Völkl Kuro och marker duke och montering

HighOnLife

Medlem
Hej,

funderar på att köpa ett par Kuro för att komplettera min samling med ett par skidor med Full rocker. Några undringar.

1. Bör man sätta Duke på dessa för att kunna gå kortare turer? Jag vet inte ens om det finns fällar som är breda nog för nosen och hur är det att tura med rockern?

2. Hur bör man monterna bindningen på en sådan full rocker. Bakmontering? Hur mycket i så fall?

Någon som har erfarenhet av detta. Berätta gärna!

MVH

David

Bara kör med trugor (snöskor) om du ska på kortare turer.
Kan tänkta mig att det är väääldigt tungt att gå med kuro och hudar.
fattar verkligen inte att alla som köper Kuro sätter på en Duke! 90% av dom turar aldrig, utan är bara pryltokiga som alla andra på detta forum.

Varför inte gå med en jester eller sth16?
Körde ett par härmodagen med griffon på och jag upplevde även dessa som en väldigt kompetent bindning! Dom nya look Pivot bindningarna är ju också mycket trevliga.

Dom jag körde var monterade efter linje, och jag älskade de!
Jag kunde till och med få dom i ganska korta carvingsvängar i backen utan att det släppte! Hade jag behov för en sån skida så skulle valet vara solklart för mig, KURO!

Absolut,

nu är det inte så stor priskillnad. Typ 500 kr. Så jag vill bara ha rätt grejer på skidan. Är Jester så pass mkt bättre så absolut. Men som jag förstår det så är Duke och Jester väldigt lika varandra.

Självklart blir det inga långa turer med denna typ av set-Up men är det ett alternativ till att Boota så kanske det vore värt de kronorna. Men smidiga snöskor kanske är en tanke.

Har nån prövat att gå med fällar på Kuro och har nån bakmonterat sina bindningar?

Toppöglan till Kuro är svår att hitta. Och ingen kul skida att tura med alls...

Eder Richard

Gick med en snubbe i helgen i Zillertal som gick på Kuro och Duke. Inga problem alls om man är stark (det är han). Visserligen an ganska kort tur, 1 300 höjdmeter, men vi gjorde den i bra tempo och var nere till lunch och han spårade hela vägen.

Han körde splitskins för att få bättre glid. Hade skurit upp ett par beg BD ca 100 mm i mitten och la dem efter kanterna. Som toppfärste hade han gjord en hemgjord kopia på G3 (den enda varianten som passar feta och trubbiga spetsar).

Så Kuro - Duke funkar, det är mest att man måste vara jävligt vältränad för att orka riktiga turer. Men oftast går man korta turer från liften med sådana skidor, och då klar vem som helst det.

Kuro är lätt för storläken. lite höjd på bindingarna är heller inte fel. då blir dom lite lättare att få upp på kant på hårdare snö.

Toppöglor till breda skidor. Enkelt att fixa. En elkabel av lämplig dimension, 4 kvadrats är lagom. anpassa längd och kläm ihop med en abikokabelklämma. Lätt som en plätt. Bon ski

Senast ändrad:
Jag tror det är bra att först ställa sig frågan hur mycket man kommer tura med dem i ärlighetens namn, och om det verkligen är värt bekymret att lägga cash på både hudar + Duke eller om det räcker att tura dessa turerna med en "vanlig" skida. Turade för några dagar sen upp bakom en kille med EP Pro + trekkers, såg rätt knöligt ut måste jag säga.

Senast ändrad:
RichardL sa:
Toppöglan till Kuro är svår att hitta. Och ingen kul skida att tura med alls...

Eder Richard
Vadå svårt att hitta? Är väl antingen att tillverka en egen eller att köpa de nya g3 hudarna?? Så nej Richard..svårt är det inte. Däremot är det nog inge kul att tura med dom. Men sjukt kul på vägen ner....o jag är fan inte ute o turar för promenadens skull.

Tänkte att jag kunde låna tråden...

Hur stor är skillnaden på att tura med skidor med full rocker jämfört med skidor som har mer normalt spann? Säg t.ex. att man går på hård snö, kan det bli så att det blir bakhalt, just på grund av att inte så stor del av skidan är i kontakt med snön?

/A

ArBr sa:
Tänkte att jag kunde låna tråden...

Hur stor är skillnaden på att tura med skidor med full rocker jämfört med skidor som har mer normalt spann? Säg t.ex. att man går på hård snö, kan det bli så att det blir bakhalt, just på grund av att inte så stor del av skidan är i kontakt med snön?

/A
Frågan besvaras lite själv. Givetvis blir det mer bakhalt mer rocker eftersom inte lika stor del av skidan är i marken. Å andra sidan är skidan förhoppningsvis bredare än de som går utan rocker..så det kanske jämnar ut sig.
Men, är det värt att tura med en skida som har full rocker när det är ishalt?

Givetvis är det så, men jag tänkte mer om någon har erfarenheter där dom märkt en viss skillnad?
Eller är rocker-profil inget man behöver tänka på när man köper en skida som ska användas för kortare turer?
Sen tänkte jag mest på att förhållanden mellan syd- och nordsida kan variera rätt mycket.

/A

Hej!

Ingen som har erfarenhet av montering av bindingarna? Ska man köra på fabriksrekommendationen eller bakmontera lite? Kör mest stort och snabbt i traditionell stil. Inte så mycket hoppande mer än en och annan klippa. Tänkte uppgradera skidstället med ett par Kuro i år, men funderar som sagt på monteringspunkten.

Lucky-Luke sa:
Hej!

Ingen som har erfarenhet av montering av bindingarna? Ska man köra på fabriksrekommendationen eller bakmontera lite? Kör mest stort och snabbt i traditionell stil. Inte så mycket hoppande mer än en och annan klippa. Tänkte uppgradera skidstället med ett par Kuro i år, men funderar som sagt på monteringspunkten.
Ja en bakmontering vore väl på sin plats om du nu tycker att den känns lite i det smalaste laget och tror att det kan finnas dyktendenser när snön blir FÖR djup :P Så ne....bakmontera inte...

PNyberg sa:
Lucky-Luke sa:
Hej!

Ja en bakmontering vore väl på sin plats om du nu tycker att den känns lite i det smalaste laget och tror att det kan finnas dyktendenser när snön blir FÖR djup :P Så ne....bakmontera inte...
Kanske inte så mycket dyk som jag var orolig för men tailen ska visst va lite mjuk och för mycket skida bakom pjäxan känns inte bra, jag vill ha en stabil känsla, inte svänga på en femöring. Kommer de inte med tre stycken angivna monteringspunter aka freeride - standard - freestyle? Hos sportconrad kan man i alla fall välja tre olika alternativ: -3, 0, +3. Mer bakmontering än så hade jag inte tänkt.

Apropå dyk, dump i Engelberg, 1 m superlätt puder! åkte med en kille som körde kuro, och det var första gången han önskar att de var ännu bredare :)

upprepar också min fråga angående längden:

Lucky-Luke sa:
Ska köra en minisäsong på en månad i alperna i år och tänkte köpa ett par riktiga puderlagg. Lutar åt ett par Kuro för tillfället. I år kommer de ju i både 185 och 195 cm och jag är lite osäker på vilken längd jag ska välja. Är rätt bra skidåkare, gjort två säsonger i chamonix 99/00 och 03/04 och 1-2 veckor alla andra vintrar sedan 3 års ålder, fyller 30 i år. Kört på Gotama 2006 senaste åren, 183 i längd. Upplever dem som lite korta och kanske lite fladdriga i höga farter. Skulle väl haft 190 cm men fick en så bra deal på paret jag har nu, och har bara åkt en till två veckor / säsong senaste åren så det har inte blivit av att byta. Tidigare kört på DP stormrider 188, Dynastar Arno Adams promodel 188 och ett par Rossignol scratch BC 182 (2004). Den skida jag var mest nöjd under tiden jag körde på den var nog Arno Adams (85cm midja var brett för 10 år sedan... ). DP:n var i hårdaste laget, Scratchen för mjuk för stora åk (men kul annars). Är 183 cm och väger 74 kg. Gillar höga farter och stora svängar.

