Vita kanter och belag progressor 800

scaniar500

Ny medlem
Hej har ett problem både jag och min sambo åker på Fisher skidor hon på ett par XTR RX och jag på Progressor 800!
Dessa skidor är spritt ny då affären och säljaren bytte ut våra gammla progressor 8+ och RX Fire pga av att belagen vitnar både på kanter och mitt under. Vallar skidorna mycket och det sitter knappt en åkdag! Finns det någon som varit med om samma? Hämtade skidorna i Torsdags Vallade först gul sen röd och sen blå med tanke på temp! Så snack om slitna belag kan det inte vara och vil ju inte stenslipa skidor efter en dag i pisten heller. HJÄLP!

Som jag ser det är huvudorsaken till att svarta belag (jag utgår ifrån att de är svarta) vitnar två ...

Ett
De är smutsiga. Försvinner med borstning (vallaborste).

Två
Belagen är brända. Dvs. de har vallats med allt för hög temperatur eller vallajärnet har hållts allt för stilla på skidan. Måste vara i ständig rörelse vid vallning.

Ett tredje alternativ är att ni kört så hårt att ni bränt belagen pga av hög friktion och heta stålkanter ... men det verkar inte som det är ert problem. Kan tydligen hända i de alpina fartgrenarna.

/MM

Ja det försvinner med borstning med bronsborste och nylonborste! Har vallat med vallajärn på rätt temp och rör det hela tiden. Kollat med en skiduthyrare som har samma problem med vita belag men fischer kan ej säga vad det är! Men vill veta om någon mer upplevt något liknande.

På lite billigare skidor kan belaget ofta vara av en enklare typ och då är det nästan helt omöjligt att få till en bra vallning och belaget ser torrt och tråkigt ut redan efter någon dags åkning. Just XTR RX och Progressor 800 är dock inte direkt billiga skidor, så den förklaringen borde inte vara relevant här.

En stenslip med bra struktur plus en grundlig vallning är steg ett. Blir dom vita ändå, tja, då är det nog belaget som inte är riktigt hundra. Frågan är dock om det verkligen spelar någon roll? Det känns mest som ett estetiskt problem.

Försvinner det vita med en nylonborste låter det faktiskt som belagen enbart är smutsiga. Det enklaste sättet att hålla belag och kanter fräscha är att dra av kanterna med en brynsten eller motsvarande samt borsta rent belagen med en nylonborste. Faktiskt ganska vanligt att folk tror att belagen är "uttorkade" när de egentligen bara är skitiga ...

Men det låter iofs. som problemet är större än så. Håller med MnO, låter som det är någon form av brister i belagskvaliten.

/MM

Sen kanske man är petnoga men annser att Fischer som säljer så många skidor borde veta vad detta kan bero på! Inte kul när man ställer ifrån sig skidorna och andra tror man är någon slarver när belagen är vita. Sen har man haft tur som fått ny skidor en gång kan vara svårt att reklamera en andra gång. ska ladda upp bilder så ni ser.

Ojsan ... det där har jag aldrig varit med om. Var tvungen att gå ut i garaget och kika lite på mina skidor. Att belagen blir lite vita på grund av smuts är helt normalt. Det får man bort med en nylonborste. Men som det ser ut på den övre skidan är något helt annat. Den undre ser dock helt normal ut (så ser mina skidor ut efter en dag på berget). Märkligt. Det närmaste jag kommit något sådant här är barnskidor med plastbelag som i princip är ovallbara.

Intressant är dock att det är två mörka områden under tådelen på bindningen ... hur har de uppkommit? Du har väl inte haft skidorna oskyddad på biltaket? Då skulle salt och all annan skit från vägen kunna vara förklaringen.

Berätta gärna lite mer om hur du behandlat skidorna och hur de har använts. Intressant!

/MM

Tack för svar! Dessa skidor är helt nya! har dom alltid i skidfoderal i bilen, skulle aldrig skjusa skidor oskyddade! Vallat dom en gång med först gul valla sickal borsta! sen röd och sist blå då det var 16 minus vi åkte i. Det var ganska blandat mellan löst och isigt före med konst snö! Men varit med om samma sak på sambons andra skidor. Dessa plockade vi ut i Torsdags 10/1-13 och vallade på fredag sen åkte vi lördag den 12/1-13. Jo Visst är det en billigare skida hon har men tycker att med den farten och tekniken hon har ska inte det slitas bort så mycket. Sen i Hassela har dom samma modell som sambon på uthyrningen och dom har samma problem! Och får till svar att detta har dom inte varit med om blablabla så är inte Fhisher något bra märke?

Uppenbart "kassa" belag på XTR. Men som MnO föreslår kan en planslip (stenslip) göra susen. Kan möjligtvis vara så att ytskiktet på belaget är "uttorkat" och behöver slipas bort. Låt butiken stå för detta!

/MM

Tillbaka
Topp