Völk Gotama (2011) - 178 eller 186?

Schnuffi

Ny medlem
Jag är 178 cm, väger ca 70 kilo och har möjlighet att köpa ett par begagnade Völkl Gotama 186 till ett bra pris. Jag funderar dock på om de kanske är för långa för mig och att jag snarare bör leta reda på ett par 178. Vad tror ni?
Jag kommer att åka nästan uteslutande i Whistler och har inte åkt överdrivet mycket offpist tidigare, så jag vill ha de som är mest "lättåkta" (både i puder och i pist).

mjaaa om du är färdigväxt tror jag 178 räcker. Om du nu inte ska charga i alaska, dvs. Och eftersom du är lite oerfaren i offpist tror jag ett par 178 blir bäst, de blir garanterat enklare att handla+de är ju lika långa som du är.
Jag är 195 kör på 194, gotama(2010/11) alltså, tycker det funkar jävligt bra så länge jag håller mig borta från Haines och Pemberton.

Senast ändrad:
R-R sa:
mjaaa om du är färdigväxt tror jag 178 räcker. Om du nu inte ska charga i alaska, dvs. Och eftersom du är lite oerfaren i offpist tror jag ett par 178 blir bäst, de blir garanterat enklare att handla+de är ju lika långa som du är.
Jag är 195 kör på 194, gotama(2010/11) alltså, tycker det funkar jävligt bra så länge jag håller mig borta från Haines och Pemberton.
Vad korde du pa i Haines..?

Som varjedagsskida i Whistler tror jag det är trevligt med lite mer skida, samma sak med Alperna. Hade det varit Åre/Sverige så hade dock en kortare varit att föredra.

Skriv gärna hur duktig du är på att åka (även om det är subjektivt), det hjälper oss lite på traven iaf...

Jag har bara kört 186'an något åk i ett slaskigt och underbart Stryn och jag böjde igenom den utan problem (då 73kg, god åkare). Riktigt lättåkt skida om det är lite mjukt. Är snön mjuk så hjälper rockern verkligen till med att böja igenom skidan och skapa tajtare svängradie.

Ja, det var lite så jag tänkte. Men hur stor skillnad blir det? För jag vet inte om jag hittar en sån här bra deal igen...

R-R sa:
när var du där senast? vidare har ju du inte riktigt samma problem eftersom skidan inte görs längre än 194.
om det var jag hade jag gått på 186, inget snack.

Jag skulle klassa mig själv som medelgod-god. Ingen expert (särskilt inte off pist), men i liftsystemet åker jag överallt utan problem. Jag vill ju inte heller ha något som blir tråkigt i takt med att jag blir bättre. Så så länge det inte blir övermäktigt är det väl inte hela världen om det är lite jobbigt i början. :P

Schnuffi sa:
För jag vet inte om jag hittar en sån här bra deal igen...
ser inte problemet...köp den för den fantastiska dealen du har hittat och testa dem...trivs du inte så får du väl skeppa dem vidare utan att förlora så mkt pengar..hade själv gått på 186 alla dagar i veckan, ffa där du ska åka.

josh sa:
R-R sa:
Vad korde du pa i Haines..?
lee-nus sa:
när var du där senast? vidare har ju du inte riktigt samma problem eftersom skidan inte görs längre än 194.
om det var jag hade jag gått på 186, inget snack.
http://tinyurl.com/5ugj72f

R-R sa:
Om du nu inte ska charga i alaska, dvs. Och eftersom du är lite oerfaren i offpist tror jag ett par 178 blir bäst, de blir garanterat enklare att handla+de är ju lika långa som du är.
Ja, den lägre vikten och den kortare längden gör att du enklare bära hem skidorna från affären. Helt rätt där R-R!

Senast ändrad:
snej sa:
Schnuffi sa:
För jag vet inte om jag hittar en sån här bra deal igen...
ser inte problemet...köp den för den fantastiska dealen du har hittat och testa dem...trivs du inte så får du väl skeppa dem vidare utan att förlora så mkt pengar..hade själv gått på 186 alla dagar i veckan, ffa där du ska åka.
Gick på den linjen och slog till. Motsvarande 2800:- för ett par begagnade Gotamas i okej skick (förutom diverse skador på ovansidan, men så verkar det ju dessvärre också vara vanligt för den modellen) med Marker Jester-bindningar får ändå ses som ett bra köp. I värsta fall får jag väl som sagt försöka sälja dem vidare.

Tack för tipsen!

Tillbaka
Topp