Völkl Gotama 06/07 ?

Beckmaan

Ny medlem
Völkl Gotama 06/07 ?
Tja, sitter och dregglar över ett par gotama årets modell, eftersom de varken finns rescentioner (stavning?) här på freeride eller nån annanstans så testar jag på forumet här, eftersom jag utgår ifrån att någon har stått på dessa skönheter?

Frågan är hur dem mäter sig med förra årets modell, och hur dem ligger i pisten dem dagarna man inte får smaka på puder?

Är skärningarna likadana som på förra årets modell?

Eller har ni något annat att invända med?

thaaanks för svar!

Völkl Gotama 06/07 ?
Har tyvärr inte hunnit åka på dom än men kan säga att dom är mycket hårdare än förra modellen. Detta gör den väl lite av en bredare version av den högt prisade Mantran.

Völkl Gotama 06/07 ?
Mycket hårdare är de väl inte, men jag har hört att de iaf. är hårdare... har även för mig att de ökat på svängradien lite. Mitt tips är att surfa in på www.tetongravity.com/forums/ och göra en sökning på nästa års Gotama, jag vet med säkerhet att det finns mycket intressant läsning om Gotaman där. Där kommer du hitta både recensioner över skidan och vilka förändringar som är gjorda.

Völkl Gotama 06/07 ?
Varför ska jag vara så jävla dålig på engelska för ? :)

Bra sida btw, men som sagt så förstår jag var fjärde ord ungefär, men vad jag kunde urläsa så var de lite delade meningar om gotaman, eller har jag fel ?

Völkl Gotama 06/07 ?
De delade meningarna var väl mest om den vita färgen, dom bortskämda jänkarna har ju för mycket snö så att de inte kan hålla koll på grejerna... De har ju gjort om tailen lite, lagt till nån meter i svängradie, och gjort skidan lite hårdare. Sen har de väl förbättrat kvalitén lite, så om du är sugen på ett par så tycker jag du skall slå till, du får en riktigt bra skida för pengarna.

Völkl Gotama 06/07 ?
Dom har gjort den bredare i brettena numera ligger måtten på 124-105-133 och svängradien är 25 meter

Völkl Gotama 06/07 ?
vet inte hur "gotma" skidan är men jag har ett par karama skidor från 05 som är hur bra som helst och är lika bra i pisten som i offpist , jag kan nog tänka mig att den är ganska lik gotma skidan... och om dom är lika så är det en grym skida!

Völkl Gotama 06/07 ?
Dom är helt grymma, lite mer styvhet var vad som saknades,men har skickat ett brev till völkl och klagat på att dom tagit bort den höga bakändan, den älskar jag men har både förra årets moddel och årets,årets lr ja,kommande säsong gotama är en bättre skida rent åkmässigt än fjolårsmoddelen, men switch i lössnö så må ma haen bakända som man touchar vid varje nigning, Annars rekomenderar jag sumosarna,om du bara ska vara utanför.
RAI

Völkl Gotama 06/07 ?
Nya Gotama är hårdare säger ni... Betyder det att jag får mer ont i skenbenen om jag droppar ngt hit eller dit med nya Gotama versus föregående?

Senaste nummret av Brant har ett skidtest där Gotama är med. De har dock bara graderat lite olika egenskaper modell 1-10. Alltså inte skrivit någonting om respektive skida, förutom ett kort teståkarcitat.

Völkl Gotama 06/07 ?
Man hittar inte jättemånga åkrecensioner av den på nätet än så länge.
Här är dock en kille som skrivit ner vad han tyckt om den.
http://forums.epicski.com/showthread.php?t=36649

Enligt de flesta som provat den, känns den mer svängig och livligare. Den verkar gå bättre på hårt underlag, antagligen pga att den iår gjorts ett steg mer lik Mantran. Främst då med tanke på flexen.
Har själv ett par 190 Gotama 07 hemma och klämmer på och tycker dem känns väl hårda för att köra puder med? :D Om man jämför med kompisens maden blir man nästan lite rädd att den kanske är lite väl hård för mjuk kanadaoffpist.
Av de som testat den har nästan alla dock upplevt förändringarna som positiva. Har läst allt från "Det här va precis vad Gotaman behövde" till "skönt svängig och livlig".
Om jag inte har fel har skidan fått en sorts utmärkelse av Powder magazine? Vet inte om det gällde bästa "allround offpist skidan" eller vad det va. Någon som kanske kan bekräfta?

Mvh: Emil

Völkl Gotama 06/07 ?
Rydellen sa:
Man hittar inte jättemånga åkrecensioner av den på nätet än så länge.
Här är dock en kille som skrivit ner vad han tyckt om den.
http://forums.epicski.com/showthread.php?t=36649

Enligt de flesta som provat den, känns den mer svängig och livligare. Den verkar gå bättre på hårt underlag, antagligen pga att den iår gjorts ett steg mer lik Mantran. Främst då med tanke på flexen.
Har själv ett par 190 Gotama 07 hemma och klämmer på och tycker dem känns väl hårda för att köra puder med? :D Om man jämför med kompisens maden blir man nästan lite rädd att den kanske är lite väl hård för mjuk kanadaoffpist.
Av de som testat den har nästan alla dock upplevt förändringarna som positiva. Har läst allt från "Det här va precis vad Gotaman behövde" till "skönt svängig och livlig".
Om jag inte har fel har skidan fått en sorts utmärkelse av Powder magazine? Vet inte om det gällde bästa "allround offpist skidan" eller vad det va. Någon som kanske kan bekräfta?

Mvh: Emil
Är det inte lite väl orättvist att jämföra maden med gotaman? Har iofs inte åkt på någon av dem men maden är ju sjukt mjuk och näst intill enbart för skogen och bc jibbing?
Har däremot åkt på äldre gotamas och att de gjort den styvare är allt annat än en nackdel.

Völkl Gotama 06/07 ?
Tackar för länken Rydellen. Det stämmer med utmärkelsen i powder mag. Det luriga med skidorrecensioner är alla individuella åsikter. Det gäller omvärdera åsikterna till ens egna förutsättningar.

Körde i vintras närmare 50 dagar i Whistler på seth pistols, och det var superskoj. Den är en tokmjuk skida, och har därför många fördelar. Samtidigt saknade den just fartstabilitet, och är vad jag söker i mitt framtida skidköp.

Ett problem som jag tidigare hade, då jag säsongade i Chamonix, är ont i skenbenen. Kallas väl stressfraktur? Då körde jag på Völkl 724AX4, som är fartstabil och hård, men dock för hård och inte tillräckligt bred för mjuk offpist. Inte heller speciellt förlåtande, och en riktig skenbensdödare. Hade för övrigt inga problem med skenbenen i vintras då jag körde på pistolerna.

Det verkar som att de flesta som körde på förra Gotaman verkar ju supernöjda. Frågan är om nya Gotaman kommer bli lika omtyckt? Eller är det en skenbensdödare? :-P

Völkl Gotama 06/07 ?
Micke: En sak du kan göra om du har problem med skenbenen/benhinnorna är ju att träna musklerna runt smalbenen relativt hårt.
Har själv haft problem med benhinnorna och började inför förra säsongen träna smalbenen hårt och vips hade jag inte ens en tillstimmelse till problem.

För övrigt är inlineåkning med taskig åtsnörning grymt bra träning för framsidan av smalbenen

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp