Hej! Jag ska berätta en liten historia.
Jag säsongade ett år i en liten håla i Alperna, där jag jobbade som skidtekniker och uthyrare. En dag hade det dumpat nåt så åta helvete, och jag råkade vara den lyckliga som fick en lång lunch den dagen.
Överlycklig och taggad som jag var så gick jag till hyllan där alla "puderorienterade" hyrskidor stod och valde snabbt ett par vackra Völkl Mantra, den då nya versionen med Full Rocker. Jag hade innan denna dag läst mängder hyllande recensioner och älskade skidans design. Detta var ett av de största misstag jag någonsin gjort.
När jag väl kom upp till toppen sken solen och inte ett moln fanns på himlen, samtidigt som det låg ca 40 cm untracked blower pow på backen. Säsongens bästa dag faktiskt. Vid tillfället var jag absolut inte världens bästa skidåkare, men jag skulle ändå säga att jag riktigt duktig. Dock kommer jag ej från någon race-bakgrund och har inte tävlat sen barnsben, som vissa andra.
Jag drog rätt ut i pudret och snön stänkte o flög omkring mig. Men jag kunde verkligen inte svänga. Skidorna var som fastlåsta i plant läge, omöjligt att överhuvudtaget vinkla skidan. Jag ramlade sida till sida, som att jag provade snowboard för första gången. Säsongens bästa dag, förstörd, av ett par hemska skidor vid namn Völkl Mantra.
Efter denna dag lärde jag mig att aldrig läsa mig till en skidas egenskaper, då skidåkares upplevelser kan skilja sig som natt och dag beroende på vad de letar efter och erfarenhet. Jag fruktar varje gång jag funderar på att köpa nya skidor att de ska bete sig som ett par jävla Völkl Mantra, min största fiende inom skidvärlden.
För att vara relativt objektiv så upplevde jag Völkl Mantra som följande:
På hårt underlag trivs den som bäst, det är en hård skida som gillar att åka fort. I långsamma hastigheter upplever jag den som otroligt ovillig och tråkig, det känns som den är typ 300 mm bred under foten. Långt, långt ifrån "lekfull". Kastar man sig dock ned för branta hårda pister beter den sig som en oslipad GS-skida. Man känner av den stora radien men greppet från kanterna är inte särskilt krispigt som det man få från en renodlad pistskida.
I pudersnö känns den också otroligt seg, och flyter inte som särskilt bra. I uppkörd snö känns den alldeles för hård och slå hit och dit.
Med allt detta sagt så älskade min säsongarkompis denna skida, dock kommer hon från en tävlingbakgrund. Hon köpte till och med ett par. Mängder av vår hyrkunder frågade också specifikt efter Völkl Mantra.
Slutligen, Völkl Mantra är en skida som går att älska, men också mycket lätt att hata. Jag hatar den, till det yttersta. Köp inte en skida som du ej provat i den terräng och i det underlag som du kommer vilja använda skidan till. Ha lite is i magen och hyr/demo-testa ett par istället.
Kan du inte testa skidan, tänk efter på vad du testat tidigare och vad du gillade med dessa skidor. Varför gillade du dem? Var de hårda/mjuka/snabbsvängda osv. Jämför sedan med det du funderar på att köpa. Är de relativt lika? Ja då kommer du förmodligen att gilla skidan, men vem vet, du har ej testat den än.
Hoppas min rant hjälpte till lite iaf.
Haj.