PNyberg sa:
Lucky-Luke sa:
Hej!
Ingen som har erfarenhet av montering av bindingarna? Ska man köra på fabriksrekommendationen eller bakmontera lite? Kör mest stort och snabbt i traditionell stil. Inte så mycket hoppande mer än en och annan klippa. Tänkte uppgradera skidstället med ett par Kuro i år, men funderar som sagt på monteringspunkten.
Ja en bakmontering vore väl på sin plats om du nu tycker att den känns lite i det smalaste laget och tror att det kan finnas dyktendenser när snön blir FÖR djup :P Så ne....bakmontera inte...
Kanske inte så mycket dyk som jag var orolig för men tailen ska visst va lite mjuk och för mycket skida bakom pjäxan känns inte bra, jag vill ha en stabil känsla, inte svänga på en femöring. Kommer de inte med tre stycken angivna monteringspunter aka freeride - standard - freestyle? Hos sportconrad kan man i alla fall välja tre olika alternativ: -3, 0, +3. Mer bakmontering än så hade jag inte tänkt.
Apropå dyk, dump i Engelberg, 1 m superlätt puder! åkte med en kille som körde kuro, och det var första gången han önskar att de var ännu bredare
upprepar också min fråga angående längden:
Lucky-Luke sa:
Ska köra en minisäsong på en månad i alperna i år och tänkte köpa ett par riktiga puderlagg. Lutar åt ett par Kuro för tillfället. I år kommer de ju i både 185 och 195 cm och jag är lite osäker på vilken längd jag ska välja. Är rätt bra skidåkare, gjort två säsonger i chamonix 99/00 och 03/04 och 1-2 veckor alla andra vintrar sedan 3 års ålder, fyller 30 i år. Kört på Gotama 2006 senaste åren, 183 i längd. Upplever dem som lite korta och kanske lite fladdriga i höga farter. Skulle väl haft 190 cm men fick en så bra deal på paret jag har nu, och har bara åkt en till två veckor / säsong senaste åren så det har inte blivit av att byta. Tidigare kört på DP stormrider 188, Dynastar Arno Adams promodel 188 och ett par Rossignol scratch BC 182 (2004). Den skida jag var mest nöjd under tiden jag körde på den var nog Arno Adams (85cm midja var brett för 10 år sedan... ). DP:n var i hårdaste laget, Scratchen för mjuk för stora åk (men kul annars). Är 183 cm och väger 74 kg. Gillar höga farter och stora svängar.
Två frågor:
185 eller 195 cm längd på Kuro? Rockern äter väl en del längd.
Monteringspunkt för bindingarna? Ska jag använda standard monteringspunkt eller flytta bak. Komer de inte med tre angivan monteringspunkter: freeride, standard, freestyle? Läste att vissa åkare upplevt att standard monteringspunkt är lite långt fram.
Tack på förhand