Völkl G4 - 188 eller 198?

spOnkan

Medlem
Det börjar bli dags att inhandla årets nya skidor och jag frågar alla experter på forumet efter hjälp. Jag tvekar på vilken längd jag skall köpa på mina nya G4:or.

Jag väger 85 kg och är 190 cm lång, åker fort och aggressivt och mestadelen av tiden i alperna. Tillbringar större delen av dagen utanför pisterna, ca 75 % av tiden. Ibland hoppar jag i big jumps och pipe, men mest blir det klippor. Jag hade tänkt köpa 198:orna, men efter att ha diskuterat saken med en kompis tvekar jag lite.

Längd ger ju stabilitet, men jag väger det mot den extra smidighet som 10 cm kortare skidor ger i trånga passager, korridorer och skogsåkning tex. Och eftersom G4 redan är en stabil skida, kanske det är onödigt att gå upp i längd och därmed få en otympligare skida. Så frågan till er - vad tycker ni?

>> RR <<

Jag pratade både med försäljare och generalagenten för Völkl och de sa att jag skulle ha 188. Väger strax över 70 men ingen verkade ha en tanke på 178 för min del, så jag litade på dem.

Drar till Cham imon så jag hoppas de infriar mina förväntningar..=)

So long friends

Jag väger endast 65 och kör på 198 (G41, men det är samma sak). Jag håller med om att en kortare skida är smidigare när det är trångt. Dock är t.ex. skogsåkning inget alls problem med långa breda skidor. Tvärtom faktiskt, i skogen ger extra flyt snarare mer manöverbarhet. Detta är ännu mer tydligt på telisar där manöverbarheten i skog är ännu mer kritisk på gruna av att man så att säga sprider ut skidorna mer i längsled och dessutom måste flytta mer kropp för att initiera svängen. G41 198 är den bästa skogskida jag kört.

I pist och uppkörda förhållanden är det inte heller direkt svårare med 198 än 188. Jag tycker t.ex. inte 198an känns hårdare. Däremot är det en viss skillnad i känsla. 188an känns lite mer "under foten" och lite krispigare medan 198an ger ännu mer av den specialla "G41-känslan" av att ligga otroligt stabilt och dämpat i skäret (som jag gillar skarpt).

I lössnö är det säkert lite skillnad i bärighet, men med min lätta vikt är det inget stort problem på någon av skidorna, iallafall inte i den snö jag kört. Ibalnd tenderar 198orna att villja skära ihop där fram. Detta händer i regel när man fegar och inte låter skidorna jobba tillräckligt långt utanför kroppen. Detta är också något som gäller i allmänhet. Ju bättre man kör, ju renare skär (i pist), ju fortare, ju mer kantning osv, desto mindre kommer man känna några nackdelar med en längre skida. Åker man med skidorna på tvären blir givetvis en längre skida snabbt mycket bökig.

Tänk på att G41orna har lite twintip och en väldigt rejäl framspets, så själva åkytan är ganska kort i förhållande till skidans längd. Jämfört med ett par 198 Völkl storslalom är t.ex åkytan drygt 6cm kortare på G41 198.

HWC HitMe

Tja,

Jag är betydligt tyngre än föregående talare (90+), och kan inte undgå att imponeras av en mycket bra beskivning av skidan.

Jag håller helt enkelt med Hitme och föreslår mdell längre.

Puderhälsningar
// Powdermannen.

Den åkningen jag gjort på G4orna har varit på längd 188. Jag väger ca 70 kg och är 180 lång, både fysik och teknik är enligt mig undermålig. För mig var 188 långa G4or en utmaning, en kul utmaning. Gjorde man fel straffades man och efter en heldags åkning hade laggen sugit musten ur mig bra. Men det går att åka fort med dom, riktigt fort. Fort nog att skrämma mig så jag skrattade hela vägen ner för berget men inte än gång kändes de ostabila. När jag däremot stod i en isig, brant coloir på aiguillen var jag både tacksam över att de inte var längre och att de hade en lite twintip.

Jag kör själv på ett par Fisher BigStix 84, betydligt mjukare och mycket bättre för mig. Kanske inte lika roliga men jag får ut betydligt mer av åkningen.

Summa summarum? 188 ger enligt mig nog med stabilitet dock ger de ju mindre bäryta.

Good luck mate

...hmmm Ragge, du har ju recenserat G41:an ser jag, så vadan denna tvekan på G4:an?

Du är ju en uppenbarligen rejäl bit till karl, så SOPA I MED 198 cm, (bafatt den är så lättåkt)! Den SER klumpigare ut än vad den är, helt klart!

...jo, nog

Testa innan du köper skidorna. Jag var helt inställd på att köpa G4:an men efter att ha testat Stöckli Asteroid är jag helt såld på denna skida. Är 184 cm lång och körde på Asteroid 186 cm skidor.
Fungerade helt perfekt. Visserligen är dom något dyrare (7.600:- inkl. bindningar, 6.500:- exkl. bindningar) men dom är värda det.

Asteroiden är en klart biffigare skida på alla sätt och vis. Den bör närmast jämföras med Völkls V-Explosiv (120-95-112).

Tomas, Körde du 188 G4?

HitMe

Du har helt rätt att Asteroiden är fetare men trots detta tycker jag att den är mer lättåkt. Jag testade 188 cm på G4:an. Testade även Extrem AK4 (182 cm) vid samma tillfälle. Av dessa tycker jag att Asteroiden var den roligaste skidan.

Jag har inte själv provat Asteroiden, men har hört att pistegenskaperna inte är speciellt upphetsande. Nån mer som har provat båda där ute?

Tack för synpunkterna, står fortfaarande och väger lite.

>> RR <<

Kop 198. Ar sjalv 184 cm lang och vager 100 kg. Testade nastan samtliga fetingar i Jackson Hole forra aret, dock ej Asteroiden da den ar svar att fa tag pa i USA. G41 (G4 i ar) ar klart bast om man aker fort, offpiste helst, skog och brant men samtidigt vill kunna aka i pist. 198 ar latthanterlig och det finns ingen anledning att ha kortare on du inte skall klattra ned i en couloir som ar smalare an 198 cm.

Ha de

Ta vilken längd som helst. Man lär sig de skidorna man har. 10 cm spelar ingen roll vad än försäljarna säger, de gillar att verka smarta - tro mig, jag har varit en själv.

Mmmm, jag gillar mina nya fina 198:or. De är vackra, ska bara prova dem lite.

Börjar nog valla in dem ikväll. Tack för hjälpen med köpet.

>> RR <<

Tillbaka
Topp