Vill någon hjälpa mig med utrustning? :)

• Trådstartare Trådstartare lollozwei
  • Start datum Start datum
L

lollozwei

Guest
Hej, jag heter Louise och jag är ganska medel på att åka skidor om jag ska vara riktigt ärlig mot mig själv och er..
Jag fick upp ögonen på riktigt när min far drog med mig till Österike i våras, innan dess har jag bara åkt ett par tre år på Vallåsen (södra Sverige, utanför Båstad) inte riktigt som Alperna men ändå bra för en nybörjare som jag..

Eftersom jag intresserat mig sedan mina första alpernaåk så funderar jag på att köpa egen utrustning nu i vinter och tänkte då köpa skidor, säkerthetsutrustning och lite bättre kläder
Vad rekomenderar ni? :)

Kommer att köra mestadels pistat men hade gärna provat på lite offpist också
Jag är 172 cm lång och väger 70 kg :)

I kategorin säkerhetsutrustning tänkte jag mig hjälm och ryggskydd (eller vad det heter?)
Vad behöver man mer?:)

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa en newbie som är helt lost

Louise

Hur mycket åker du? Åker du inte mer än en-två veckor om året är det smidigare att hyra skidor, då får du alltid (nåja, nästan alltid) årets modell på skidorna med fräscha kanter och belag. Pjäxor är det däremot en enorm skillnad på mellan hyrpjäxor och pjäxor som faktiskt passar dig och din fot så det är helt klart värt att köpa hur mycket/lite man än åker. Hjälm, ryggplatta och goggles är inte fel att köpa heller, då vet du ju att allting alltid är helt och fungerar.

Jag tänkte dra ner en säsong till Saalbach i vinter om allt går som jag vill och det är därför jag vill köpa egna skidor, är det bättre att hyra även då?

lollozwei sa:
Jag tänkte dra ner en säsong till Saalbach i vinter om allt går som jag vill och det är därför jag vill köpa egna skidor, är det bättre att hyra även då?
Nope, det blir svindyrt :)
Men viktigast är pjäxor och hjälm. Lägg mest pengar där och gå till en ordentlig butik som kan sin sak. Du lär väl ha gansa nära till Snö & Sjö i Limhamn eller var det ligger. Finns en hel del i Göteborg också.
Det är viktigt att pjäxor sitter riktigt bra. Med fel pjäxor blir det tråkigt att åka och med en obekväm hjälm så finns risken att man lämnar den hemma.

Som V-larsson sa, köp egna prylar, ska du åka såpass mycket lönar det sig inte att hyra.

Pjäxor är A och O, det får helt enkelt kosta vad det kosta vill, mår fötterna bra är skidåkaren glad. Om du har vägarna förbi Gbg så kan jag varmt rekommendera Skistore, köpte själv mina två senaste par pjäxor där och fick bättre hjälp där än jag fått någon annanstans, även om jag är inte helt ofärgad i den rekommendation så är det bästa stället jag vart på för pjäxor. Jag har ju dock inte besökt alla ställen, alpingaraget ska enligt utsago vara bra med och de finns väl i Malmötrakten numera? Nojlas här på freeride.se har koll på det om jag minns rätt.

Vad är du ute efter för skidor? Vet att du lagt tråden i pistskidor men allroundskidor idag är fruktansvärt bra i pist med så vill du på äventyr utanför pisterna är det nog inte fel att snegla åt lite bredare skidor, de gör sig bra mycket bättre i slask och lite mer uppkörda pister än ett par smala butiksräsers.

Vad har du åkt på för skidor förr och vad tyckte du om dessa?

Så pjäxor ska jag tänka mest på :) Hur ska man tänka när man köper pjäxor dåra? :) Haha känner mig helt galet lost just nu!!

ja..jag vet inte hur jag ska svara på den frågan faktiskt för jag har bara gått in i skiduthyrningen och uppgett min längd och vikt.. haha De jag har haft har funkat bra iaf trots måånga vurpor :P
Vad är skillnaden mellan pistskidor och allround? :S antar att pistskidor lämpar sig i pistade backar (låter logiskt :P) men allround? Var åker man mer liksom? :P

Ska man köpa prylar här hemma i Sverige eller köpa grejjer i Österrike? :)

v-larsson sa:
Nope, det blir svindyrt :).
Säg inte det, känner en kille som hyrde skidor med Barons på för hela säsongen och pröjsade 3500kr om jag inte missminner mig. Med det sagt så är skulle jag ändå rekommendera att köpa egna grejer, roligare så :)

Ang. säkerhetsutrustning så borde du läsa på lite mer. Transceiver, spade och sond är ett grundpaket. (Hjälm är en självklarhet.)

Pjäxor: Gå till en seriös skidbutik (Inte stadium, intersport etc.) Efter att ha provat ut det mest uppenbara, längd, bredd osv så ska du tänka på hälgreppet, dvs. hur mycket du kan lyfta hälen från sulan när pjäxan är spänd och klar. Hälen ska alltså sitta så tajt som möjligt för bästa överföring till skidan. En formgjuten sula är guld värt iaf för mig, kostar ca 800kr och har du inte konstiga fötter så bord de räcka för att få en riktigt bekväm pjäxa efter ett par veckor i dem.

Pistskida, puderskida, jibbskida, superpuder, supderduperpuder och megamaximalt"väldigt många superlativ"puderskida kan du läsa dig galen om. Skit i vad affären kallar de för och kolla på mått och skärning. Läste i din andra tråd att du kommer hänga mest i pisten men vill börja testa off-pist? En skida med runt 100mm i midjan, lite frontrocker och hyfsat stor skärning (Hur många av orden förstod du? ;)) är alltså vad du borde sikta på, typisk allroundskida (En skida som funkar bra i de flesta fören)

Välkommen in i skiddjungeln :D

Tack för att ni har tagit hand om forumets newbie och verkligen hjälpt mig i djungeln :P
Lääängtar till vintern lite nu :P

Blidee sa:
v-larsson sa:
Nope, det blir svindyrt :).
Säg inte det, känner en kille som hyrde skidor med Barons på för hela säsongen och pröjsade 3500kr om jag inte missminner mig. Med det sagt så är skulle jag ändå rekommendera att köpa egna grejer, roligare så :)

Ang. säkerhetsutrustning så borde du läsa på lite mer. Transceiver, spade och sond är ett grundpaket. (Hjälm är en självklarhet.)

Pjäxor: Gå till en seriös skidbutik (Inte stadium, intersport etc.) Efter att ha provat ut det mest uppenbara, längd, bredd osv så ska du tänka på hälgreppet, dvs. hur mycket du kan lyfta hälen från sulan när pjäxan är spänd och klar. Hälen ska alltså sitta så tajt som möjligt för bästa överföring till skidan. En formgjuten sula är guld värt iaf för mig, kostar ca 800kr och har du inte konstiga fötter så bord de räcka för att få en riktigt bekväm pjäxa efter ett par veckor i dem.

Pistskida, puderskida, jibbskida, superpuder, supderduperpuder och megamaximalt"väldigt många superlativ"puderskida kan du läsa dig galen om. Skit i vad affären kallar de för och kolla på mått och skärning. Läste i din andra tråd att du kommer hänga mest i pisten men vill börja testa off-pist? En skida med runt 100mm i midjan, lite frontrocker och hyfsat stor skärning (Hur många av orden förstod du? ;)) är alltså vad du borde sikta på, typisk allroundskida (En skida som funkar bra i de flesta fören)

Välkommen in i skiddjungeln :D
Och hur många på en miljon får det? Som Jarle sa är skistore bra. Går du dit kan du ng räkna med att dom rätar ut alla dina frågetecken vad gäller skidor och pjäxor. Jag handlar själv där.

v-larsson sa:
Och hur många på en miljon får det? Som Jarle sa är skistore bra. Går du dit kan du ng räkna med att dom rätar ut alla dina frågetecken vad gäller skidor och pjäxor. Jag handlar själv där.
Jag vet inte, har du någon statistik på det får du gärna dela med dig.

For the record, håller inte med om Skistore...

Åhh, saalbach!! Var där 10/11, sjuktkul kommer du att ha!!! Airberlin brukar ha så att man får ta med gratis skidutrustning, känner faktiskt inte någon som köpte skidor där nere. Beställde på sport-conrad innan säsong, eller under säsong. Praktiskt och skönt att ha sina grejer, även om man säkerligen kan göra kap om man tittar runt!

Är väl egentligen inte rätt person att ge tips på skidor. (är inte särskilt insatt, hah) Men själv åkte jag runt på ett par stenhårda, carving hyrskidor hela säsongen. Saalbach har fin offpist, vi hade dock otur förra säsongen och hade alltförfå dagar med nysnö.
Allround skidan är bra i alla väder och passade väldigt bra i det ostabila vädret vi hade förra året. Dock hade jag inga problem att ta mig runt med mina, det handlar mer om dig än om skidan! :)

Allt beroende på "hur bra du är", men som det låter (har vart på vallåsen) rekommendera jag en "vanlig" carving skida. Tror det skulle ge dig en chans att få mer rutin i skidåkningen först. Tror även att Saalbach kommer passa dig perfekt om du än inte har mega rutinen inne!

Min rumskamrat skaffade ett par all round efter ett tag in i säsongen, hon har åkt mycket innan, men det tog ett tag innan hon vande sig vid dem. Och i början kommer du inte vilja bli hindrad i din skidåkning utan bara köra! (hade själv en förjävlig första månad med ett par hatiska pjäxor INTE KUL!)

Annat tips, börja inte med "2b" - aka 7k, schattberg ner mot voderglemm, många gör det misstaget och tar död på knän och orken. inte tekniskt svår backe, men vid dåligt underlag kan det sluta illa. (kompis ute som pajade knät första åket, haha). ANNARS hoppas verkligen du tar dig iväg till Saalbach, du kommer inte ångra dig!

Hoogen sa:
Åhh, saalbach!! Var där 10/11, sjuktkul kommer du att ha!!! Airberlin brukar ha så att man får ta med gratis skidutrustning, känner faktiskt inte någon som köpte skidor där nere. Beställde på sport-conrad innan säsong, eller under säsong. Praktiskt och skönt att ha sina grejer, även om man säkerligen kan göra kap om man tittar runt!

Är väl egentligen inte rätt person att ge tips på skidor. (är inte särskilt insatt, hah) Men själv åkte jag runt på ett par stenhårda, carving hyrskidor hela säsongen. Saalbach har fin offpist, vi hade dock otur förra säsongen och hade alltförfå dagar med nysnö.
Allround skidan är bra i alla väder och passade väldigt bra i det ostabila vädret vi hade förra året. Dock hade jag inga problem att ta mig runt med mina, det handlar mer om dig än om skidan! :)

Allt beroende på "hur bra du är", men som det låter (har vart på vallåsen) rekommendera jag en "vanlig" carving skida. Tror det skulle ge dig en chans att få mer rutin i skidåkningen först. Tror även att Saalbach kommer passa dig perfekt om du än inte har mega rutinen inne!

Min rumskamrat skaffade ett par all round efter ett tag in i säsongen, hon har åkt mycket innan, men det tog ett tag innan hon vande sig vid dem. Och i början kommer du inte vilja bli hindrad i din skidåkning utan bara köra! (hade själv en förjävlig första månad med ett par hatiska pjäxor INTE KUL!)

Annat tips, börja inte med "2b" - aka 7k, schattberg ner mot voderglemm, många gör det misstaget och tar död på knän och orken. inte tekniskt svår backe, men vid dåligt underlag kan det sluta illa. (kompis ute som pajade knät första åket, haha). ANNARS hoppas verkligen du tar dig iväg till Saalbach, du kommer inte ångra dig!
Du tar upp en gammal tråd där TS inte ens är medlem längre? Tänk...

Snödjup

Tillbaka
Topp