Völkl Karma vs Rossignol Scratch FS WRS vs K2 PE

Grahnan

Ny medlem
Hej!

Nu börjar vintern närma sig med stormsteg och jag har börjat få lite smått panik. Nu är det dags för mig att införskaffa ett par Twintips. Jag har endast kört med carvingskidor innan och jag anser mig som en ganska duktig åkare, och jag gillar att åka fort i backarna och kör gärna off pist om det tillåts.

Nu har jag dock börjat snegla åt Twintip istället för carving då jag skulle tycka det vore roligt att kunna utvecklas och lära mig hoppa lite smått. Så mina två huvudkrav är egentligen att skidan ska vara en bra pist och off pist-skida men ändå fungera i park om jag skulle vilja det.

Det kan vara bra att ni vet att jag är 175cm lång och väger 60 kg.

Jag har läst igenom mängder av inlägg och jag har förstått att twintips fungerar bra i pisten om de är hårda, dock inte lika bra som renodlade carvingskidor. Så jag har kikat runt lite på sidan och på sport-conrad och hittat några skidor som jag tror kan passa mig.

Den jag är mest intresserad av är en Völkl Karma 161 eller 169cm med "Look PX 12 TI Lifter Wide 06/07" bindning.
Jag har hört att den ska vara en bra allroundskida och ska vara väldigt hård. Den verkar nästan passa bättre i pist och offpist än i parken, så det tycker jag låter bra. Det är ungefär det jag är ute efter.

Jag har även kikat på Rossignol Scratch FS WRS 06/07 167 cm med samma bindning.
Denna var lite billigare och jag älskar utseendet på den. Verkar dock som denna mer är lämpad för jibbing än Karman. Men skulle denna med fungera för mig, för den är lite billigare och väldigt snygg? så är den hård så den passar bra i och utanför pisten?

Den sista jag har kikat på är K2 Public Enemy 06/07 (164, 169cm) och det verkar som det ska vara en bra skida. Jag har läst att det är många som tycker om den. Dock är jag inte så förtjust i utseendet men om funktionen är den rätta så kanske man ha överseende med det.

Så nu hoppas jag ni kan hjälpa mig med detta och med motivering säga varför ni tycker jag just ska välja den skidan ni tycker. Är det någon skida jag har missat som skulle passa bättre, säg det med. Jag behöver all hjälp jag kan tänkas för jag måste ta och köpa snart.

MVH Magnus.

Inte någon som har ens ett förslag vad som skulle passa mig? Vore jättebra om jag kunde få någon respons över skidorna för jag vet att många här inne sitter inne med kundskaper.

Tack på förhand.

köp längre ett stort tips! Alla e bra lagg så de e väl designen du får gå på. Gillar du offpist rekommenderar jag fetare lagg.. fast då blire iof svårare i hård pist. Karman e bra! Jag körde Scratch BC förra året. Sjukt bra den med.

jag tycker karman låterr bra i 169 du skulle kunna kolla på sprayer bc i 170 med den är ugnefär lika bred som karman jag tyckte dom var svin sköna

Jag var lite i samma sittuation som dig inför förra säsongen, men jag valde att K2 PE. Dom fungerar jättebre för mig, lagom stiff för pisten, lagom bredd för puder och riktigt sköna i parken...så man kan sammanfatta den som en kannbra allround skida, dock är den ju skitful, men det tycker iallafall jag att du kan ha överseende med. Sen har jag tyvärr inte provat nån av dom andra skidorna men du får ju lite om K2:n.
Sen i och med att du är 175 så skulle jag kolla på 174 eller 179 för den längden låter som den skulle passa dig.

Aja, där har du mitt förslag, hoppas det hjälper.

Jag har testat årets K2 PE och tycker dom känns riktigt bra. Dom är stabila i pisten och i luften. Har inte kört offpist med dom men har hört att dom är bra där me. Så det är ingen fara med att köpa dom. Dom jag testade var dock 179 centimeter vilket va lite för långt för mig, men dom är nice :) Tycker nog inte att designen är så jätte ful. Årets vita är ju minst lika snygga som förra årets svarta :P

Det verkar som Karman och PE är de som hittils verkar vara mest populära bland era svar. Ett genomgående svar verkar i alla fall vara att köpa långa skidor. Om jag har förstått det rätt så ger det en skida med bättre bärighet på snön (större area) och en stabilare skida i högra hastigheter.

Jag låg och läste ett twintiptestet i "åka skidor" Och läste om Karma. Det var nästan bara positiva reaktioner från testpanelen. Den enda som de klagade på var dålig stabilitet i switch. Dock tror jag inte detta ska vara något större problem för mig för det är inte parken jag är mest inriktad på.

Sedan läste jag i samma test om årets PE, den fick också väldigt bra kritik men det som var dåligt var att ovansidan slits lätt. Vet inte egentligen hur stort problem det är egentligen, men det är ju aldrig roligt att åka på nya skidor som ser sletna ut.

Sedan kikade jag nu på Rossignol Scratch BC WRS som låg på samma pris som karman.
Det verkar mer inriktad mot offpist om jag har förstått det rätt? Det sägs även i "åka skidor" att den har dåligt isgrepp, vilket kan vara ganska störande för mig som även gillar hårda backar.

Så om man skulle jämföra denna skidan mot Karman, vilken skulle då passa bäst? Spontant skulle jag säga själv Karman men vad tycker ni?

Fortsätt ösa in förslag med motivationer!!

MVH Magnus!

Jag antar att du läst den här tråden? https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25241

Som folk säger, köp inte 161. Längden beror förutom din vikt på hur stark du är och på hur bra du åker. Att någon säger att de är "en ganska duktig åkare" säger liksom inte så mycket om man inte vet vad man jämför med. Kan du i nuläget åka med fart och skärande svängar (och variera storleken på svängarna) i svenska blå-röda pister så kan du utan att tveka köpa 170. 177 funkar ännu bättre i så fall om du gillar att bränna på och har bra grundteknik.

I övrigt, se tråden jag länkar till. Där finns en hel del info om både Karman och Scratch:en.

"Peter_K" Jag har läst den med intresse och funnit mycket intressant läsning i den tråden. Jag saknar dock information om K2 PE som jag har läst om på annat håll och som har fått väldigt bra kritik.

Så just nu är jag lite tveksam vad jag ska välja, Karma (169cm) eller Public enemy (169 / 174). Det är ett väldigt svårt val tycker jag. Karman är betydligt snyggare och har fått bra kritik både från resensioner och från er på sidan, den ska dock inte vara någon höjdare utanför pisten. Public enemy verkar vara en väldigt bra allroundskida som verkar gå hem hos många, utseendet lockar dock inte så mycket och dessutom blir den väldigt lätt repig.

Jag kan ju berätta om mina skiderfarenheter. Jag har åkt ungefär sedan jag var 10 år gammal, alltså i nio år. Jag har dock under de två sista åren kört Snowboard för jag ville lära mig behärska denna leksak med, men insåg att det var skidor jag tyckte var roligast. Jag kan väll inte påstå att jag är ett proffs men kanske en bit över medel i alla fall. Att åka fort räds jag inte över, tvärt om tycker jag det är otroligt skönt att bara piska på i pisterna om det inte är fullt med personer i backen som stör allt för mycket.

Jag har är ingen jätteerfaren åkare i puder då våra svenska förhållanden inte är de bästa då jag har varit iväg och åkt. Jag har dock åkt en del puder när jag ett år var i alperna så i offpisten kan man säga att jag är en relativ nybörjare. Detta är något jag tänker ändra på för jag tycker att känslan av att glida fram i orört puder är otroligt härligt.

Så vad tycker ni, vad är bäst val för mig? Är detta två skidor som skulle passa mig och vilken skulle i så fall passa bäst? Är det någon skida som är bättre?

Ös på med svar!

Ännu en med samma trankar som jag alltså... Coolt...
Har de senaste veckorna grubblat över samma sak istort sett. Public Enemy eller Karma. Har aldrig heller åkt på någon av de förr, vilket jag ångar nu pga av min beslutsångest :-)

Har inte kunnat gjort så mycket annat än att läst recensioner och pratat med folk som vet nåt om dem. Innan har jag bara kört Carving tills förra året då jag provade ett par TT och blev såld, de var ingen värsting-modell, nån enkel från Atomic med dög åt mig då, funka som sagt bra i pisten och hyfsat i parken, dock värdelösa i lössnö.

Under sommaren har jag nystat vidare i det här och allt talade för Public. Prata med en polare som var säljare på K2 och han rekomenderade de starkt. Var så nära att köpa dem när jag sprang på ett par Karma. Mycket styvare lagg än Public men ändå en skön park skida verkade det som. Hörde mig för kors och tvärs och idag slog jag till. Äntligen slipper jag fundera nå mer. Det blev KARMA med Marker 12,0 Free bindning dock istället för Look, ska prova hur det funkar.

Så jag kan inte säga så mycket mer än att jag önskar mig själv lycka till och får se hur det går. Hoppas du klarar av att välja du med. PS. Och Karman är ju fan så mycke snyggare än PB... Hare gött alla skiers... Syns i snön....

See ya´ll / Mr Dave Olzzon

Är det viktigaste när man väljer skidor att de är snygga, verkar vara en ständigt förekommande orsak till olika köp hit och dit!?

Senast ändrad:
Kolla på den med jag men kändes alldeles för mjuk för min smak. Hur e den att åka på. Pist / Park / off ?

"Dave_olzzon", ja det är ett jobbigt beslut men som snart måste fattas. Det lutar mest åt Karma i alla fall fast då med Look PX 12 TI Lifter Wide 06/07 bindning. Hoppas du blir nöjd med ditt köp för det förmodar jag eftersom skidan verkar grym.

"Lima-ko", för min del är inte utseendet något jag bryr mig så mycket om nu när jag letar skidor. Anledningen att jag har med det i min text är att om skidorna skulle vara rätt så snarlika och man egentligen kunde välja vilken som helst för båda är lika bra, så kanske utseendet kan fälla ett avgörande.

"aleczander", jag har hört mycket bra om mantran och jag tror det är en ruggit bra skida. Dock har jag redan gått över den budget som jag satte från början (brukar bli så när man inte köper det första man ser). Mantran ligger på Conrads sida på 100 euro mer än Karman så pga det så kan jag tyvärr inte ha med den i beräkningen.

Men vad tycker ni nu då? Völkl Karma eller K2 PE, vilken har bäst egenskaper som skulle passa mig?

"Grahnan" : Jag kan uttala mig om 2 veckor när jag förhoppningsvis har provåkt dem... Men vore kul om du körde på PE så kan jag få höra din version om de efteråt :-) Så får du höra min.... Men kanske blir dumt att välja bara pga det skälet, ha ha... Lycka till hur du än gör så kanske vi syns här och byter åsikter nån annan gång igen....

För övrigt till alla: Nån som ska på Winter Jam i helgen, själv kan jag inte och kan inte sluta svära över det, men ha så kul ni alla som ska dit. Tur att det sänds på TV iaf...

Hare nice alla.... / Dave Olzzon

Tjena Grahnan. Jag är på samma spår när man pratar om åkningen.
Vet inte hur jag ska förklara men, Jag har tävlat alpint sen barnsben och är nu 18 år, 87kg,178 lång. Så kräver en lite styvare skida, som jag kan åka bra med i pist och även jibba lite med. Så tog och beställde mig ett par Karma för 3 veckor sen ifrån Sport-Conrad. Det tog 6 dagar ifrån beställningen så hade jag skidorna hemlevererad till dörren för endast 4023kr.. Bindningen jag valde e likartad den du skrivit om Look PX 12. SKillnaden är att min är blå men den verkar vara slut hos Conrad för tillfället.

Har inte Kört mina Karma än men de käns lagom hårda när man känner på dem. De är snygga, Och kan rekomendera att köpa ifrån Conrad. Billigt och praktiskt..
Så rekomenderar dig det. Ps välj heldre än längre skida än en kortare..

Tack för alla svar. Verkar dessutom som väldigt många här inne på forumet är ute efter en allroundskida.

Jag saknar dock information om vad ni tycker om PE i jämnförelse med Karma. Skulle vara bra om någon som vet hur en PE fungerar som en allroundskida. Är den fladdrig i hög fart, bra grepp ja ös på med vad ni tycker om den mot Karma.

Med vänliga hälsningar
Magnus som längtar till Oppdal.

Nu har mitt skidköp gjort en rejäl vändning. Jag har nu under en tid funderat på detta angående en allroundskida. Detta har gjort mig väldigt tveksam om jag ska köpa en TT eller carving.
Nu den sista dagen har jag dock kommit fram till beslutet att i år köpa en carvingskida, efersom jag mestadels åker i pisten och en del offpist. Detta för att sedan troligtvis köpa en bredare TT nästa år.
Nu har jag fått ett bra pris på en Rossignol ZENITH Z1 och jag har lagt handpenning på den i butiken och ska troligtvis hämta ut den nu i helgen. Frågan är bara hur bra denna skidan är. Enligt expediten i på Stadium (som för övrigt verkade väldigt kunnig och skulle nu dessutom jobba i åre i vinter) så skulle dessa skidor passa väldigt bra för mig då de är stabila i hög fart och ska ha rejält med grepp. Jag tyckte skidan verkade passa mig bra. Frågan är ju bara hur mycket detta var säljsnack eller om den verkligen är bra. Vet ni något om denna skidan?

Med vänliga hälsningar
Magnus, med lite tunnare plånbok.

Kan du överhuvetaget åka skidor ens ?
Att köpa skidor av någon expedit på stadium är väll inte direkt min stil. Om jag inte känner till expediten och vet att det är någon som VERKLIGEN är kunnig på sin sak.
+ Att du spar pengar över internet.

Det verkar lite blåögt att lita 100% på en expedit.

Aja ditt val.

Senast ändrad:
karman är grym som attan i år. jag har en 185. funkar både i pisten och i pudret. ok isgrepp är ett plus. bra allmountain. men lite knepig då du åker baklänges. det finns bättre parkskidor än denna om vi säger så.

stadium skulle jag hålla mig undan, de har lurat mig en gång. 1 gång är 1 gång för mkt.

Jag litar verkligen inte 100% på experditen det är ju därför jag hör med er som förhoppningsvis har lite mer fakta jag kan ta del av. Anledningen att jag la handpenning på skidorna var för prisets skull och eftersom jag jobbar till stägning varje dag så var jag tvungen att lägga beställning nu. Vill jag inte ha skidorna så får jag givetvis tillbaka mina pengar.

Att dumförklara en person utan att veta var den pratar om skulle jag kalla för idioti. Så om någon har något att säga om skidorna istället för min handling utan att veta något om varför varför jag handlat som jag gjorde och kalla mig blåögd så tycker jag det vore väldigt bra. För jag vet att det finns många här inne som vet massor om skidor.

Angående om jag åka skidor så kan jag säga så här att jag har åkt ca 7-14 skiddagar varje år sedan. Dock har jag de två senaste åren åkt snowboard men efter att längtat tillbaka allt för mycket har jag bestämmt mig för att köpa skidor igen.

MVH
Magnus, som gärna vill ha ett väsentligt svar!

Av min bedömning har du inte mycket till skidvana låter det som.
Men för gudsskull sattsa på en b ättre skida.. Priset gör ofta skidan.

1. Vad ska du ha skidan till ? Pist, Hoppa,Rail, Behöver du verkligen twintips, åker du baklänges?

2. Sattsa på en dyrare skida. Man får i stortsätt vad man betlar för.. Vill du ha bra förslag fråga experterna på freeride. De har rätt bra koll.

3. Sattsa på en skida som är runt din längd kanske lite längre till och md om du åker offpist och större backar som du skrev om ja inte mins fel?

4. Kolla Sport-Conrad eller liknade de har vädigt bra priser och väldigt smidig leverans.

Lycka te nu. / Jens

Okej till Jens först och främst.

Av din bedömning så har inte jag så mycket skidvana. Så vad grundar du detta på? Det du har att gå på är att jag åker ett visst antal dagar per år. Att jag inte har så stor kunskap innom hårdvarubiten har absolut inget med min skidvana att göra. Jag skulle t.ex kunna köra bil som en gud även om jag inte var hade en aning om bilen heter BMW eller Audi.

Till jens och alla experter på freeride.

1. Jag har nu bestämmt mig för att istället för en kompromiss mellan TT och carving så ska jag köpa en Carvingskida i år och en TT nästa år. Så i år är det mestadels pist som gäller och om det finns något puder så åker jag gärna det. Tyvärr är det ofta ganska stor brist på detta så troligtvis blir det mestadels pist. Så i år tänker jag i alla fall inte hoppa, det tar jag nästa år.

2. Självklart förstår jag att man får det man betalar för men frågan jag ställde var om denna var så bra som hon sa för i så fall tycker jag att det skulle vara ett bra köp. Angående att fråga experterna på freeride så är det just det jag håller på med just nu.

3. Det som verkar genomgående på detta forum är att välja en skida som är ungefär i ens längd eller något längre. Gäller detta även för carving eller är detta mestadels för TT?

4 . Jag har varit väldigt inriktad på att köpa Karma från sport-conrad för de verkar vara ett seriöst företag. Det som talar emot är att jag lättare och snabbare kan få skidorna servade här i Sverige än att skicka iväg dem till tyskland igen. Finns det någon annan bra sida som säljer billiga skidor?

Så Z1 är alltså en väldigt mjuk skida som egentligen inte skulle passsa mig så bra? Så vad finns det för andra Carvingskidor som är bra som skulle passa mig bra?

Med vänliga hälsningar
Magnus

Puhh, Jag och alla andra skriver för att hjälpa dig. Så sluta hålla på och gagga speciellt när det är DU som är ute och cyklar. Skidvana handlar om hur mycket man har åkt och hur "duktig" man är på det. Kunskap om skid modeller och märken är något helt annat.

Sen svar på dina frågor.

1. Carvingen lämpar sig nog bättre åt dig. Men endel TT skidor är rättså lika i egenskaper som Carving. Fråga experterna på sidan om hjälp. De är duktiga.

2. ´Bra

3. Längden på skidan är självklart beroende på skidans radie och hur du tänkt anväda den.
Men om man ska generalisera så sikta in dig på en skida i din egen längd.

Det finns en bra guide för det på Freerides sida också om vilken längd man bör välja.
Men som sagt den är bara på ett ungefär, eller hur jag ska uttrycka mig.
Det beror som sagt på vad man är ute efter hos en skida.

4. Hur ofta knäcker du ett par skidor eller gör likande saker som beror på konstruktionsfel? Av egna erfarenheter kan jag säga att visst det tar längre tid när man ska skicka runt skidan. MEN jag kan lova att det tar lång tid i Sverige med förmestadels.
Om det inte handlar om små fel. Småfel eller lagningar sköter vilken skidverkstad som helst oavsett om du köpt skidan i Sverige eller Tyskland.

Ja det finns flera olika sidor där det säljs skapligt billigt på internet, Det öppnade tillexempel en sida för snart 2 veckor sen som säljer i skapliga priser. Sök på forumet så hittar du säkert fler. Sen såg jag att det var en till kille som skrev och rekomenderade en sida längre upp i denna tråd.

Jens: Jag är håller inte på att gagga på andra bara på dig eftersom jag fick väldigt dålig uppfattning om dig från första början. Sedan det här med skidvana, det du skrev nu va ju exakt det jag skrev så alltså borde jag inte vara ute och cykla?

Jaja nu är jag inte här för att tjafsa utan vill bara ha reda på lite fakta om skidorna.

Så nu åter till frågan från början. Är denna skidan vad hon utlovat om inte vilken skida skulle kunna passa istället. Hittade en skida från völkl på sport-conrad nu som jag gärna skulle vilja höra lite om. Det är en Völkl Supersport 5*, hur är den?

Med väldigt vänliga hälsningar
Magnus!

Får mer ut av att diskutera med en höna jmf med dig. Du vet inte ens vad du skriver.
Jag skrev att du verka ha lite skidvana då börjar du gagga om "hårdvare grejer"

Om du inte förstod vad jag mena kan jag ta det igen.
Är du en god åkare krävs bättre grejer.
Är det så svårt att förstå?

Köp vad du vill, ingen bryr sig.

Völkl supersport 5 är bra om du nu har råd "magnus med en tunnare plånbok"

Jens, så här kan vi hålla på dag in och dag ut. Klart jag förstår att en god åkare behöver bra utrustning, det har jag aldrig påstått att man inte behöver. Det jag reagerade på från början var att du skrev att du ansåg att jag hade lite skidvana och jag frågade helt enkelt vad du grundade det på eftersom jag hade erfarenhet av ogrundande påståenden just från dig. Vad jag menade med mitt hårdvarusnack var att om du grundar ditt utlåtande på att jag inte verkar kunna så mycket om skidor så betyder inte det att jag har dålig skidvana för det. Förstår du nu vad jag menar med vad jag har skrivit till dig?

Jag föreslår att vi avslutar denna diskussionen nu eftersom det inte var tjafs jag var ute efter när jag började skriva här idag. Jag tycker bara det är tråkigt att jag kunde fått många fina tips från kunnigt folk.

Så alla ni som har information att skriva ut så gör gärna det för jag tycker verkligen detta forumet har många goa gubbar som verkar kunna massor. Så skriv gärna en massa tips på skidor som skulle passa mig!

Med vänliga hälsningar
Magnus

Det var inte det jag skrev, och det kanske du ser om du läser igen.
Och snälla det här är så himla löjligt utav dig.
Leka fin i kanten och håll på.

Jag har gett dig svar på alla dina frågor hittills vågar du inte lita på min expertis så är det ditt problem.

Vill du ha råd adda msn eller liknade.
Du har mycket att lära.

Vill du bara väl, men du blir så oerhört jobbig med ditt trams.
Lyssna och lär.
Goda råd är dyra.

Så mycket som du flackat fram och tillbaka tycker jag nog att du ska ut i backen och pröva lite lagg för dig själv. Du har ju en drös med bra alternativ nu.

Du säger att du endast har åkt carving innan, är det någon speciell skida du menar för alla skidor i dagsläget är ju carvingskidor (bortsett från t.ex. K2 Pontoon m.fl.).

Pontoon har faktiskt carving skärning liksom Armadas La Goda och DPs 138 Inte mycket men den finns inlagd där ;)

Jens, orkar inte göra mig besväret att svara på ditt inlägg. Vi lägger ner detta nu. Är dock tacksam över dina svar på mina frågor.

Lima-ko.

Ja det har hela tiden varit tankar fram och tillbaka angående detta med TT. Man har ju hört att t.ex Karma ska vara bra även i pisten. Men efter ganska så långt övervägande har jag insett att jag mest komemr röra mig i pisten. Därför är det nog bättre med två par skidor än en kompromiss. Jag skulle jag gärna göra åka iväg om jag bara hade haft möjligheten. Brist på snö här i Boråsområdet gör det tyvärr omöjligt och kan inte ta ledigt från jobbet för att åka skidor nu innan jul tyvärr.

Nej det är egentligen ingen speciell skida jag menar att jag har erfarenhet då jag har hyrt skidor under åren jag har åkt skidor. Men jag vet vilken typ av skidor jag vill ha i alla fall.
Det jag är ute efter är en skida som är stabil och ska fungera bra i höga farter. Jag vill ha riktigt bra grepp så jag verkligen kan lita på skidan för att kunna köra fullt ut. Jag tvekar inte att köra fort om det inte är allt för många i backen som kör oförsigbart. Är det puder så ger jag gärna mig ut i det men troligtvis komemr det som vanligt vara ganska stor brist på det.

