Om du vill ha bra grejer som verkligen skyddar ända vägen ner och ända vägen upp (otroligt viktigt som många missar totalt! Dainese är lite smådåliga på detta...) så skall du spana in Komperdell och POC. Dock måste man bygga ut POC:en för att få det fina skyddet, och det är inte precis gratis!
Jag släpade mig själv till Alpingaraget för införskaffande av ryggskydd för ett tag sedan. På förhand var jag jäkligt inställd på att köpa ett POC- eller Daineseskydd, men efter utprovning av hela sortimentet så blev det Komperdell Airshock Protector Pack, så mycket lättare, smidigare och skyddar så mycket bättre + att den var billigare! Den lilla förlängningen ner över svanskotan är helt perfekt och skyddar på ett sätt som ingen annan skyddar! Next Wave kunde gå och lägga sig i jämförelse! Dock verkar det som om backspace går längre ned, men den har jag inte sett i verkligheten/prövat så jag tänker inte yttra mig mer om det.
Så köp inte på ett ryggskydd bara för att "den verkar bra"/"många har den" utan se till att prova ut ordentligt både komfort (annars har man den ju inte!) och säkerhet, så att den täcker de områden som är viktiga! Ett vanligt ryggskydd för 500:- är ju bara lite plastbitar som sitter omlott och hjälper ju int ett skit om du råkar parkera svanskotan i railen nån dag...
Dock har Komperdellen en otrevlig tendens att käka Gore-Tex om man har som ovana att glida på ryggen mycket. Den har nämligen små fästen på ryggen (2x4cm) som är väldigt skarpa och dessa gnager otrevligt på glidsträckorna. Men problemet är lätt löst med silvertejp eller dyl.!
Lycka till med inköpet!