Völkl Kenja, Line SFB Shorty eller annat till min dotter

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Hej, funderar på ett par lite bredare skidor till min dotter 16år i januari c:a 50kg och 158 lång. Hon åker nu på ett par Kanjo 154cm. Duktig åkare och Kanjon har funkat bra men hon åkte mest snowboard förra året.
Det blir ju mest piståkning men hon gillar ju att åka utanför och i skogen när det går.
Tänkte passa på att fynda lite nu på fjolårets skidor (Hon har ju även fått ny snowboard till i år) och har bl.a hittat Kenja till bra pris. Tittade lite på dem till förra säsongen men kändes lite dyra och var osäker på om hon skulle klara att trycka igenom en skida med full titanal. Men eftersom Kanjon inte har varit några som helst bekymmer så Känns som det ska funka. Vad tror ni? Och längden räcker 156cm? Brukar väl vara så att längre skida blir hårdare.
Sen tänker jag att lillebror (11år knappt 38kg)kan ärva dem om de skulle kännas för korta för henne , han åkte på Confession Jr 154cm förra året -kanske risk att han tycker de är för smala då...
Då kommer även en annan skida upp i tankarna Line SFB Shorty som ju finns i upp till 165cm. Betydligt bredare men tajtare svängradie.

Senast ändrad:
Tjena!
Jag tycker du kan kika på "vuxenskidor" till din dotter. Min dotter har kört på Völkl Gotama jr förut. När vi bytte skidor för två år sedan blev det ett par Head Kore 93, hon var då 13 år.
Vi åkte på skidtest och hon fick testa flertal modeller, jag var själv inne på juniorskida till henne men när hon testade så fastnade hon för Head Kore och Salomon Qst 106.

Ja, vilken trettonåring vill ha prylar som är "junior".
"Bring on the real shit! Jag är faktiskt inte ett barn längre utan nästan vuxen och btw så fattar'u ingenting. Betala! Vadå? Ska jag bära dem själv? Mamma!"

Tjena!
Jag tycker du kan kika på "vuxenskidor" till din dotter. Min dotter har kört på Völkl Gotama jr förut. När vi bytte skidor för två år sedan blev det ett par Head Kore 93, hon var då 13 år.
Vi åkte på skidtest och hon fick testa flertal modeller, jag var själv inne på juniorskida till henne men när hon testade så fastnade hon för Head Kore och Salomon Qst 106.
Jo hon åkte ju på vuxenskidor förra året Kanjo, funderingen var väl om Kenja är en för jobbig skida Med full titanal, men jag tror nog inte det om den inte är för lång. Det viktigaste för henne är nog att skidan är snygg 😆, jag har även tittat på Rossignol Sky 7 Hd
Grabben är 12 i april och också väldigt tekniskt duktig funderar om han till i år behöver lite mer utmaning. Völkl Confession jr var inga bekymmer för honom att carva med trots 100mm i midjan. I och för sig full rockern underlättar ju en del. Till honom kanske Line SFB skulle fungera bra. Han är mer för att hoppa och leka med skidorna.

Vad är det som inte är bra med Kanjon som hon åkt på tidigare? Kenjan behöver bra mycket mer fart än Kanjon för att "funka", men det är en bra skida. Metallen i sig påverkar egentligen inte styvheten i skidan, utan är där för att dämpa.

Ja det är svårt, bästa är att låta dom testa och du själv kan se hur dom åker på dom olika modellerna.
Line SFB är en rolig skida som jag åkte på några år.
Den passar säkert grabben bra i shorty modellen, finns väl flera modeller av den typen av skida i dag.

Vad är det som inte är bra med Kanjon som hon åkt på tidigare? Kenjan behöver bra mycket mer fart än Kanjon för att "funka", men det är en bra skida. Metallen i sig påverkar egentligen inte styvheten i skidan, utan är där för att dämpa.
Tänkte att sambon skulle få ta över dem, hon åker lite lugnare och föredrar pisten så tror den skulle passa henne. Dottern står ju på rätt bra så farten är nog inte problemet, och så tänkte jag att hon skulle få lite mer bredd för att lite bättre flyt utanför pisten. Kanske skulle vara lite bredare än Kenjan dock. Men sen kommer ju aldrig den där djupsnön som man väntar på. Och sen kör hon ju snowboard också.

Ja det är svårt, bästa är att låta dom testa och du själv kan se hur dom åker på dom olika modellerna.
Line SFB är en rolig skida som jag åkte på några år.
Den passar säkert grabben bra i shorty modellen, finns väl flera modeller av den typen av skida i dag.
Dottern testade ett par Völkl flair 81 156cm för två år sen och fixade den. Svängde lätt men hon hade lite svårt att bestämma hur mycket då. Skidan bestämde lite över henne då sa hon.
Shortyn tror jag också passar grabben han verkar inte nåt känslig för underlaget utan står på lika bra med breda skidor på hårt/isigt som i lössnö.

Tänkte att sambon skulle få ta över dem, hon åker lite lugnare och föredrar pisten så tror den skulle passa henne. Dottern står ju på rätt bra så farten är nog inte problemet, och så tänkte jag att hon skulle få lite mer bredd för att lite bättre flyt utanför pisten. Kanske skulle vara lite bredare än Kenjan dock. Men sen kommer ju aldrig den där djupsnön som man väntar på. Och sen kör hon ju snowboard också.

Ok, ska lägga brasklapp om de nya Kenjorna, dom vet jag inget om. Men gamla Kenjan (fram till 2019) passar bäst för pist utan folk, för den vill åka snabbt och den vill bli "körd" om dottern tänker sig åka på skär. Är bra i uppåkt. Den är för styv för skogsåkning såvida det inte är sjukt gles skog så att man kan dra på. Finns klart bättre för lössnö. Den är samma skida som Kendo under lacken. Alltså en av de biffigare "dam-skidorna".

Ok, ska lägga brasklapp om de nya Kenjorna, dom vet jag inget om. Men gamla Kenjan (fram till 2019) passar bäst för pist utan folk, för den vill åka snabbt och den vill bli "körd" om dottern tänker sig åka på skär. Är bra i uppåkt. Den är för styv för skogsåkning såvida det inte är sjukt gles skog så att man kan dra på. Finns klart bättre för lössnö. Den är samma skida som Kendo under lacken. Alltså en av de biffigare "dam-skidorna".
Ok, tack -det var det jag ville veta och var lite orolig för. Det är de gamla som jag tittat på då det är utförsäljning på dem

Vad tror du om Soul 7 HD till dottern, hade själv dessa i 188 från 16/17 och tyckte de var grymt lättåkta i både offpist och pist och helt ok att carva med i pist. 164 längd på dem till henne skulle kanske funka. Mjuk tip och ganska hård tail. Blister gear review rekommenderar att gå upp i längd på dessa vilket också var min känsla.

Vad tror du om Soul 7 HD till dottern, hade själv dessa i 188 från 16/17 och tyckte de var grymt lättåkta i både offpist och pist och helt ok att carva med i pist. 164 längd på dem till henne skulle kanske funka. Mjuk tip och ganska hård tail. Blister gear review rekommenderar att gå upp i längd på dessa vilket också var min känsla.

Har bekanta som åker dom och dom är nöjda. Har inte testat Soul 7 själv. Det dottern sa i den familjen (f.d tävlingsåkare) var att dom blev fladdriga när det började gå lite fortare.

Har bekanta som åker dom och dom är nöjda. Har inte testat Soul 7 själv. Det dottern sa i den familjen (f.d tävlingsåkare) var att dom blev fladdriga när det började gå lite fortare.
Ja lite fladdriga vill jag minnas att de var, men det var mest på hårdare och lite ojämnare underlag vill jag minnas men inget som jag upplevde var så störande. Tycker att ex vis Opinion Charger också fladdrar en del i höga farter. Soul HD som kom 16/17 och uppdaterades ytterligare 18/19 (tror jag) har ju en del kolfiber i sig (och ingen gummi eller metall) så blir väl inte så dämpad.

Har tidiga Soul 7 själv (ej HD) och ja, de är fladdriga, iofs mer en känsla än ett verkligt problem, men de tappar stabilitet i högre farter och längre svängar. De har en "plastig, död" känsla. Vi fann varann inte, fast de är bra i uppkörd pist och liknande och är mycket snälla och lättåkta. Har ej åkt på nyare Soul 7 HD.

Tror att Kenja blir bra. De verkar ha en stor "sweet spot" som gynnar utveckling. Min fru (som iofs väger ca 72 kg och är stark i benen) älskar sina Kenja och de gjorde henne direkt till en bättre åkare. Hon är ingen expert alls och vi tycker de verkar funka bra även i lägre farter.
Annars finns det ju Santa Ana 93, Black Pearl 88, Sheeva 9 mfl som alla kanske är litet mindre krävande (också snygga!!) utan att vara mesiga och kanske ett ännu bättre "vuxenval" för en slank tjej.

Har tidiga Soul 7 själv (ej HD) och ja, de är fladdriga, iofs mer en känsla än ett verkligt problem, men de tappar stabilitet i högre farter och längre svängar. De har en "plastig, död" känsla. Vi fann varann inte, fast de är bra i uppkörd pist och liknande och är mycket snälla och lättåkta. Har ej åkt på nyare Soul 7 HD.

Tror att Kenja blir bra. De verkar ha en stor "sweet spot" som gynnar utveckling. Min fru (som iofs väger ca 72 kg och är stark i benen) älskar sina Kenja och de gjorde henne direkt till en bättre åkare. Hon är ingen expert alls och vi tycker de verkar funka bra även i lägre farter.
Annars finns det ju Santa Ana 93, Black Pearl 88, Sheeva 9 mfl som alla kanske är litet mindre krävande (också snygga!!) utan att vara mesiga och kanske ett ännu bättre "vuxenval" för en slank tjej.
Hmm, det skiljer en dryg tusenlapp mot Rossignolen, får fundera lite på det med tanke på att hon åkte mest snowboard förra säsongen.

Beställt ett par Soul 7HD nu, meningen var att de ska funka bra i lite djupsnö. Blir hon inte nöjd med dem så är jag övertygad om att lillebror tar dem om nåt år -han ska bara ha offpistskidor säger han

Beställt ett par Soul 7HD nu, meningen var att de ska funka bra i lite djupsnö. Blir hon inte nöjd med dem så är jag övertygad om att lillebror tar dem om nåt år -han ska bara ha offpistskidor säger han
Det blir säkert bra, även i pisten men de är förstås inga carvingmaskiner och ganska annorlunda jmf med hennes Kanjo. Vad jag läst om Soul 7HD så förbättrades just de nackdelar jag upplevt med äldre Soul7(ej HD).

Det blir säkert bra, även i pisten men de är förstås inga carvingmaskiner och ganska annorlunda jmf med hennes Kanjo. Vad jag läst om Soul 7HD så förbättrades just de nackdelar jag upplevt med äldre Soul7(ej HD).
Kanjon kommer ju finans kvar, Sambon ska få testa dem tänkte jag, hon föredrar pisten och och skulle kanske behöva uppdatera sin utrustning. Kanske slutar med att hon tar dem, Dottern får ett par Kenja nästa säsong och grabben tar Soul 7orna. De är ju tre stycken som kan använda nästan samma utrustning snart :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp