Voelkl Gotama

Gattuso

Ny medlem
Voelkl Gotama
Hej!

Ska göra min andra säsong i alperna detta året och har mer och mer gått över till off-piståkning, men fortfarande mycket pist och lite park. Har sett den nya Voelkl Gotama som jag är riktigt sugen på, hur tror ni den funkar för mig? Även i längd, är 182 cm och 77 kg. Har en bredd under bindningarna på 105 mm om jag inte missminner mig, känns som den ska kunna funka fint till både off och i pisten, visst? Nån som har testkört eller erfarenhet av likadan skida? Tacksam för tips!

Voelkl Gotama
Skön stavning på Völkl där. :)

Gotama är en grym allroundskida i alperna.
Flyter helt okej i puder och går helt klart att lägga på skär i pisterna också.
Kommer du från smala pistskidor kommer dom kännas som två flytbryggor.
Kan ju rekomerndera att kolla lite på Kantanan också om du funderar på att åka mer utanför pist än i. Så länge du inte ska landa baklänges i parken så är Kantanan bättre på alla fronter tycker jag.

Voelkl Gotama
Gotaman känns som att man inte kan bli alltför missnöjd med. En trotjänare helt enkelt!

Däremot får du gärna ge oss mer info om dig...
Vad körde du på förra säsongen? Hur upplevde du den skidan, vilka egenskaper vill du ha ut? Allround/enbart puder? Hur ser din övriga utrustning ut? Vilka lagg kompletterar du mot?

Voelkl Gotama
Eric_W sa:
Kan ju rekomerndera att kolla lite på Kantanan också om du funderar på att åka mer utanför pist än i. Så länge du inte ska landa baklänges i parken så är Kantanan bättre på alla fronter tycker jag.
...förrutom hållbarheten... ;(

Senast ändrad:
Voelkl Gotama
Var dendäringa powder channel som gick sönder på mer eller mindre alla Katanas va, förutom delamineringar och andra kinarelaterade problem? Den är ju borta till nästa år iaf.

Voelkl Gotama
mjaaa... låt oss säga som så, powder channeln var mitt minsta problem.

Komprimerad kärna på tre olika ställen, belag som skalas av lättare än mjukost, metallaminat som sticker ut genom belaget på två ställen...

Ska se om jag kan fixa en bild på hur skidorna ser ut...

Senast ändrad:
Voelkl Gotama
Haha, körde copy från völkls hemsida, därav stavningen :)

Har kört på ett par Salomon Equipe, tror det var Z11. Riktigt bra i pisten, helt ute i offpisten (som de tydligen skulle klara av hyfsat bra enligt eländiga säljare). Mitt andra par Völkls gul-bruna jibbskidor (kommer inte ihåg modellnamnet, nån som fattar vilka det är?). Båda skidorna var ju ganska smala i midjan, men jag tror man kommer vänja sig vid lite bredare ganska snart. Skidan ska vara en allround-skida, vore skönt att hitta en skida som löser det mesta så man slipper stå och välja på morgonen. Men ett par som är bra offpist, men ingen alltför utpräglad för offpist, då känns det som man skulle tappa all pist samt lek i parken. I alperna upplever jag det som man mest kör offpist på ganska stora ytor, inte lika mycket i skogen som i Sverige. Borde jag köra på 183 cm eller 190? 183 känns lite kort, men samtidigt verkar det konstigt att jag som är medellängd skulle köra på de längsta skidorna som finns i sortimentet?

Voelkl Gotama
Tycker du ska välja 190. Med tanke på du redan kört en säsong och nu skall köra en till tror jag inte alls det blir för mycket skida.

Kan kännas lite plankigt i början när du kommer från pistskidor, men du vänjer dig.

Voelkl Gotama
Tror dina gamla Völkl heter Rebellion, fruktansvärd kvalité om jag inte missminner, hehe!

Jag tycker du skall gå på 190, som du säger så kan 183 bli ganska korta med tanke på twintip och allt, så 190 kommer inte vara några problem för dig!

Du skulle kunna köra på Katanan också, lite minder allround, men du får ju lite bättre offpistegenskaper. Om du nu är inne på Völkl. Jag tror det finns andra märken som tillverkar offpistskidor också...

Voelkl Gotama
Så långt ska vi inte sträcka oss Carled, hittade namnet nu, Völkl Ledge. Dock ingen superkvalité på dom heller inte. Maxlängden på dom var nog 178, så det måste vara det mina ligger på också. Dom känns ganska rejält korta, men samtidigt lite nervöst att gå upp 12 cm. Vad har du för några andra skidor att tipsa om, Carled?

Voelkl Gotama
Jag körde ett par Gotama förra vintern.. som sagt en skida som egentligen inte gör bort sig någonstans. Anser du dig att vara en medelgod åkare eller mer och är över 180 ser jag absolut ingen anledning till att inte välja 190. Går bra i princip alla förhållanden och jag kände åtminstone inte att jag hade några problem vid lite knixig trädskidåkning, man får vara lite snabbare i fötterna bara. Inget att jibba med kanske, men i övrigt allround som fan.

Tillbaka
Topp