Som vanligt utgörs ju svaren på en fråga som denna av "jag har den, den är grym" (förutom
anelistra). Det ger möjligen skribenterna själva ett bevis på att de existerar eftersom de ju syns i
cyberrymden, men kanske inte betyder så mycket för ditt skidval.
Jag har själv åkt både Karma och Mantra (som är lik Aura, men styvare). Väger dessutom som
du, men om du inte är grymt vältränad är risken (eller chansen) enligt min egen bedömning att
jag kanske får ned lite mer kraft i snön. Det kanske påverkar min åsikt om skidorna, men
eftersom du själv skriver att kör fort och aggressivt så kan nog mina upplevelser vara relevanta
för dig.
Hur som helst, jag skulle ENBART välja Karma framför Mantra/Aura om jag åkte mycket park eller
i alla fall tillbringade en stor del av tiden åkandes baklänges. Om du har hyfsad teknik är Mantra/
Auro faktiskt en lättåkt och väldigt allround skida som spöar Karma i känsla och prestande på allt
utom möjligen just baklängesåkning. Det gäller oavsett snöförhållanden.
Karman är långt ifrån dålig och gör väl sitt jobb, kan mna säga, men den ger inte någon riktig
kick i åkningen. Pressar du den hårt vandrar den också lite (dvs ligger kvar i skäret, men driver
ändå ut lite i svängen). Mantran är distinkt i svängen på ett helt annat sätt och eftersom den
dessutom ger en tydligare feedback så kan man på ett sätt säga att den tom är mer lättåkt.
Jag kan bladdra på i timmar öven Mantrans förträfflighet som allroundskida, men förhoppningsvis
har du fattat poängen vid det här laget. Köp Aura, eller rent av Mantra. Om du ens funderar på en
Karma 185 skulle jag vänligt med bestämt leda dig mot en Mantra 177. Jag tror tom den blir
bättre att utvecklas på än den mjukare Auran. Håller du lite fart och stor mitt på skidorna
kommer du helst säkert inte uppleva Mantran som svår.
Jag kör annars på 184:an, men det är bara för att jag har andra styvare och längre skidor också.
Annars hade jag lätt valt 191:an. Så om du verkligen känner dig lite sådär lagom mopsig och tror
på dig själv är inte heller 184 Mantra en omöjlighet, men den längddiskussionen är svår att ta
innan jag vet mer vilken typ av åkning du vill prioritera. 177:an är ett mer naturligt "tjej-val" och
kommer fortfarnde vara grymt fartstabil.
HWC HitMe