Två frågor:
185 eller 195 cm längd på Kuro? Rockern äter väl en del längd.
Monteringspunkt för bindingarna? Ska jag använda standard monteringspunkt eller flytta bak. Komer de inte med tre angivan monteringspunkter: freeride, standard, freestyle? Läste att vissa åkare upplevt att standard monteringspunkt är lite långt fram.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Lucky-Luke sa:
PNyberg sa:
Lucky-Luke sa:
Hej!

Kanske inte så mycket dyk som jag var orolig för men tailen ska visst va lite mjuk och för mycket skida bakom pjäxan känns inte bra, jag vill ha en stabil känsla, inte svänga på en femöring. Kommer de inte med tre stycken angivna monteringspunter aka freeride - standard - freestyle? Hos sportconrad kan man i alla fall välja tre olika alternativ: -3, 0, +3. Mer bakmontering än så hade jag inte tänkt.

Apropå dyk, dump i Engelberg, 1 m superlätt puder! åkte med en kille som körde kuro, och det var första gången han önskar att de var ännu bredare :)

upprepar också min fråga angående längden:

Lucky-Luke sa:
Ska köra en minisäsong på en månad i alperna i år och tänkte köpa ett par riktiga puderlagg. Lutar åt ett par Kuro för tillfället. I år kommer de ju i både 185 och 195 cm och jag är lite osäker på vilken längd jag ska välja. Är rätt bra skidåkare, gjort två säsonger i chamonix 99/00 och 03/04 och 1-2 veckor alla andra vintrar sedan 3 års ålder, fyller 30 i år. Kört på Gotama 2006 senaste åren, 183 i längd. Upplever dem som lite korta och kanske lite fladdriga i höga farter. Skulle väl haft 190 cm men fick en så bra deal på paret jag har nu, och har bara åkt en till två veckor / säsong senaste åren så det har inte blivit av att byta. Tidigare kört på DP stormrider 188, Dynastar Arno Adams promodel 188 och ett par Rossignol scratch BC 182 (2004). Den skida jag var mest nöjd under tiden jag körde på den var nog Arno Adams (85cm midja var brett för 10 år sedan... ). DP:n var i hårdaste laget, Scratchen för mjuk för stora åk (men kul annars). Är 183 cm och väger 74 kg. Gillar höga farter och stora svängar.

Två frågor:
185 eller 195 cm längd på Kuro? Rockern äter väl en del längd.
Monteringspunkt för bindingarna? Ska jag använda standard monteringspunkt eller flytta bak. Komer de inte med tre angivan monteringspunkter: freeride, standard, freestyle? Läste att vissa åkare upplevt att standard monteringspunkt är lite långt fram.

Tack på förhand
Ja med tanke på vad du är ute efter för typ av egenskaper i skidan så ser väl inte jag någon anledning till att du inte ska köra på 195an? Dock så har jag en vän som vanligtvis kör på skidor som XXL och 190 Katanan 09/10 osv (xJonx här på FR) som tyckte att han kände sig odödlig på Kuron..och då var det 185an han prövade. Har sj aldrig testat ngn Kuro och känner inte så många som har gjort det heller men...hade jag stått i valet och kvalet om en fet bombalinjerpuderskida hade jag inte tvekat...195!

Ok!

Tack för lite info. Antar att det inte är så många som har erferenhet av 185 vs 195 med tanke på att 195 är nytt för i år. Men som du säger, 195 kan inte vara fel för stora linjer. Har själv lutat åt det längre alternativet.

Någon som har mer info om monteringspunkterna? Är det angivet tre olika monteringspunkter som på Völkls flesta andra skidor?

Tillbaka
Topp