Völkl Karma

SkidJulia

Ny medlem
Völkl Karma
Hej svejs!
Har en fråga som jag skulle vilja ha svar på. Är inne på att köpa nya skidor för säsongen och undrar lite om Völkl Karma (och Völkl Aura, men det lutar mer åt Karman nu).

Är det någon skillnad på Karman när det gäller modell 05/06 och 06/07? Ni som kört den, vad säger ni?

Har letat i forumet men inte hittat något svar på denna fråga vad jag vet, annars kanske jag missat den?

/Julia

Völkl Karma
Har för mig at 07an ska ha ny kärna från 06an, men är inte hundra på det. Har dock själv ett par 07or som jag tagit några åk på, mkt nöjd!

Völkl Karma
Okej. Tack för svaren! Bra att ni är nöjda med dom oavsett vilken modell det blev för er.

Om någon annan har ett mer säkert svar om detta så skriv gärna!

Billigast att få tag på skidorna är väl via ski-conrad kan jag gissa på?!? Har kikat runt på div. hemsidor och sett att ski-conrad är billigast, iaf om jag köper årets modell.

Völkl Karma
jag har 05/06:an och jag kan inte säga annat än att det är den skönaste skidan jag kört på. fungerar bra i offpist och i lössnö eftersom att den är ganska bred vill man hoppa och ha sig i parken så är den också riktigt bra eller om du bara vill ta det lugnt i pisten så når den fortfarande sina mål... jag rekomenderar att köpa den.// MW

Völkl Karma
jag har åkt på 05/06 en dag och var nöjd med dem, du bör tänka på skidan är ganska så styv, jag blev från rådd att köpa dem pga. min vikt (72kg 178cm lång) fast det hade du säkert koll på ; ).

Men skidan är styv.

Völkl Karma
Det er forskjell på modellene!
06/07 modellen er mykere enn 05/06 modellen!

Prøvde 05/06 modellen i Åre ifjor - da var det veldig isete i bakken og skien satt veldig bra - men tror det er bra at skien har blitt litt mykere i år.
Vurderer også Aura og Karma - Aura er veldig mye mykere - men ser ut til å være vridningsstiv før det!
Karma har mer innsving og er jo endel smalere - så de dagene en må ta til takke med piste fremfor offpiste er jo det sikkert en fordel.

Ville selv ikke kjøpt 05/06 modellen til offpiste, synes den er for stiv til det - iallfall til meg som er jente. Kjører nok litt snillere enn gutta. Men 06/07 modellen virker bra!

Völkl Karma
En riktigt skön skida! Men om du åker mycket pist så får du vara beredd på att "stå på" ordentligt då den behöevr lite fart och kraft. Nu är inte jag någon direkt expert, men det är min erfarenhet av mina 05/06!

Senast ändrad:
Völkl Karma
Oj oj, nu känns det som att det står mellan 06/07:an eller Auran. Det handlar bara om att bestämma sig.. Tack för era svar.

Vill gärna ha en skida att kunna köra fort med och att kunna utvecklas med. Bra isgrepp och stabilitet är också viktigt. Oavsett vilket val det blir så tror jag att båda modellerna kan fungera.

Det ordnar sig..

Senast ändrad:
Völkl Karma
Tjena
Det är skidtesthelg typ runt den 8e. Völkl brukar vara representerade där så passa på och prova båda modellerna!

Men vore jag som du skulle det inte vara nåt snack om att jag skulle gå på Auran!

Völkl Karma
Som någon skrev tidigare så är karman rätt så styv. Körde på karman förra säsongen och det är en grym skida men jag upplevde den som för styv ibland. Jag kör rätt hårt men väger bara 65 kg och då tenderar den att inte riktigt flyta upp i pudret som en mjukare skida gör, funkar gör den absolut men du kan få jobba lite extra om du inte väger tillräckligt... Good luck!

Völkl Karma
Hade karman förra året och den är en kompetent skida som fungerar i spridda förhållanden.

