Völkl Kiku vs Moment Bella

MrsNorris

Ny medlem
Hej alla glada! :D

Till vintern ska jag ha en förhoppningsvis alldeles underbar säsong i Val D'Isère, jag har dock ett problem: Vilka skidor ska få följa med på detta äventyr?

Letar efter ett komplement till mina Fischer RC4 Race SC som ju är en dröm i pisten, men inte riktigt gör rättvisa åt pudret som det förhoppningsvis kommer finnas mängder av. Har åkt en del off-pist förut, men är ingen expert och vill därför ha en skida att utvecklas på, och som ändå inte gör bort sig helt i pisten (om det nu går att få ihop...)

Just nu står det mellan Moment Bella och Völkl Kiku, verkar vara två ordentliga skidor:) Har tyvärr inte hittat jättemycket om Bellan, någon som har koll på den? Det lilla jag har hört verkar dock positivt! Kikun verkar det vara bra tryck i, men kanske är jobbigt med en så "icke-förlåtande" skida? Den har dessutom dubbla svängradien mot vad jag är van vid, men det kanske fullrockern jämnar ut? Vad blir skillnaden mot Bellans lite kortare svängradie, och tip-camber-tail rocker?

All input är välkommen, ös på bara!

Är 164cm, typ 64kg. Har tänkt mig skidan runt 170cm.

Tack!!

Har egentligen mest kvalificerade gissningar att komma med angående dina frågor, och har av förklarliga skäl inte kört dina kandidater. Tror dock ganska säkert att bägge skulle funka för dig.

Så istället för att räta ut några frågetecken tänker jag krångla till det genom att hinta om att det ligger ett par Blizzard Dakota på Köp&Sälj som oxå borde kunna ingå som ett av dina alternativ..!

Senast ändrad:
Bellan är (väl) i grunden en damvariant på Bibby pro, den gamla modellen.
Kiku är en damvariant av Gotaman (den har jag åkt på en vinter) men jag upplevde den som väldigt snäll lättåkt egentligen motsatsen till "icke-förlåtande" skida"

Och eftersom jag förstått att xSoolx gillar/och ofta rekommenderar Blizzard och jag själv gillar Moments skidor så rekommenderar jag Bellan:)

Min dotter åker på 12/13 kiku 170 och trivs på den offpist/tur. Hon är inte lika trygg på den i pist. Hon körde en del på 13/14 Q-103 Stella 165 i pist på vårkanten. Fruset/slush spelade ingen roll, hon tog flera steg framåt.
Nu kommer hon testa 14/15 Sin7 172 och förmodligen ha kvar Kikun.
Det skrevs en del i början av året om olika tjejskidor här i nån tråd...
På Blistergearreview kan du nog hitta nåt oxå.
Verkar som Kiku inte finns hos Völkl längre, men det kanske fortfarande finns nåt reaex av 13/14.

miol11 sa:
Och eftersom jag förstått att xSoolx gillar/och ofta rekommenderar Blizzard och jag själv gillar Moments skidor så rekommenderar jag Bellan:)
Helt rätt, det gör jag! Åtminstone vad det gäller herrvarianterna Cochise och Bodacious. :)

Men den huvudsakliga anledningen till mitt inlägg var egentligen att lyfta fram ett alternativ till, det finns så klart fler. Då jag tycker att det finns risk att man gör sig själv en otjänst genom att begränsa urvalet för tidigt. Har man tid och möjlighet att (helst testköra naturligtvis) gå igenom tillgängligt sortiment så kan man ju hitta sitt guldkorn som man annars kanske skulle missa...

Men (förutfattadmeningvarning!) en åkare som hittar hem på RC4 race kan nog uppskatta skidor med lite mer stuns i sig, även offpist, därav Dakota-peket. Bellan uppfattar jag som potent men snäppet lekfullare av vad jag läst mig till, förmodligen rätt jämförbar med nya Sheeva, också den från Blizzard... :rolleyes:

Tack så mycket för tipsen! :)

Har kollat in Dakotan - min kärlek till Fischerskidorna till trots tror jag faktiskt att jag letar efter en skida som är snäppet flexigare. Har ju trots allt mina Race kvar för de riktiga manchesteråken ;)
Har därmed alltså fått för mig att Kikun kanske ligger någonstans mittemellan Bellan och Dakotan. Vet att jag generellt tycker att Völkl passar min åkstil (Auran till exempel), men har inte kört Moment tidigare, så det blir ju inte en helt rättvis jämförelse... Det som talar för Bellan är den lite kortare svängradien och lekfullheten, medan jag tror att Kikun kommer ge mig lite bättre gensvar och "trygghet". Vettig slutsats?

Har hittat bra deals på båda skidorna, så kan inte ens använda priset som utslagsröst :(

Nej det är inte rätt slutsats :-)
Auran (Mantra) håller jag med om att det finns gensvar trygghet i , Kikun däremot är betydligt "fladdrigare" ....så jag är övertygad om att Bellan är skidan för dej.

Tillbaka
Topp