Völkl Mantra vs Scott Mission, vilken rekommend.?

Ceddan

Medlem
Dags att köpa nya skidor. Har tidigare kört Salomon Pocket Rocket 185 cm. Gillade dem när det var bra puder vid övriga före skulle man kunna önska mer.

Funderar på ett par Völkl Mantra 185 eller Scott Mission 183. Kanon om någon har erfarenehter att delge. Kommer endast åka i Alperna med målsättningen puder på fält och i skog, självklart, måste man ju harva i pisten ibland tack vare vädret. I Sverige kör jag bara Telis.

Hur som helst jag är 179 cm och väger 83 kg, och är ute efter en kul skida som man kan använda över allt på berget. Hellre mycket sväng än störtlopp.

Någon som har erfarenheter av dessa skidor det skiljer ju en del i svängningsradie samt bredd. En vild gissning är ju att Mission är något mjukare också.
Prissmässigt är det ju ungefär detsamma i Sverige. Med skillnaden att man kan köpa Mantran nästan 2 000 SEK billigare av Conrad i tyskland.

Men ge mig åsikter, feedback, rekommendationer.

Dynastar Pro Model 186 cm eller Stöckli TT Stormrider 188 cm bör vara starka konkurrenter. Testade stöcklin nu i helgen och den är grymt skön. Två av dom som var medpå resan till testhelgen i HEmsedal testade dynastar-skidan och var mer eller mindre lyriska. Fast å andra sidan gillade dom stöcklin lika bra.

Det var inget puder att tala om, utan snarare oomväxlande hårt, isigt, välpistat, blandsnö och lite töväder. Och ska jag välja skida själv så är det Stöckli Stormrider XL. Den var den överlägset bästa skidan av alla jag testade (Dynastar Pro Model utom tävlan). Som nummer två kommer dock Stöckli TT Stormrider. Skulle det vara en halvmeter puder lär den nog den sega sig förbi Stormrider XL, eftersom den är mer big mountain och sannolikkt flyter bättre i lössnö.

/JC

Just det. Testade ett par Völkl Mantra också. Det är absolut ingen dålig skida, kanske lite stötigare. Den är lätt från kant till kant även i hård pist. Men jag tycker att som Stöckli TT Stormrider var skönare, stabilare i hög fart.

/JC

Måste slå ett slag för det svenska märket Extrem. Deras Patriot skida är grymt fin i lössnö, slaskpucklar men har även ett ruskigt fint skär i pist.

Extrem har tidigare haft hårda och tråkiga skidor enligt mitt tycke, men den är faktiskt relativt mjuk men är trots det ruskigt vridstyv.

Och om du ska befinna dig alperna är ju ett svenskt märke nästan ett krav :-).

Tillbaka
Topp