Att den skulle vara speciellt styv kan jag inte hålla med om. Väger själv 72kg och har hyfsad teknik, tyckte den var extremt lättåkt trots sin bredd och var relativt lätt att slöåka på också.

Hade en 177cm lång skida, hade nog hellre åkt på 185cm, är å andra sidan ingen som hoppar heller :) Karman funkade faktiskt riktigt bra även när det var ordentligt isigt, lite fladder i hög fart blev det förstås men klart godkänt för 87mm midja. Bäst funkade den i lite smågles fjällbjörkskog.

Av vad jag förstått är det ingen annan skillnad än den rent kosmetiska mellan årets och förra säsongens skida. Combisport.se, som är leverantör av skidan i Sverige, har nog ett säkert svar på den frågan annars. Lycka till!

Völkl Karma
Det är just det jag funderar över. Väger mellan 67-70 kg, och funderade då på om Karman kan i det fallet bli för styv ändå. Men av vad jag har förstått av alla svar, så har det varit olika för var och en. Min åkstil börjar dra mer åt att köra fort och mer agressivt.. Vad är det för fel på Karman egentligen då? Den kanske kräver sin åkare till viss del ändå, men så svår är den väl inte?

Har tyvärr lite svårt att lyckats med något skidtest då jag inte befinner mig i norra Sverige.

Blablabla..detta kan man fundera över en hel del.
Klart slut.

Völkl Karma
det kanske också beror på vilken längd man väljer? tänkte köra 161 om det blir karma för mej.... men jag är ca 10 kilo lättare än dej. kanske lite kortare också vad vet jag.

Völkl Karma
Som vanligt utgörs ju svaren på en fråga som denna av "jag har den, den är grym" (förutom
anelistra). Det ger möjligen skribenterna själva ett bevis på att de existerar eftersom de ju syns i
cyberrymden, men kanske inte betyder så mycket för ditt skidval.

Jag har själv åkt både Karma och Mantra (som är lik Aura, men styvare). Väger dessutom som
du, men om du inte är grymt vältränad är risken (eller chansen) enligt min egen bedömning att
jag kanske får ned lite mer kraft i snön. Det kanske påverkar min åsikt om skidorna, men
eftersom du själv skriver att kör fort och aggressivt så kan nog mina upplevelser vara relevanta
för dig.

Hur som helst, jag skulle ENBART välja Karma framför Mantra/Aura om jag åkte mycket park eller
i alla fall tillbringade en stor del av tiden åkandes baklänges. Om du har hyfsad teknik är Mantra/
Auro faktiskt en lättåkt och väldigt allround skida som spöar Karma i känsla och prestande på allt
utom möjligen just baklängesåkning. Det gäller oavsett snöförhållanden.

Karman är långt ifrån dålig och gör väl sitt jobb, kan mna säga, men den ger inte någon riktig
kick i åkningen. Pressar du den hårt vandrar den också lite (dvs ligger kvar i skäret, men driver
ändå ut lite i svängen). Mantran är distinkt i svängen på ett helt annat sätt och eftersom den
dessutom ger en tydligare feedback så kan man på ett sätt säga att den tom är mer lättåkt.

Jag kan bladdra på i timmar öven Mantrans förträfflighet som allroundskida, men förhoppningsvis
har du fattat poängen vid det här laget. Köp Aura, eller rent av Mantra. Om du ens funderar på en
Karma 185 skulle jag vänligt med bestämt leda dig mot en Mantra 177. Jag tror tom den blir
bättre att utvecklas på än den mjukare Auran. Håller du lite fart och stor mitt på skidorna
kommer du helst säkert inte uppleva Mantran som svår.

Jag kör annars på 184:an, men det är bara för att jag har andra styvare och längre skidor också.
Annars hade jag lätt valt 191:an. Så om du verkligen känner dig lite sådär lagom mopsig och tror
på dig själv är inte heller 184 Mantra en omöjlighet, men den längddiskussionen är svår att ta
innan jag vet mer vilken typ av åkning du vill prioritera. 177:an är ett mer naturligt "tjej-val" och
kommer fortfarnde vara grymt fartstabil.

HWC HitMe

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp