Visa din fika!

Visa din fika!
Vilka bönor använder du?
Jag tycker Molinari ger bäst crema och arom i en espresso, Lavazza är hyfsade medan alla svenska så kallade ”espresso-bönor” är hopplöst mycket sämre. Segafredobönor som är populärt på många caféer i Alperna, har jag också provat och de är väl sådär. Det också sällsynt att man får en anständig espresso i Österrike eller Frankrike, men i Italien är det undantag om man inte får det.:coffee:
Använder en DeLonghi maskin.
Malningen och packningen är väl det viktigaste för espresso. Kör inte espresso hemma, men tycker de flesta är ok när jag beställer ute här.

Kanske lite tungt som fika men måste ändå dela denna geniala idén på temat hamburgare för olika landslag i fotbolls-vm. Från gratistidningen 20Min här i Schweiz.
IMG_5556.jpeg

Senast ändrad:
Visa din fika!
Malningen och packningen är väl det viktigaste för espresso. Kör inte espresso hemma, men tycker de flesta är ok när jag beställer ute här.

Kanske lite tungt som fika men måste ändå dela denna geniala idén på temat hamburgare för olika landslag i fotbolls-vm. Från gratistidningen 20Min här i Schweiz.
Visa bilaga 25603
Maler bönorna gör man själv. Alla svenska kaffebolag har ju numera även espresso bönor, och min erfarenhet hittills är att de är ungefär lika dåliga allihopa. Nu provar jag inte fler sådana. De är ca 30% billigare än Molinari och Lavazza, men även om de hade varit 100% billigare så är de ändå inte prisvärda.
Det finns två länder i världen som kan göra kaffe, Italien och Spanien, en ”cortado” är oftast fantastiskt bra.
Och Biff à la Lindström är ”ekelhaft”….🤮;)

Visa din fika!

Visa bilaga 25603
Kalle nu får du översätta!
Min skoltyska är inte vad den har varit.
Och den har i princip aldrig varit.😩

Visa din fika!
Vilka bönor använder du?
Jag tycker Molinari ger bäst crema och arom i en espresso, Lavazza är hyfsade medan alla svenska så kallade ”espresso-bönor” är hopplöst mycket sämre. Segafredobönor som är populärt på många caféer i Alperna, har jag också provat och de är väl sådär. Det också sällsynt att man får en anständig espresso i Österrike eller Frankrike, men i Italien är det undantag om man inte får det.:coffee:
Använder en DeLonghi maskin.
Bäst bönor är nog Tomoca från Etiopien, fanns en svensk webshop men den har inte funkat på ett tag...

Visa din fika!
Bäst bönor är nog Tomoca från Etiopien, fanns en svensk webshop men den har inte funkat på ett tag...
Vad använder du nu då?

Det finns en liten privat imortör, rosteri och café i Lund (lovecoffe.se) som jag har provat, och de gör två espressosorter, och de håller fantastisk kvalitet. Men dem kan man inte köpa som vardagskaffe, den ena sorten kostar 380 kr/kg och den andra 540 kr/kg.:(

Visa din fika!
Vad använder du nu då?

Det finns en liten privat imortör, rosteri och café i Lund (lovecoffe.se) som jag har provat, och de gör två espressosorter, och de håller fantastisk kvalitet. Men dem kan man inte köpa som vardagskaffe, den ena sorten kostar 380 kr/kg och den andra 540 kr/kg.:(
Nån obskyr brun påse utan text på som ska vara från Rwanda. Gott kaffe, skulle gärna köpt mer om jag lyckas få veta var. Har fått den här av nån som inte dricker kaffe som fått den i sin tur.

Visa din fika!
Ser ju ut som en italiensk frukost, en riktig schweizare äter müsli, yoghurt och grovt bröd på morgonen! ;)
Visa bilaga 25613
Fika som sagt. Frukost intogs strax före soluppgången, havregrynsgröt så klart.
Den där är väl tysk? Grovt bröd söker man förgäves här, de förtvivlade tyskarna som flyttat hit privatimporterar. Ska det vara riktigt schweiziskt så är det birchermüesli som gäller!

Visa din fika!
@Snowgod , jag har precis fått hem mina beställda kaffebönor, och precis gjort en espresso på Butembo-bönorna. Intensiv god espresso med chokladtoner och lite torkad frukt, riktigt bra syra (vilket jag gillar i espresso) och bra crema. Har även köpt deras espressosort Mitumba.

Kaffet säljs av ett företag som heter Rutasoka och ligger i Hisings Backa. När jag beställt kom det direkt en orderbekräftelse, men sedan var det tyst. Företaget har inget telefonnummer så det går inte att ringa till dem. De svarade inte på mina två mail heller.
Fick kaffebönorna idag.
Kollade upp dem på Alla Bolag, och det ser skumt ut med en ökande försäljning och sedan förra året (trots kraftigt ökande försäljning) stor förlust och en soliditet som rasar från 32% till 3% (= skräpstatus).
Köp endast mot faktura (inte förskott med kreditkort som jag gjorde).
Kaffet är bra! :coffee:(y)

Visa din fika!
@Snowgod , jag har precis fått hem mina beställda kaffebönor, och precis gjort en espresso på Butembo-bönorna. Intensiv god espresso med chokladtoner och lite torkad frukt, riktigt bra syra (vilket jag gillar i espresso) och bra crema. Har även köpt deras espressosort Mitumba.

Kaffet säljs av ett företag som heter Rutasoka och ligger i Hisings Backa. När jag beställt kom det direkt en orderbekräftelse, men sedan var det tyst. Företaget har inget telefonnummer så det går inte att ringa till dem. De svarade inte på mina två mail heller.
Fick kaffebönorna idag.
Kollade upp dem på Alla Bolag, och det ser skumt ut med en ökande försäljning och sedan förra året (trots kraftigt ökande försäljning) stor förlust och en soliditet som rasar från 32% till 3% (= skräpstatus).
Köp endast mot faktura (inte förskott med kreditkort som jag gjorde).
Kaffet är bra! :coffee:(y)

Jag är litet mer bekväm av mig än PC (och har nog inte riktigt lika många och/eller vältränade smaklökar och luktreceptorer per cm2). Jag importerar mina återvinningsbara ESE-kapslar här:
Kan rekommenderas, snabb pålitlig leverans och deras kundtjänst är vänlig. Har dock ej stresstestat deras engelskakunskaper.
Gillar ESE-systemet som fungerar utmärkt till vår DeLonghi Dedica. Väljer man kapslar från Borbone så är även den omslutande påsen återvinningsbar.

Tillbaka
Topp