Hasse: Dig har jag sett skriva många bra saker, har inte du något bra tips? :)

Hoppas ni vet någon skida som passar mig bra.

MVH
Magnus

Senast ändrad:
Seriöst kan inte undlåta, Alla skidor skulle kunna passa dig.
Tror du behöver specieficera dig lite mera än så.
Beskrivningen du ger, vill man inte att alla skidor ska vara sånna ?

Jag har hört att Dynastar Team Starlet skall vara bra.
Tror dem skulle bli perfekta för dig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna specificera mig mer men jag ska försöka.

Jag åker upp till fjällen 1- 2 ggr varje år. Det har varit lite blandande ställen jag varit på, men nu senaste åren har jag varit i Norge. Ska även i år till Oppdal som bjuder på ganska varierad åkning. Där finns det ganska många fina pister som tyvärr kan bli ganska hårda efter en kall vecka och behöver då bra isgrepp. Områder bjuder även på fina offpistmöjligheter och jag ger mig gärna ut dit om det finns tillgång och Oppdal är ganska känt för sin rika nederbörd. I backen åker jag gärna och älskar att stå på om förutsättningarna tillåter detta. Det finns även flera parker men jag komemr troligtvis inte hoppa så mycket så jag vill inte ha några twintip i år i alla fall. Givetvis ska dessa skidor inte bara passa i Oppdal om ni tror jag syftar på det men vill bara ge er en hymt om hur jag åker :) Givetvis vill troligtvis alla att skodornaska ha egenskaper som dessa men frågan är ju inte vad folk vill utan vilka skidor som kan leverera detta? Vet inte om ni kanske har fått en aning bättre grepp om mig och min skidåkning nu, hoppas på detta i alla fall.

Så ös på med tips på skidor som passar mig!

Senast ändrad:
Har följt den här diskussion en stund nu och det börjar bli lite pinsamt från din sida Jens, har du inget vettigt att säga så var tyst istället.

Grahnan:

Bra att du förstått att ett par skidor skulle bli en kompromiss, så blir det alltid. Inget slår Pontoon i midjedjupt och inget slår ett par GS lagg i isig pist.

Även med en pistskida i pisten kommer det bli vissa kompromisser. Jag är examinerad skidlärare och på våran examen får vi bara ha 1 par skidor och ska kunna köra kortsväng mot skär, stora skärande i hög fart där vi minskar radien på svängen, mycket dynamik och kraft mao., puckel, långsamma sladdsvängar, storslalombana m.m.

Detta är en svår ekvation men merparten av oss körde på en skicrosskida i kortare längd eller en world cup racecarve. En sådan skida tycker jag är det mest allround man kan hitta för piståkning.

Du har redan nosat på en sån skida, Völkl Supersport 5*, eller Allstar, Head iXRC 1200 SW eller 1400 chip, Fischer WC RC, Atomic Supercross 11 eller B5, Dynstar Contact 11, Elan Speedwave 14 m.fl., alla märken av rang har en.

Edit: Jag har Headen där, iXRC 1200 i 177 cm, och de har jag kört all möjlig terräng med, i Jackson Hole, så de är allround, tro mig.
Edit2: Kompletterade mina Head med ett par Ross B4 185 cm, som skötte allt puder och det som inte Headen klarade. Skulle gärna haft några par lagg till men när man flyger så kan man inte plocka med sig hela garderoben och då tyckte jag att dessa två lagg kompletterade varandra bra.

Senast ändrad:
Jens jag håller med Jet där. Håll tyst.

Grahnan: Jag skulle rekomendera K2 Recon Eller Apache Outlaw. Dom är sjukt bra i pisten men dom funkar även bra i OP. Dom är ju lite bredar 78-88 mm. Tror du skall ha en skida på minst 75 mm i alla fall. Annars så är Karman ett bra alternativ eller Mantran. Även PE är en bra skida men jag tycker du ska minst din egen längd så kan du även nyttja skidorna i Alperna så... Men som sagt detta är min åsikt..

//Hasse

Edit: Håller med Lima-Ko i det han säger oxå men jag gillar bredare skidor så....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp