att fråga någon liftvakt som hjälper till vid liften i parken, de brukar kunna ge ett klokt råd. om de fortfarande löser ut när du ställt dem som han/hon sagt, skruva dem hårdare.

lycka till.

Tillbaka
Topp